Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
V-snaar
V-snaar
Goedemorgen,
nu is &%&(*)_)(^#^$@WI&UEOU&(*&WE@ mijn V-snaar ALWEER kapot. Ik begin het nu een beetje vervelend te vinden. Hij is dit keer niet gewoon 'doorgescheurd' maar echt in stukken alsof een wilde hond het ding heeft aangevallen.
Ik ga vanmiddag naar de garage en ga ook daar vragen wat het probleem kan zijn, maar ik kan dit niet gebruiken als ik naar Turkije ga. Ik baal dus.
De riem hing dinsdag iets slapjes en is toen wat strakker gezet.
Groetjes,
Sinja
nu is &%&(*)_)(^#^$@WI&UEOU&(*&WE@ mijn V-snaar ALWEER kapot. Ik begin het nu een beetje vervelend te vinden. Hij is dit keer niet gewoon 'doorgescheurd' maar echt in stukken alsof een wilde hond het ding heeft aangevallen.
Ik ga vanmiddag naar de garage en ga ook daar vragen wat het probleem kan zijn, maar ik kan dit niet gebruiken als ik naar Turkije ga. Ik baal dus.
De riem hing dinsdag iets slapjes en is toen wat strakker gezet.
Groetjes,
Sinja
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: V-snaar
Hoe is de poelie uitlijning ?
Dat je steeds de riemen kapot hebt is niet normaal , het zou kunnen dat de uitlijning niet meer goed is.
Zijn de poelies nog recht , of zit er slag op ?
Dat je steeds de riemen kapot hebt is niet normaal , het zou kunnen dat de uitlijning niet meer goed is.
Zijn de poelies nog recht , of zit er slag op ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: V-snaar
Ik ga dit in de garage eens vragen. Ik weet zelf namelijk niet waar de poelies zitten en hoe ze eruit zien.
Thanks :)
Groetjes,
Sinja
Thanks :)
Groetjes,
Sinja
Re: V-snaar
Poelies zijn de ronde schijven met gleuf (of gleuven) erin waar je riemen, of snaren omheen lopen.
Als je voor de bus staat met de motorkap open zitten ze allemaal links midden en onderaan het motorblok.
Er lopen naar voren en naar achteren snaren overheen.
Naar voren drijven ze de dynamo aan en naar achteren gaan ze voor de waterpomp en nog verder de stuurbekrachtigingspomp.
Een beetje afhankelijk van het motortype.
Edit zie ook voor de plaatjes:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Keilrippenriemen
Ik heb pas ook een slag gehad in mijn krukaspoelie, (de grootste in het midden).
Dit kon je ook goed zien als de motor liep en je scheen met een zaklamp bij zag je goed dat hij een beetje slingerde.
Er zitten soms ook nog spanners die de riemen wat spanning geven, hier zou ook nog iets mee kunnen zijn.
Groeten,
odorf
Als je voor de bus staat met de motorkap open zitten ze allemaal links midden en onderaan het motorblok.
Er lopen naar voren en naar achteren snaren overheen.
Naar voren drijven ze de dynamo aan en naar achteren gaan ze voor de waterpomp en nog verder de stuurbekrachtigingspomp.
Een beetje afhankelijk van het motortype.
Edit zie ook voor de plaatjes:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Keilrippenriemen
Ik heb pas ook een slag gehad in mijn krukaspoelie, (de grootste in het midden).
Dit kon je ook goed zien als de motor liep en je scheen met een zaklamp bij zag je goed dat hij een beetje slingerde.
Er zitten soms ook nog spanners die de riemen wat spanning geven, hier zou ook nog iets mee kunnen zijn.
Groeten,
odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: V-snaar
Hi allen,
een late reactie wegens de verhuizing en nog geen internet.
Ik ben naar de garage gegaan en zij hebben er een andere dynamo opgezet. De dag erna, weer v-snaar kapot! Terug naar de garage en het bleek dat de dynamo niet goed stond in verhouding met dat andere ding. Nu rij ik alweer 200 km zonder problemen, met de v-snaar.
