Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Standkachel T4 California
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 feb 2012, 21:59
Re: Standkachel T4 California
Hoe krijg ik die grote dikke ronde stekker los? ik zie dat het ronde deel kartels heeft en een deellijn op 1/4e van de stekker. Is dit de lijn waar de stekkerhelften splitsen? Of komt de stekker in zijn geheel uit de grote zwarte bak?
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 feb 2012, 21:59
Re: Standkachel T4 California
Stekker is los.... maar ik heb er niets aan hahaha. De kabel van de stekker loopt door de standkachel de auto in. Dus de standkachel zit vast aan die kabel. Waar komt deze kabel uit? Of hoe krijg je de standkachel er op een andere manier onder vandaan???
Re: Standkachel T4 California
Martijn,
de kabel loopt door de aanzuigbuis de auto in en komt naast de keuken achter het paneel met je zekeringen uit.
Dit moet je even losmaken en dan kun je de kabelboom los maken, en compleet met kachel onder de bus uithalen.
de kabel loopt door de aanzuigbuis de auto in en komt naast de keuken achter het paneel met je zekeringen uit.
Dit moet je even losmaken en dan kun je de kabelboom los maken, en compleet met kachel onder de bus uithalen.
Groet, Oskar.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 feb 2012, 21:59
Re: Standkachel T4 California
yes heb m los!!!!! Maar wat nu.. haha. De ventilator kun je ronddraaien.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 feb 2012, 21:59
Re: Standkachel T4 California
Gister was het zo ver, bij Oskar mijn standkachel uit elkaar. Helaas was de conclusie, helemaal dood
Ventilator en regelapparaat. Dus mochten er mensen zijn met een 100% goed werkende kachel.... graag even laten weten 
..en Oskar.. super bedankt!! Weet ik waar ik aan toe ben en wat te doen nu


..en Oskar.. super bedankt!! Weet ik waar ik aan toe ben en wat te doen nu

Re: Standkachel T4 California
hallo I AMartine,
Ik weet niet of je probleem met de standkachel D3LP nog actueel is, spanning zakt bij aanzetten en ventilator start niet. Bij mijn standkachel bleek het een printbreuk te zijn van de control unit, deze bevindt zich op de kachel zelf. Toen ik de plug op de control unit ging bewegen kwam de ventilator weer in zijn opstartprogramma.
Fout gevonden dacht ik, helaas het was de print. Wie kan mij helpen aan een adres die een dergelijke control unit kan leveren?
mvg.
Riebur
Ik weet niet of je probleem met de standkachel D3LP nog actueel is, spanning zakt bij aanzetten en ventilator start niet. Bij mijn standkachel bleek het een printbreuk te zijn van de control unit, deze bevindt zich op de kachel zelf. Toen ik de plug op de control unit ging bewegen kwam de ventilator weer in zijn opstartprogramma.
Fout gevonden dacht ik, helaas het was de print. Wie kan mij helpen aan een adres die een dergelijke control unit kan leveren?
mvg.
Riebur
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 feb 2012, 21:59
Re: Standkachel T4 California
Alle eer aan Oskar! Hierbij benoem ik hem tot standkachel-koning!
Heb een kachel van hem gekocht en deze vandaag gemonteerd. wat een super apparaat!
Heb een kachel van hem gekocht en deze vandaag gemonteerd. wat een super apparaat!
Re: Standkachel T4 California
Martijn wat een eer!
Ik vind het gewoon leuk om met die dingen bezig te zijn, een soort hobby naast de bus
Ik vind het gewoon leuk om met die dingen bezig te zijn, een soort hobby naast de bus

Groet, Oskar.
Re: Standkachel T4 California; foutmelding F23
Hallo allemaal,
Ik heb een 1998 T4 2.5tdi California Coach.
Ik krijg de foutmelding F23, volgens dit document:
https://www.butlertechnik.com/downloads ... 050000.pdf
betekent dat dit:
Stromregler Leiterplatte Unterbrechung (B5);
Anschluß Steuergerät 85 bis Anschluß Leiterplatte (12/5) auf Durchgang prüfen. Wenn i.O., dann Leiterplatte tauschen.
Helaas kan ik uit dit document niet opmaken waar:
- wat B5 is en waar zich dat bevindt
- aansluiting 85 zich bevindt
- aansluiting printplaat (12/5) zich bevindt
- aansturing en printplaat zich uberhaupt bevinden, onder de auto?
Er worden 2 zekeringen genoemd:
De 25A zekering achter de bestuurderstoel is in orde, maar waar de 5A zekering van de bediening is weet ik niet
Ik gebruik de standkachel vrij weinig, 2-3 per jaar, maar deed het altijd tot nu toe.
De omvormer/oplader is er wel uit sinds deze ontplofte in het voorjaar, maar omdat ik toch zelden aan 230V sta mis ik dat niet.
Of zou dat hiermee te maken kunnen hebben?
Als iemand me verder kan helpen, graag, alvast hartelijk dank!
Ik heb een 1998 T4 2.5tdi California Coach.
Ik krijg de foutmelding F23, volgens dit document:
https://www.butlertechnik.com/downloads ... 050000.pdf
betekent dat dit:
Stromregler Leiterplatte Unterbrechung (B5);
Anschluß Steuergerät 85 bis Anschluß Leiterplatte (12/5) auf Durchgang prüfen. Wenn i.O., dann Leiterplatte tauschen.
Helaas kan ik uit dit document niet opmaken waar:
- wat B5 is en waar zich dat bevindt
- aansluiting 85 zich bevindt
- aansluiting printplaat (12/5) zich bevindt
- aansturing en printplaat zich uberhaupt bevinden, onder de auto?
Er worden 2 zekeringen genoemd:
De 25A zekering achter de bestuurderstoel is in orde, maar waar de 5A zekering van de bediening is weet ik niet
Ik gebruik de standkachel vrij weinig, 2-3 per jaar, maar deed het altijd tot nu toe.
De omvormer/oplader is er wel uit sinds deze ontplofte in het voorjaar, maar omdat ik toch zelden aan 230V sta mis ik dat niet.
Of zou dat hiermee te maken kunnen hebben?
Als iemand me verder kan helpen, graag, alvast hartelijk dank!
groet, Eric
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
- autocaravana
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: Standkachel T4 California
Wordt de huishoudaccu dan nog wel opgeladen door de dynamo? Zo niet dan misschien gewoon een lege accu.De omvormer/oplader is er wel uit sinds deze ontplofte in het voorjaar, maar omdat ik toch zelden aan 230V sta mis ik dat niet.
Het stuurapparaat zit op de kachel zelf.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Re: Standkachel T4 California
Ja hoor de huishoudaccu wordt opgeladen door de dynamo. De omvormer laadt alleen op als ie aan 230V hangt.
Dus het stuurapparaat zit op de kachel onder de auto? Moeilijke plek, ik zal er eens onder kruipen ;-/
Dus het stuurapparaat zit op de kachel onder de auto? Moeilijke plek, ik zal er eens onder kruipen ;-/
groet, Eric
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
Re: Standkachel T4 California
Een omvormer zet de 12V stroom van de accu om in 230V stroom voor gebruik van apparaten die op die spanning werken.
Jij bedoelt volgens mij het laadapparaat dat via de 230V walstroom de huishoudaccu oplaadt. Die was volgens eerdere berichten in het voorjaar ontploft en is blijkbaar weer vervangen. Deze twee zaken moet je niet door elkaar halen want dat maakt het beantwoorden van vragen een stuk moeilijker.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Standkachel T4 California
Dag Hanz,
excuses voor de verwarring, het zal inderdaad om de lader gaan om met 230v de huishoudaccu op te laden. Deze heb ik nog niet teruggeplaatst omdat ik vrijwel nooit aan de 230v hang; alleen soms in de winter, dan gebruik ik wel eens een straalkacheltje om de boel snel op te warmen, en deze kan ik dan gewoon in het stopcontact achter de bestuurdersstoel stoppen.
Opladen van de huishoudaccu gebeurd dus nu alleen tijdens rijden; voldoende om tijdens stilstand 4 dagen continu de koelkast aan te hebben.
Maar de vraag gaat over de standkachel waar ik sinds kort een F23 melding krijg. Het schijnt dus om een storing te gaan van de stroomverbinding tussen aansturing en printplaa; het zou zomaar eens door vocht of vuil kunnen komen, maar ik weet dus niet waar ik aansluiting B5, 85 of 12/5 kan vinden....
excuses voor de verwarring, het zal inderdaad om de lader gaan om met 230v de huishoudaccu op te laden. Deze heb ik nog niet teruggeplaatst omdat ik vrijwel nooit aan de 230v hang; alleen soms in de winter, dan gebruik ik wel eens een straalkacheltje om de boel snel op te warmen, en deze kan ik dan gewoon in het stopcontact achter de bestuurdersstoel stoppen.
Opladen van de huishoudaccu gebeurd dus nu alleen tijdens rijden; voldoende om tijdens stilstand 4 dagen continu de koelkast aan te hebben.
Maar de vraag gaat over de standkachel waar ik sinds kort een F23 melding krijg. Het schijnt dus om een storing te gaan van de stroomverbinding tussen aansturing en printplaa; het zou zomaar eens door vocht of vuil kunnen komen, maar ik weet dus niet waar ik aansluiting B5, 85 of 12/5 kan vinden....
groet, Eric
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag