Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Downpijp

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BorderFox
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 feb 2012, 01:41
Locatie: Lelystad

Downpijp

Bericht door BorderFox »

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een vervangende (lees:grotere) downpijp?
Geeft dit inderdaad meer vermogen doordat de turbo eerder op toeren kan komen, of valt dit in de praktijk tegen.

Mijn idee is om de andere downpijp te monteren, de bocht die normaal naar de katalysator gaat af te zagen en de pijp vervolgens gewoon rechtdoor naar achteren te laten lopen. Zo ben ik ook meteen de kat kwijt, hoef ik geen katvervanger meer te plaatsen. Bijkomend voordeel is dat de 2 bochten (restricties) ook weg zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. :adhd

Greetz.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Downpijp

Bericht door Pascal-141 »

een grotere downpipe geeft je inderdaad extra vermogen , maar je moet er nu geen 10pk extra van verwachten hé
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Downpijp

Bericht door sgsdebruijn »

Ik denk dat je het eerder moet zoeken in een soepelere bus die eerder oppakt.
Je kan je ook opgeven bij Patrick voor een EGR vervangende pijp voor een 151pk inlaatspruitstuk.
(ja ik weet dat je die nu ook hebt voor het standaard inlaatspruitstuk)

Dan zijn er 2 die dit willen en worden de kosten weer wat lager, wellicht gelijk met diegene die jij aanbood (-;
Verder kan ik je een chiptuning via Peter Koopman (Johan Troost) aanbevelen, mijn Westfalia loopt erg soepel hierdoor.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Downpijp

Bericht door richie »

Ik heb voor een vriend een downpipe gemaakt met een doorlaat van 61mm.
De verdere uitlaat gaat onder de tank door recht naar achter, net voor de achteras zit een absorptiedemper van 30 cm lengte. Verder een gesplitste uitlaat, links en rechts van het reservewiel.

Door de ruimere uitlaat spoelt de turbo eerder op en levert bij hetzelfde aantal omwentelingen van de moror (bv 2400rpm) en constante snelheid ongeveer 100 tot 150 mbar meer druk volgens de uitlezing met vagcom.

Omdat je minder lengte pijp gebruikt en minder bochten neemt het geluid fors toe. Gedurende 3 uur 130 rijden en je bent het zat. 2 Absorptiedempers van 30 cm achter elkaar heb je echt nodig.

Succes,

Richie
Gebruikersavatar
BorderFox
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 feb 2012, 01:41
Locatie: Lelystad

Re: Downpijp

Bericht door BorderFox »

richie schreef:Omdat je minder lengte pijp gebruikt en minder bochten neemt het geluid fors toe. Gedurende 3 uur 130 rijden en je bent het zat. 2 Absorptiedempers van 30 cm achter elkaar heb je echt nodig.
Even afgezien van het extra geluid, hoe is het merkbaar in de vermogens afgifte? Ga er nog eens goed over nadenken. Bedankt voor de reacties voor zover. :wjw

Greetz!
Afbeelding
Plaats reactie