Want! Wat gebeurde er vanochtend toen ik van Amsterdam naar Budel reed? Band lek! Op de a2, druk, linkervoorband, totaal slap.
Ik balen, stiekem een traantje en de anwb gebeld. Zij waren binnen 20 minuten ter plaatse en hebben me gelepeld naar een plaats waar het veilig was om de band te wisselen. Ik nog even zweten want de monteur wist niet zeker of het wel zou gaan, mijn reservewiel is een normale maat en de banden onder de wagen zijn een tikje groter. De garage waar ik de banden van heb hadden mij echter op het hart gedrukt dat de twee banden voor in ieder geval hetzelfde moesten zijn en dat het dus niet uitmaakt of de reserveband anders is. Nougoed, band wisselen, voor naar achter, reserveband eronderuit en achter geplaatst. Ik kon de 130 km verder met een gerust hart rijden maar (natuurlijk) was ikzelf niet gerust.
De monteur van de ANWB had gezegd dat ik de band kapot gereden had en dat ik beter een andere eronder kon zetten. Ook zou er een spijker in zitten (er zat inderdaad iets). In Soerendonk bleek het glimmende ding geen spijker te zijn en bleek het probleem bij het ventiel te zitten. Nieuw ventiel, bandinspectie en de band kon er weer onder. Voor 15 euro klaar :)
Ik weer benieuwd hoe een ventiel kapot kan gaan... ik had wieldoppen gekregen, en die openingen en ringen zaten niet op de goede plaats waardoor het ventiel gescheurd is!
Goed, een stressvol dagje, heel stiekem, ik zie mijn auto liever helemaal heel, niet op een lepelwagen, niet op een brug maar gewoon voor het huis.
Groetjes,
en dankjewel voor de reacties,
Sinja
een late reactie wegens de verhuizing en nog geen internet.
Ik ben naar de garage gegaan en zij hebben er een andere dynamo opgezet. De dag erna, weer v-snaar kapot! Terug naar de garage en het bleek dat de dynamo niet goed stond in verhouding met dat andere ding. Nu rij ik alweer 200 km zonder problemen, met de v-snaar.
Want! Wat gebeurde er vanochtend toen ik van Amsterdam naar Budel reed? Band lek! Op de a2, druk, linkervoorband, totaal slap.
Ik balen, stiekem een traantje en de anwb gebeld. Zij waren binnen 20 minuten ter plaatse en hebben me gelepeld naar een plaats waar het veilig was om de band te wisselen. Ik nog even zweten want de monteur wist niet zeker of het wel zou gaan, mijn reservewiel is een normale maat en de banden onder de wagen zijn een tikje groter. De garage waar ik de banden van heb hadden mij echter op het hart gedrukt dat de twee banden voor in ieder geval hetzelfde moesten zijn en dat het dus niet uitmaakt of de reserveband anders is. Nougoed, band wisselen, voor naar achter, reserveband eronderuit en achter geplaatst. Ik kon de 130 km verder met een gerust hart rijden maar (natuurlijk) was ikzelf niet gerust.
De monteur van de ANWB had gezegd dat ik de band kapot gereden had en dat ik beter een andere eronder kon zetten. Ook zou er een spijker in zitten (er zat inderdaad iets). In Soerendonk bleek het glimmende ding geen spijker te zijn en bleek het probleem bij het ventiel te zitten. Nieuw ventiel, bandinspectie en de band kon er weer onder. Voor 15 euro klaar :)
Ik weer benieuwd hoe een ventiel kapot kan gaan... ik had wieldoppen gekregen, en die openingen en ringen zaten niet op de goede plaats waardoor het ventiel gescheurd is!
Goed, een stressvol dagje, heel stiekem, ik zie mijn auto liever helemaal heel, niet op een lepelwagen, niet op een brug maar gewoon voor het huis.
Groetjes,
en dankjewel voor de reacties,
Sinja
Re: V-snaar
Oh, de garage dacht dat de dynamo van binnenuit verbrand was of zoiets. Er is er eentje van een andere 2.4D opgezet. Toen ik de twee dingen naast elkaar zag, zag ik inderdaad een groot verschil.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: V-snaar
Dus , zoals ik al vermoedde , de poelies zaten niet meer goed uitgelijnd , waardoor de riem afsleet en eraan ging ...Icebox schreef:Hi allen,
een late reactie wegens de verhuizing en nog geen internet.
Ik ben naar de garage gegaan en zij hebben er een andere dynamo opgezet. De dag erna, weer v-snaar kapot! Terug naar de garage en het bleek dat de dynamo niet goed stond in verhouding met dat andere ding. Nu rij ik alweer 200 km zonder problemen, met de v-snaar.
en dankjewel voor de reacties,
Sinja

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: V-snaar
Waarschijnlijk is je ventiel stuk gegaan omdat deze bij de montage van de nieuwe banden niet is vervangen( dom want ventieletje van 5 cent) Nog beter is gelijk stalen ventielen of hogedruk ventielen te plaatsen. Zou de andere ook even laten nakijken of deze droog zijn, scheelt een hele hoop elende.
Icebox schreef:Hi allen,
een late reactie wegens de verhuizing en nog geen internet.
Ik ben naar de garage gegaan en zij hebben er een andere dynamo opgezet. De dag erna, weer v-snaar kapot! Terug naar de garage en het bleek dat de dynamo niet goed stond in verhouding met dat andere ding. Nu rij ik alweer 200 km zonder problemen, met de v-snaar.
Want! Wat gebeurde er vanochtend toen ik van Amsterdam naar Budel reed? Band lek! Op de a2, druk, linkervoorband, totaal slap.
Ik balen, stiekem een traantje en de anwb gebeld. Zij waren binnen 20 minuten ter plaatse en hebben me gelepeld naar een plaats waar het veilig was om de band te wisselen. Ik nog even zweten want de monteur wist niet zeker of het wel zou gaan, mijn reservewiel is een normale maat en de banden onder de wagen zijn een tikje groter. De garage waar ik de banden van heb hadden mij echter op het hart gedrukt dat de twee banden voor in ieder geval hetzelfde moesten zijn en dat het dus niet uitmaakt of de reserveband anders is. Nougoed, band wisselen, voor naar achter, reserveband eronderuit en achter geplaatst. Ik kon de 130 km verder met een gerust hart rijden maar (natuurlijk) was ikzelf niet gerust.
De monteur van de ANWB had gezegd dat ik de band kapot gereden had en dat ik beter een andere eronder kon zetten. Ook zou er een spijker in zitten (er zat inderdaad iets). In Soerendonk bleek het glimmende ding geen spijker te zijn en bleek het probleem bij het ventiel te zitten. Nieuw ventiel, bandinspectie en de band kon er weer onder. Voor 15 euro klaar :)
Ik weer benieuwd hoe een ventiel kapot kan gaan... ik had wieldoppen gekregen, en die openingen en ringen zaten niet op de goede plaats waardoor het ventiel gescheurd is!
Goed, een stressvol dagje, heel stiekem, ik zie mijn auto liever helemaal heel, niet op een lepelwagen, niet op een brug maar gewoon voor het huis.
Groetjes,
en dankjewel voor de reacties,
Sinja
RUBBEREXPRESS
Re: V-snaar
Hi Bart,
De banden liggen er nu ruim 30.000 km onder, ik weet niet hoelang een ventiel doorgaans mee hoort te gaan. Maar, dat terzijde, het komt dus door de wieldoppen. Linksvoor is nu zelfs weer afgeschaafd, dus dadelijk weer naar de garage.
Groetjes,
Sinja
De banden liggen er nu ruim 30.000 km onder, ik weet niet hoelang een ventiel doorgaans mee hoort te gaan. Maar, dat terzijde, het komt dus door de wieldoppen. Linksvoor is nu zelfs weer afgeschaafd, dus dadelijk weer naar de garage.
