Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen met hefdak isolatiehoes

vragen over de T4
Plaats reactie
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Ervaringen met hefdak isolatiehoes

Bericht door gijsplas »

Er heeft al eens iets over een isolatie hoes op dit forum gestaan, maar ik wilde toch even onze ervaringen hiermee delen.
Een aantal maanden terug hebben wij een dergelijk hoes gekocht, 2e hands van een ex T4 eigenaar. Het is een hoes van Poptop, die daar nieuw nu €195,00 kost (wij betaalden minder dan de helft).
Afbeelding
We hadden hem nog niet gebruikt, maar deze week zijn we een weekje naar de Moezel en Rijn geweest, aangevuld met nog wat dagen in Nederland en helaas was het weer zo slecht, regen regen en nog eens regen, dat we de hoes nu voor het eerst hebben gebruikt.
En, wat een genot, het is natuurlijk een stuk warmer, maar ook blijft je tentdoek droog en, ook niet onbelangrijk, het is ook nog eens een stuk stiller in de bus. We hadden af en toe een puist wind (kracht 6 a 7 schat ik) maar ook daarvan hadden we binnen weinig tot geen last.
Afgelopen nacht was onze laatste nacht en ook weer de hele nacht regen gehad. Vanmorgen was het even droog, dus snel de hoes eraf en het dak, met geheel droog doek (!!!), ingeklapt.
Ik kan iedereen die niet alleen in mooi zomerweer campert zo'n hoes aanraden.
Wij gaan in ieder geval niet meer zonder weg.

Meer lezen op weetjewel? Zoek dan even op hefdaksjaal
Of kijk op http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/hefdak-sjaal.html voor een zelfgemaakt hoes

Groetjes,
Gijs & Jeanine van der Plas
Laatst gewijzigd door gijsplas op 06 okt 2012, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2033
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaringen met hefdak isolatiehoes

Bericht door Mickel Moen »

He Gijs en Jeanine,

Leuk om te lezen,dat jullie ook goede ervaringen hebben met de hefdaksjaal.

Je verlengt het seizoen er inderdaad aanzienlijk mee. Dit jaar zijn we het eerste weekend van maart al weggeweest. De komende herfstvakantie gaan we een weekje Nederland doen. Met vorst zijn we nog niet weg geweest, maar dat gaan we zeker eens proberen.

Geniet ervan. :yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Ervaringen met hefdak isolatiehoes

Bericht door gijsplas »

We hebben de vorige twee winters ook wel weekendjes gecamperd en daarbij sneeuw en temperaturen tot -8°C gehad. IJsbloemen op de ruiten en ja, het was best koud, vooral 's morgens als je net je warme bedje uitkomt.
Toen deden we het dak echter niet omhoog. Maar dan vind ik het best benauwd zonder staruimte en ook onze bagage die we normaal gedeeltelijk op de bedplank leggen moet dan maar op de voorstoelen.
Als we nu weer met winterse omstandigheden gaan camperen dan zullen we zeker de sjaal uitproberen, met het dak omhoog dus.
Ik moet er wel bij vermelden dat we dan, als we aan de paal staan ook nog een electrisch kacheltje gebruiken als het te koud wordt.
:winter
Overigens bestaan er ook mutsen voor over het hefdak. Die gaan er dus helemaal overheen, maar kosten nog meer dan de hefdak-sjaal (vanaf €300 a 350)
Afbeelding
Toevallig zat ik net in een Lidl folder te lezen en daarin staat een autobeschermhoes voor €14,99
Ik ga er maandag eentje halen en kijken of ik daar een muts voor het hefdak van kan maken.
Wordt het wat dan laat ik dat later weten. Wordt het niks dan waarschijnlijk ook.

Goed weekend allemaal !
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Ervaringen met hefdak isolatiehoes

Bericht door odorf »

@gijsplas;

Slim om die autohoes van de Lidl daarvoor te proberen. Daar zou ik niet aan gedacht hebben :toppie
Wij hebben het 2 jaar terug enorm koud gehad in Noorwegen. De opgebouwde warmte van de standkachel slaat zo door het tentdoek naar buiten. Toen hebben wij bij een plaatselijke bouwmarkt een rol isolatie voor onder het laminaat gehaald. Ik wilde alleen geen isolatie aan de buitenkant omdat ik bang was dat dat door de wind zou gaan ritselen en kraken. Daarom klem ik het aan de binnenzijde van het tentdoek tussen het dak en de onderrand. Werkt ook prima. Maar als je tentdoek ook nog eens droogblijft heb je wel wat gewonnen. :klappen
Ben benieuwd naar de ervaringen met de autohoes! :adhd

Groetjes,
odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2033
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaringen met hefdak isolatiehoes

Bericht door Mickel Moen »

Hoi Odorf,

Voor mijn sjaal heb ik dus ok dat laminaatspul gebruikt. Zoals je weet gebruik ik het aan de buiten kant, gespannen met een bagagespin. Het ritselt en kraakt helemaal niet. Je brengt de sjaal zeer vlot aan en het scheelt binnen veel gedoe.Ik vergelijk het nu even met die zuignapisolatie voor de ramen. Daarvoor in de plaats nu dus de Silverscreen. Die heb jij toch ook?

@gijsplas
Ik ben wel benieuwd naar het Lidl-hoes idee. Met name in het gemak van plaatsen en spannen. Juist, in verband met klapperen van het materiaal bij harde wind. Succes.
Ik zag op de site van de Lidl, dat ze die hoes in drie verschillende maten aanbieden. Welke wil jij gebruiken?

Afbeelding

Meer over de Silverscreen:

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/silverscreen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Ervaringen met hefdak isolatiehoes

Bericht door gijsplas »

Ik zag op de site van de Lidl, dat ze die hoes in drie verschillende maten aanbieden. Welke wil jij gebruiken?
De maat weet ik nog niet, waarschijnlijk begin ik bij de grootste en als die te groot is ruil ik hem voor een kleinere.
Moet nog wel even kijken of ze andere kleuren hebben (hoop ik wel, maar denk ik niet)
Die in de folder is namelijk erg donker en ik heb eigenlijk liever een lichtgrijze oid. Is niet alleen een kwestie van smaak: ik denk een dergelijke hoes ook (of vooral) 's zomers te gebruiken en dan zou het in warm weer binnen wellicht te warm worden met een donkere hoes.
Mijn idee hierachter is dat het tentdoek het meest slijt van zonlicht (UV) en ik de levensfuur denkt te verlengen door het doek met een hoes af te dekken. En natuurlijk hoop ik ook dat het komfort stijgt doordat er een luchtspouw onstaat waardoor het binnen minder warm zal moeten worden. Deze zomer stonden we in Zuid Frankrijk bij +30°C en dan wordt het toch binnen best wel warm, ondanks de isolatie op de ramen.

Wel oppassen dat we straks niet met een halve bus vol iso en/of verwarmings materiaal op pad gaan: zuignap-isomatten voor op de ruiten, de hefdaksjaal voor koud weer en de hefdakmuts bij warme omstandigheden, electro kacheltje en warmtemat
Maar het experimenteren blijft leuk.

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2033
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaringen met hefdak isolatiehoes

Bericht door Mickel Moen »

Je wilt de hoes dus tegen de warmte gebruiken.
Als die hoes alleen in het zwart is, heb ik zo mijn twijfels.
Dan werkt de hefdaksjaal wellicht nog wel beter. Deze reflecteert.

Overigens doe ik bij warmte alle ventilatie van het dak open en plaats een Airlock in de klep.
Zo krijg je een redelijk goede trek in de bus.
(Een SCA-dak heeft in verhouding wel een groot ventilatie-oppervlak.)

Een hoes tegen veroudering van het doek is een idee, maar dan wil je die altijd gebruiken en dan zou ik de ventilatie in het dak weer missen.

Je experiment is leuk.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie