Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

raar probleem automaat

vragen over de T4
Plaats reactie
JeanneKort
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2012, 13:33

raar probleem automaat

Bericht door JeanneKort »

Hallo
Ik ben nieuw hier, maar heb het forum al aadig doorgelezen en na het lezen hoop ik hier iemand te vinden die me kan helpen.
We hebben dus een camper met een VR6 2.8 met een automaat erachter van 2001, nu hebben we een raar probleem dat alleen maar optreed bij lange ritten. bij een rit van meer dan 100km met wat stadswerk gebeurt het bijeen stoplicht dat de bak na het optrekken niet meer doorschakeld. Na 5min. laten afkoelen doet alles het weer als alijd. Voor de 1ste keer gebeurde het in de bergen, na een rit van 250km kwamen we in Cochem naar beneden en onder n het dorp wilde hij niet meer opschakelen, op een parkeerstrook gewacht en de adac gebelt, toen die kwam was er niets aan de hand.
Snapt iemand hier wat dat kan zijn. De een zegt oververhit en er moet een extra koeler op, de ander denkt toch aan een mechanisch probleem.
Wie kan mij helpen, we wonen in Middelburg.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: raar probleem automaat

Bericht door Pascal-141 »

hoe vaak word de olie van de bak (en de filters in de bak) vervangen ? (Of hoe lang is het geleden ?)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JeanneKort
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2012, 13:33

Re: raar probleem automaat

Bericht door JeanneKort »

de olie zit er nu 6 maaden in, daarvoor weet ik niet, we hebben de auto nu 1 jaar. hij heeft 93000 mijl gedraaid,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: raar probleem automaat

Bericht door Pascal-141 »

JeanneKort schreef:de olie zit er nu 6 maaden in, daarvoor weet ik niet, we hebben de auto nu 1 jaar. hij heeft 93000 mijl gedraaid,
Maar is ook het oliefilter (van de bak ) vervangen ?
Indien het oliefielter toen ook is vervangen , en dus niet verstopt zit , zou een mogelijke oorzaak misschien het kleppenblok kunnen zijn . Zou wel eens een dure zaak kunnen worden dan .
Je kan best eens langsgaan bij een gespecialiseerde firma die verstand heeft van automaatbakken
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JeanneKort
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2012, 13:33

Re: raar probleem automaat

Bericht door JeanneKort »

ja uiteraard is toen ook het filter vernieuwd, maar als het het kleppenblok is, hoe kan het dan dat het alleen voorkomt als die warm/heet is.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: raar probleem automaat

Bericht door Pascal-141 »

JeanneKort schreef:ja uiteraard is toen ook het filter vernieuwd, maar als het het kleppenblok is, hoe kan het dan dat het alleen voorkomt als die warm/heet is.
Tja , zoals je zelf al aangeeft : door de warmte ...
Ik zeg niet dat het effectief de kleppenblok is hé , maar t'is een mogelijke oorzaak ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: raar probleem automaat

Bericht door richie »

Als het probleem zich voordoet, schakelt de bak dan helemaal niet meer, of schakelt hij niet verder dan tm de 3e versnelling?

Als de atf te warm wordt, gaat het regelapparaat in noodloop en wordt de hoogste versnelling niet meer ingeschakeld. Je atf is dan ongeveer 160 celcius.

Je kunt de temperatuur van de atf uitlezen met vagcom en kijk dan gelijk naar de foutcodes.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: raar probleem automaat

Bericht door Multivan Generation »

Jeanne,
we hebben elkaar al eens getroffen op je dehlertreffen in Baarland :knipoog
Over iets meer als een week ben ik weer thuis en wil best je bus wel eens uitlezen hoor..

Laat maar weten via PB hoe ver het er voor staat..

groeten Peter
ps Reimerswaal
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JeanneKort
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2012, 13:33

Re: raar probleem automaat

Bericht door JeanneKort »

Zo daar ben ik weer

het is dus een AG4 voor alle duidelijkheid.
en ik denk dat we toch aan een revisie zitten, de foutcode gaf aan dat het de koppelomvormer is met een mechanische fout, en dat als gevolg daarvan het brein raar gaat doen.
Heb geen idee hoe ik me dat moet voorstellen maar goed.

Ze hebben nl bij autrans nog nooit van dit probleem gehoord en denken dat ze dan maar gaan reviseren voor het zekere.
toch weer een slordige €3.500 weg vacantie, brrr :muur .
Als er iemand nog een idee heeft, roept u maar !!!!!!!!!!
Alain
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:14

Re: raar probleem automaat

Bericht door Alain »

Hallo Jeanekort,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn T4 vr6 automaat na revisie door Autrans te Lunteren!

Auto staat nu al voor de tweede keer bij Autrans omdat deze soms opeens niet meer wil doorschakelen. Automaat blijft dan in zijn tweede versnelling hangen. Na de auto een half uur later weer gestart te hebben heeft hij nergens last meer van en schakelt deze perfect.

Autrans kan geen storing vinden in de computer en gebruikt de auto nu steeds voor boodschappen omdat de storing zich nog niet ter plaatse heeft voorgedaan. Ik heb ze wel meerdere videofilmpjes opgestuurd toen een en ander zich voordeed maar daar kunnen ze blijkbaar niet veel mee. Ze willen het eerst zelf constateren alvorens allerlei dingen te vervangen.

Zelf denk ik dat het brein stuk is ondanks dat Autrans geen foutmelding vind. Of misschien zal dat gaspedaal calibreer verhaal ook een oplossing kunnen zijn.

Hoe is het een en ander bij jou verlopen?
Plaats reactie