Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

vragen over de T5
Plaats reactie
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

Bericht door fapa »

hallo,

ik heb een VW California 2,5TDI van 2008 , hij heeft 76000 km op de teller, en kom net terug van de keuring en garage.

Op de keuring heeft hij een groene kaart gekregen maar met de opmerking dat de rechterachterschokdemper zo goed als versleten/kapot is, hij lekt olie en ik moet hem vervangen.

Ik ben naar mijn VW garage geweest (een nieuwe garage want ik ben net verhuisd ) en die zeggen me dat ik zeker beide achter schokdempers moet vervangen..

Maar ik ben niet zo zeker als dat wel hoeft? Prijs 450 euro.

Moet ik beiden vervangen of kan ik enkel de versleten vervangen?

Hoe snel moet een schokdemper normaal vervangen worden?
wat zouden jullie doen?

groetjes
Patrice
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

Bericht door Pascal-141 »

schokdempers kun je inderdaad best per 2 (per as) vervangen , anders krijg je te grote verschillen in schokdemping (en dus ook in wegligging) , het zijn de schokdempers die je wielen op de weg houden , is best belangrijk dus.

Maar euh ... 450eur voor 2 schokdempers ??? :ie

De achterste schokdempers kosten je amper 160eur voor 2 stuks (Bilstein) , en de montage duurt amper 20 minuten . Dus 450eur vind ik wel heel duur .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

Bericht door harry t5 191 »

450 euro voor twee schokbrekers is echt veel geld :muur
Jammer is dat topic starter niet vermeld in welke omgeving of hij woont.
Misschien dat dan iemand uit zijn buurt een goed adres weet.(voor minder geld) :knipoog

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

Bericht door JanP »

Volgens mij € 127,75 per stuk bij de dealer (artnr. 7H0 513 029 D).
Ik zou ze inderdaad wel tegelijk vervangen.
Voor de totaalkosten vind ik 450 niet normaal, 320 (misschien 350?) zou ik acceptabel vinden.
Maar als je inderdaad een set Bilstein voor 160 kan krijgen (en er zelf even onder zetten) ben je een stuk voordeliger uit.
Dan kun je weer net wat langer op vakantie...
Kijk ook even op Ebay met dat artikelnummer.... interessante prijzen.
Succes ermee!
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

Re: rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

Bericht door fapa »

hallo,

sorry voor de late reactie, maar ben bezig met een volledige woning zelfbouw, en s'avonds kapot na het avondeten ;-) ben het dak aan het toeleggen ;-)

idd ik vond het aan de dure kant, het is een officiële VW dealership in België, rond Geraardsbergen.

Ik ben dus naar hier aan het verhuizen en op zoek naar een nieuwe VW dealer, en laat het me zo zeggen, ik heb moeite met een goede te vinden.
De eerste die we aandeden heeft mijn vriendin wandelen gestuurd omdat onze California nood had aan onderhoud en olie lekte op hun oprit, en dat we hun oprit vuilmaakten? Que?

De tweede heeft ons onleuk extra kosten willen aansmeren, de cruiste control deed het niet meer, ik vermoede een slecht contact, of de computer er eens aanleggen (soms helpt dat je systeem te resetten had ik al gehoord). Dat hebben ze dus gedaan en ze wouden hem nog twee dagen houden, ze verzekerden me dat dat niet de zaak ging oplossen en dat hij nog steeds defect was, en er een nieuwe sensor de dag nadien in moest, ik had hem toch dringend nodig en ging hem afhalen, dit is ondertussen een 6 maand geleden, raarara als ik wegreed deed hij het perfect, cruise control incluis en nog altijd (testen ze dan niets meer, enkel computer aflezen? en als ik zie hoeveel onjuiste errors die computer soms weergeeft? dan stel ik me toch vragen).
Ik had ook nog een probleempje met mijn Navigatie systeem/radio , hij vind geen radiokanalen, of af en toe maar zolang ik blijf stilstaan hij verliest ze als ik km's maak , net alsof de RDS niet functioneert, ik zeg tegen hen als ik hem binnensteek, kijk er eens naar als je iets vind van slechte aansluiting met antenne of zo, maar niet meer tijd in steken dan een uurtje om diagnose te stellen, zodat ik kan bepalen als het de moeite is er heel veel tijd in te steken, ze verzekeren me dat ze altijd eerst een diagnose stellen en zodoende geen extra kosten te laten maken. Ze hebben me 5 uur gefactureerd en als uitleg we hebben niets gevonden die het kan verhelpen...

En zo ging het al een tijdje met onze Audi ook, ... betalen en betalen en ze lossen het probleem nooit op.. waterkoeling lekte snel water, pompen vervangen etc.. telkens vermoeden ze het probleem te kennen maar nooit opgelost.

Ben dus dringend op zoek naar een VW dealer die ik kan vertrouwen. En eentje die geen 4 uur nodig heeft om een handleiding door te nemen om aan een California te beginnen sleutelen... wat me toch al opgevallen is hier in Belgie, weinig kennis van zaken als het op dit type wagen aankomt.. en dus alleen maar extra uren erover doet omhem uit mekaar te halen, als hij nog in garantie was ben ik er een paar keer bijgebleven en dan zie je het hoe moeilijk ze het hebben.. dan had ik nog begrip aangezien ik niet hoefde te betalen.. zo werkte de afstandsbediening van de webasto niet, dagen heeft hij opengelegen , dak eraf etc.. hij heeft welgeteld drie maand gewerkt.. nu laat ik het zo..

die 425 euro was nieuwe beide achterschokdempers en hun uurtarief voor de plaatsing..

het lijkt me ook heel logisch beide te vervangen, maar aan zo'n prijs? Ik denk aan Midas of iets dergelijks.. die zijn toch goedkoper, maar even kwalitatief? maar dat lost mijn probleem : "van een goede VW garage te vinden" zonder voor een normaal onderhoud ver te hoeven rijden natuurlijk niet op...

groetjes
Patrice
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

Re: rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

Bericht door phdgent »

Patrice, voor je verder gaat met het 'leven' zou ik je willen aanraden om 'Zen and the Art of Motorcycle Maintenance' te lezen van Robert Persing (http://en.wikipedia.org/wiki/Zen_and_th ... aintenance" onclick="window.open(this.href);return false;).
Dan pas zal je ten volle beseffen wat jou overkomen is en waarom fora als deze zo floreren...
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

Re: rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

Bericht door fapa »

hey phdgent,

hehe, de best feedback die ik ooit heb gelezen, alleen ik heb hem al gelezen, een van de betere boeken.

als ik me niet vergis, is het trouwens Robert Pirsig (ipv Persing), hij reed trouwens specifiek op een BMW motor die je nog manueel kunt bijsleutelen, zijn vriend daarentegen ;-) (liet zelfs jarenlang de kraan in de keuken druppelen ;-) )
Als je nog gelijkaardige titels van andere boeken kent, stuur maar door... af en toe kom je heel goede boeken tegen maar echt goede zijn eerder een uitzondering dan een regel.

Vandaar dat ik zoveel mogelijk zelf doe in het leven, ik ben gestopt met werken om echt te werken ;-) een passief ecologische woning volledig zelf aan het bouwen, hout gaan sprokkelen in finland etc.. enkel ramen zijn door iemand geplaatst, ben bezig met sanitair en elektriciteit, dit alles zonder voorkennis, maar waar een wil is een weg ;-)

Maar goed het is een VW forum, en ik vrees dat ik niet alles zelf kan, zeker niet met de huidige techniek in auto's, tenzij je iemand kent die me wel kan helpen?

groetjes
patrice
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

Re: rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

Bericht door phdgent »

Ik zit zo'n beetje in 't zelfde schuitje...
Tot een goed jaar geleden reed ik met een 945 en daarvoor een 245, al tezamen meer dan 22 jaar VOLVO. Dat waren nog zo van die bakken waaraan je zelf nog wat kon sleutelen, alhoewel!
In m'n wilde jaren veel, zeer veel, met Corolla's gereden, m'n oom was Toyota dealer. Toen ik 18 werd kon in er eentje kopen voor 2000 Fr en kreeg nog 6 maanden garantie ook!
Die garantie kwam goed van pas, na 2 maanden zat ik er al door, de bak liep plotseling vast. Maar geen nood, op een veldje achter de garage stonden er nog wel meer dan een dozijn van die 'verplichte' overnames, "doe maar, maak je keuze..." en ik maar bricoleren zeg! Ieder weekend onder die motorkap, zelfs gans alleen een motor (-tje) gewisseld en zo van die dingen, deuk in de deur, keuze genoeg. Zo reed ik in een mosterd gele auto met een rode deur, een zwart kofferdeksel en een calandre van een ander bouwjaar, wisselstukken zat, Corolla multi color!

Dan kwam het, een vriend 'kreeg' een tweedehandse Ford Cortina LOTUS in handen, z'n vader had ook een garage en dat was weer zo'n 'verplichte' overname.
Een schitterende auto (wit met rally green striping) met een fantastische wegligging, allée voor die tijd toch!
Alleen was er een en ander al aan 'verbeterd': naast bredere Goodyears, kuipzetels en andere amortiseurs, zaten er twee dubbele kamer WEBER carburateurs op, je weet wel met van die 'trompetjes', geen luchtfilter of zo. Dus dan maar vliegengaas erover tegen de al te grote brokken...
Man, was dat een ellende om die 'avance' af te stellen, met zo een 'flitspistool' dinges (ik ben de juiste naam ondertussen vergeten), om maar te zwijgen over die soupappen, een echte drumband maar dan wel goed dronken!
En die carburateurs, die waren met elkander verbonden met een schroefstang-en-moeren om ze toch een beetje te kunnen 'bijregelen'. Alleen, dat ding zoop benzine, hoe kwam dat toch?

In onze overmoed wilden we meedoen aan de (toen nog) 12 uren rally van Ieper, maar dat mocht niet zijn. Tijdens een oefenrit gingen we op de Rodenberg over kop en die mooie Cortina Lotus naar de vaantjes.

Dan kwam er nog een R5 langs, opgevolgd door een Mini Metro, wat een geluk dat die laatste er niet meer is! En ik wil niet spreken over de ontgoocheling met een Passat Variant, die de Volvo's vooraf ging.
Uiteindelijk weerhield het beroep en het vaderschap me om nog verder aan auto's te 'prutsen', vandaar dat mijn kennis stopt bij de carburateur, en dan nu een over gesofistikeerde Caravelle (m'n eerste Diesel), O tempora, O mores...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: rechter achterschokdemper vervangen of beide ?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je aanraden om eens contact op te nemen met deze persoon:

memberlist.php?mode=viewprofile&u=2469

Woont in de buurt van Geraardsbergen en weet vast een goede en betrouwbare garage..
En kan wellicht anders zelf wat voor je betekenen :knipoog
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie