Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouw naar groot pop-up dak
Ombouw naar groot pop-up dak
Na een paar jaar in de bus slapen wilde ik echt wat meer ruimte boven mijn hoofd. Rechtop staan bij aankleden is ook wel fijn plus een verder stap richting -misschien ooit- echte camper.
Daken van Westfalia e.d. zijn me te duur en leveren een hogere bus op terwijl ik juist moeite heb gedaan om hem zo laag mogelijk te houden voor parkeergarages, kleine campingplaatsen onder bomen etc. Superplatte daken kun je kopen maar zelf maken is ook een aardig project.
Via Matje (gewaardeerd forumlid) heb ik een 2de hands FSL dak gekocht dat oorspronkelijk van een ander forumlid was (nog bedankt voor de info en foto's). In 1ste instantie wilde ik me er toch makkelijk vanaf maken door alleen passend te maken voor korte T4 maar bij provisorisch opzetten zag ik dat het boven mijn hoofd amper verhoging gaf. Dan toch maar recht omhoog. Begin van een behoorlijke klus met veel afwijkende oplossingen.
Daken van Westfalia e.d. zijn me te duur en leveren een hogere bus op terwijl ik juist moeite heb gedaan om hem zo laag mogelijk te houden voor parkeergarages, kleine campingplaatsen onder bomen etc. Superplatte daken kun je kopen maar zelf maken is ook een aardig project.
Via Matje (gewaardeerd forumlid) heb ik een 2de hands FSL dak gekocht dat oorspronkelijk van een ander forumlid was (nog bedankt voor de info en foto's). In 1ste instantie wilde ik me er toch makkelijk vanaf maken door alleen passend te maken voor korte T4 maar bij provisorisch opzetten zag ik dat het boven mijn hoofd amper verhoging gaf. Dan toch maar recht omhoog. Begin van een behoorlijke klus met veel afwijkende oplossingen.
Laatst gewijzigd door VéTé op 14 jul 2012, 01:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw naar groot pop-up dak
In de vorige post konden jullie de 1ste stappen zien en hoe ik succesvol een gat heb gezaagd in mijn dak.
Hieronder een paar compilaties over het vervolg.
Het dak zit erop. Nog niet klaar want een setje gasveren is ook leuk. De pootjes zijn geen onverdeeld succes, het werkt goed maar het dak dichtklappen gaat niet heel fijn, doek in frame vouwen is lastig vanwege de ruimte die de poten innemen. Vanwege waterdichtheid had ik nylon stof gekozen en dat werkt maar blijkt ook kwetsbaar. Er zitten al een gaatjes in die met duct zijn afgeplakt.
Ook het afsluiten van het dak is nog niet naar wens. Heb ik nu wel heel solide met vier draaiknoppen maar ook die oplossing is gevaarlijk voor het doek dat er te makkelijk tussenkomt. Maar goed. Het functioneert prima maar kan beter. Volgende stap is andere sluiting en gasveren. Veranderingen meldt ik hier. Nu verder met veranderingen aan bed en kasten.
Hieronder een paar compilaties over het vervolg.
Het dak zit erop. Nog niet klaar want een setje gasveren is ook leuk. De pootjes zijn geen onverdeeld succes, het werkt goed maar het dak dichtklappen gaat niet heel fijn, doek in frame vouwen is lastig vanwege de ruimte die de poten innemen. Vanwege waterdichtheid had ik nylon stof gekozen en dat werkt maar blijkt ook kwetsbaar. Er zitten al een gaatjes in die met duct zijn afgeplakt.
Ook het afsluiten van het dak is nog niet naar wens. Heb ik nu wel heel solide met vier draaiknoppen maar ook die oplossing is gevaarlijk voor het doek dat er te makkelijk tussenkomt. Maar goed. Het functioneert prima maar kan beter. Volgende stap is andere sluiting en gasveren. Veranderingen meldt ik hier. Nu verder met veranderingen aan bed en kasten.
Re: Ombouw naar groot pop-up dak
Wat een super!!! Idee en wat een mooie oplossing!
Petje af hoor
grtz.Harry
Petje af hoor
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
- Locatie: Zwolle
Re: Ombouw naar groot pop-up dak
VéTé toppie ! leuke collage.
Geeft een goed overzicht hoe je dit opgepakt hebt.
Ik heb alleen nog niet helemaal duidelijk hoe je het dak ingeklapt vergrendeld.
Hoe zit het moet goedkeuringen enzo.
Frame is orgineel fsl dat zal wel goed zijn, in principe het dak toch ook ?
Je problemen met inklappen van het dak zijn denk ik niet makkelijk op te lossen.
zo iets ? maar dan is een venster weer lastig.
Ik heb een lwb en dan wordt dat probleem nog groter dan is zo'n oplossing denk ik beter.
In de lengte een vaste wand, voor en achter stof (of ook vast)
(foto's zijn van Peter, Multivan Generation viewtopic.php?f=2&t=38220&view=unread#p267957" onclick="window.open(this.href);return false; )
Geeft een goed overzicht hoe je dit opgepakt hebt.
Ik heb alleen nog niet helemaal duidelijk hoe je het dak ingeklapt vergrendeld.
Hoe zit het moet goedkeuringen enzo.
Frame is orgineel fsl dat zal wel goed zijn, in principe het dak toch ook ?
Je problemen met inklappen van het dak zijn denk ik niet makkelijk op te lossen.
zo iets ? maar dan is een venster weer lastig.
Ik heb een lwb en dan wordt dat probleem nog groter dan is zo'n oplossing denk ik beter.
In de lengte een vaste wand, voor en achter stof (of ook vast)
(foto's zijn van Peter, Multivan Generation viewtopic.php?f=2&t=38220&view=unread#p267957" onclick="window.open(this.href);return false; )
Groet,
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Re: Ombouw naar groot pop-up dak
Vastzetten doe ik met vier slotbouten door het alu frame. Daarop draai ik draaiknoppen. Zal er morgen een plaatje van maken. Zit muurvast maar is ook reden dat dak lastig dichtmaken is. De bouten gaan door de geul waarin het doek wordt opgerold. Dat zorgt ervoor dat de ruimte om het doek op te bergen minder fijn is. In de lengterichting nemen de opklappoten wat ruimte in. Bovendien kan het dak helemaal vrijbewegen als de spanning eraf is, ook lastig bij het sluiten: dak balanceert op mijn hoofd tijdens sluiten.
Voordat ik deze 'eenvoudige' oplossing koos (door tijdgebrek, ik moest op vakantie), heb ik tal van mogelijkheden bedacht. Van zijdelings wegklappen tot vaste (houten) panelen zoals op de onderste foto. Blijft nog steeds een optie. Lange of korte kant blijft de vraag. Ook in verband met vastzetten dak. Eerst gasveren.
Wat goedkeuring betreft: Ik heb gehoord dat RDW strenger is geworden op gebied van dakconstructie. Ik heb geen camperkenteken en weet niet of er goedgekeurd wordt. Ik ga ervan uit dat de FSL frameconstructie goed is. Als ik het helemaal helder heb dan kun je een RDW goedkeuring krijgen voor kampeerwagen als je voldoet aan hun eisen. Daar hoort niet bij dat er stahoogte moet zijn. Dat is een eis van de belasting voor kwarttarrief. Dus, eerst RDW laten keuren, daarna dak ombouwen en daarna kwarttarief aanvragen. Correct me if I´m wrong.
Verder kan ik tevreden zijn. Geen problemen met lekken. Stevigheid bus heeft er niet onder geleden. Zou ik ook echt niet willen, ik heb speciaal voor extra stevigheid een dikke stabilisatorstang laten monteren. En belangrijkste, het geeft heel veel meer ruimte in de bus, lekkerder slapen, rechtop staan etc. Ook zie je bijna niets van aan de buitenkant (alleen het rubber om het dak zie je en dat valt nog deels in de dakgoten) en blijft lekker laag.
succes.
Voordat ik deze 'eenvoudige' oplossing koos (door tijdgebrek, ik moest op vakantie), heb ik tal van mogelijkheden bedacht. Van zijdelings wegklappen tot vaste (houten) panelen zoals op de onderste foto. Blijft nog steeds een optie. Lange of korte kant blijft de vraag. Ook in verband met vastzetten dak. Eerst gasveren.