Groetjes,
Sinja
Re: V-snaar
Hallo,
ik ben gisteren weer bij de garage geweest, want de v-snaar maakte nog steeds (af en toe - vooral in bochten en als ik hem net heb gestart) 'ieeeeeeeee'-geluiden. Bij de garage bleek dat de snaar weer gespannen moest worden en nu, vanaf het moment dat ik de motor start, hoor ik een piep geluid, als ik gas geeft wordt dit iets heftiger. Het geluid lijkt wel uit de hoek van de v-snaar te komen maar het is anders dan het 'ieeeeee'-geluid.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn en waar de garage nog meer naar kan kijken?
Groetjes,
Sinja
ik ben gisteren weer bij de garage geweest, want de v-snaar maakte nog steeds (af en toe - vooral in bochten en als ik hem net heb gestart) 'ieeeeeeeee'-geluiden. Bij de garage bleek dat de snaar weer gespannen moest worden en nu, vanaf het moment dat ik de motor start, hoor ik een piep geluid, als ik gas geeft wordt dit iets heftiger. Het geluid lijkt wel uit de hoek van de v-snaar te komen maar het is anders dan het 'ieeeeee'-geluid.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn en waar de garage nog meer naar kan kijken?
Groetjes,
Sinja
Re: V-snaar
Oh, dat heb ik niet vermeld. De spanrol is ook vervangen. Is dat hetzelfde als wat jij bedoelt? *bloos*
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: V-snaar
Heeft volgens mij geen spanrol maar een stuk draadeind waarmee de spanning ingesteld word, kanteln dynamo zoals bij meer (oudere) auto's
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: V-snaar
Hoi, Fotootje uit T4-wiki.de.
Bij mijn T4 zit het op deze wijze. Er zit een moer met tandjes, die weer in de vertanding van de strip passen. Moer met tandjes verdraaien, op spanning houden en "vastzetmoer" aandraaien.
http://t4-wiki.de/wiki/images/thumb/Ele ... hraube.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Herman744
Bij mijn T4 zit het op deze wijze. Er zit een moer met tandjes, die weer in de vertanding van de strip passen. Moer met tandjes verdraaien, op spanning houden en "vastzetmoer" aandraaien.
http://t4-wiki.de/wiki/images/thumb/Ele ... hraube.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Herman744
Re: V-snaar
Oeps Jan, ik zou het zo vergeten, want:
Ik hoor de piep niet meer. Nu kan ik niet zeggen dat ik veel heb gereden de afgelopen dagen, maar vandaag en gisteren heb ik al niks gehoord, niet die piep althans. Wel één keer heel kort het ieeee-geluid maar verder niet meer.
Dusja, Jan, wat jij zegt, dat weet ik niet, maar laat ik 'onderzoeken' als het weer gaat piepen.
Herman, wat jij nu noemt is de v-snaar spannen toch? Dat is gebeurd :)
Groetjes en bedankt,
Sinja
Ik hoor de piep niet meer. Nu kan ik niet zeggen dat ik veel heb gereden de afgelopen dagen, maar vandaag en gisteren heb ik al niks gehoord, niet die piep althans. Wel één keer heel kort het ieeee-geluid maar verder niet meer.
Dusja, Jan, wat jij zegt, dat weet ik niet, maar laat ik 'onderzoeken' als het weer gaat piepen.
Herman, wat jij nu noemt is de v-snaar spannen toch? Dat is gebeurd :)
Groetjes en bedankt,
Sinja
Re: V-snaar
Ja hoor. Op de terugweg van Haarlem. Weer de v-snaar!
Wat moet ik hier mee :(
@Jan, zou je een plaatje kunnen zoeken met dat erop wat jij bedoelt?
Groetjes,
Sinja
Wat moet ik hier mee :(
@Jan, zou je een plaatje kunnen zoeken met dat erop wat jij bedoelt?
Groetjes,
Sinja