Wat goedkeuring betreft: Ik heb gehoord dat RDW strenger is geworden op gebied van dakconstructie. Ik heb geen camperkenteken en weet niet of er goedgekeurd wordt. Ik ga ervan uit dat de FSL frameconstructie goed is. Als ik het helemaal helder heb dan kun je een RDW goedkeuring krijgen voor kampeerwagen als je voldoet aan hun eisen. Daar hoort niet bij dat er stahoogte moet zijn. Dat is een eis van de belasting voor kwarttarrief. Dus, eerst RDW laten keuren, daarna dak ombouwen en daarna kwarttarief aanvragen. Correct me if I´m wrong.
Verder kan ik tevreden zijn. Geen problemen met lekken. Stevigheid bus heeft er niet onder geleden. Zou ik ook echt niet willen, ik heb speciaal voor extra stevigheid een dikke stabilisatorstang laten monteren. En belangrijkste, het geeft heel veel meer ruimte in de bus, lekkerder slapen, rechtop staan etc. Ook zie je bijna niets van aan de buitenkant (alleen het rubber om het dak zie je en dat valt nog deels in de dakgoten) en blijft lekker laag.
succes.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
- Locatie: Zwolle
Re: Ombouw naar groot pop-up dak
Zo had ik idd ook zo'n beetje uit je tekst gehaald,foto maakt het wat dudielijker.VéTé schreef:Vastzetten doe ik met vier slotbouten door het alu frame.
Daarom vraag ik ook.VéTé schreef:Wat goedkeuring betreft: Ik heb gehoord dat RDW strenger is geworden op gebied van dakconstructie.
Denk dat het verstevigingsframe en een degelijk bevestiging van het dak hierbij het belangrijkste is.
Heb gehoord dat er naar type goedgekeurde onderdelen gekeken wordt.
Frame en dak zouden dat moeten zijn (fsl).
Op de foto's van Peter zie die campers met aan de buitenkant van de rubber dingen om het dak vast te zetten.
Dat zou ter ondersteuning een optie kunnen zijn (je wil toch van binnen ook iets hebben zodat het dak niet helemaal van buiten af open gemaakt kan worden).
Ik heb die fsl daken een beetje zitten bekijken voor zover daar foto's van te vinden zijn (dat valt erg tegen).
Bij de grotere daken wordt er een spoiler op het dak voor het hefdak geplaatst mss is dat bij dit soort daken toch ook wel een optie om de rij wind wat om te leiden.
Hoe zo'n dak gemonteerd wordt en aansluit op het orginele dak is me nog steeds niet helemaal goed duidelijk, maar kan me er wel een voorstelling bij maken.
Groet,
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Re: Ombouw naar groot pop-up dak
Joeri, ik heb wat foto´s gemaakt van bevestiging binnen. Ook nog plaatje gevonden van hoe dak erop ligt en hoe het aansluit op de spoiler zoals jij dat noemt.
- Bijlagen
-
- bout door geul.jpg (102.39 KiB) 3344 keer bekeken
-
- beide sluitingen voorkant.jpg (109.25 KiB) 3344 keer bekeken
-
- sluiting.jpg (107.76 KiB) 3344 keer bekeken
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
- Locatie: Zwolle
Re: Ombouw naar groot pop-up dak
Hee mooi weer daar ! :)
Ja duidelijk hoe je dat doet.
Er zit wel degelijk iet voor dat had ik nog nergens goed kunnen zien.
Ja duidelijk hoe je dat doet.
Er zit wel degelijk iet voor dat had ik nog nergens goed kunnen zien.
Groet,
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Re: Ombouw naar groot pop-up dak
Hoi Ruud,
Leuk om te zien dat je project nu echt van de grond is! Heel ingenieus hoe je een scharnierend dak horizontaal laat heffen! De donorbus voldoet intussen al twee jaar super met hoogdak . Als we eens treffen op een meeting wil ik graag je ombouw eens bekijken, dit is weer een geheel originele oplossing Ik zou er overigens zeker niet van uit gaan dat het fsl-dakframe een rdw-goedgekeurde oplossing is.
Succes met verdere werk, ik zal je topic zeker volgen!
Leuk om te zien dat je project nu echt van de grond is! Heel ingenieus hoe je een scharnierend dak horizontaal laat heffen! De donorbus voldoet intussen al twee jaar super met hoogdak . Als we eens treffen op een meeting wil ik graag je ombouw eens bekijken, dit is weer een geheel originele oplossing Ik zou er overigens zeker niet van uit gaan dat het fsl-dakframe een rdw-goedgekeurde oplossing is.
Succes met verdere werk, ik zal je topic zeker volgen!
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!