Hieronder een welbekende situatie;
Het scheuren van lassen of de overgangszones van lassen in het r.v.s. uitlaatspruitstuk van het axd blok.
Al enige tijd merkte ik ook een uitlaatgaslucht bij koude start en stilstaan in file.
Ook mijn spruitstuk bleek lek.
Op e-bay een vervangend exemplaar (gebruikt) gescoord, en deze eens grondig onder handen genomen.
Als eerste viel op dat het spruitstuk op de vlaktafel niet met alle flenzen gelijk was, de twee flenzen weerszijden naast de turbo flens raakten de tafel niet en een kant stak 2,2 m/m te hoog!!
Dit is veel te veel, en al helemaal voor rvs ( er zijn rvs legeringen die wel tot 40% meer uitzetten en krimpen bij laswerkzaamheden dan bv staal 53.) bedenk eens hoeveel spanning je in dit dunne materiaal brengt als dit met een 0.6 m/m metalen pakking wordt gemonteerd!
Daarnaast constateerde ik onvolledige doorlassen in een aantal lassen.
Als een las ergens iets gevoelig is voor scheuren, is het wel in een niet doorgelast gedeelte.
Na demontage van mijn lekke spruitstuk, bleek dat er maar liefst vier lassen gescheurd waren, waarvan er 2 dusdanig lekte, dat ik zowaar weer een ouderwets 'turbogat' ervaarde in de koppelkromme van de motor.( onderin gebeurde er niets, en rond 2200rpm moest je haast weer liften.)
Dus alles doorgelast, uitlaatflenzen op nieuw gevlakt, alles op nieuw gemonteerd met nieuw pakking setje.
Al met al ongeveer 12 uur bezig geweest ( incl. lassen uitslijpen, spruitstuk maatvast opstellen, formeergas, voorverwarmen,lassen, temperen en vlakken)
Hopelijk is dit getweakte spruitstuk nu degelijker en meer spanningsvrij gemonteerd dan het originele...
Hier een paar foto's.
Scheuren in spruitstuk.
Foto's van onvolledige doorlassing & herstelde situatie.

Oplassen van overgangszone
Nu maar weer eens lekker rijden, en kijken of het de moeite waard was om de ± € 475,= ex. voor een nieuw spruitstuk uit te sparen.
Immers zijn hier geen herziene delen voor te krijgen, en liggen er bij de gemiddelde VW dealer vrijwel altijd een paar 'op voorraad' ( ja,ja... hoe zou dat nu komen...)
gegroet,
Sjemmie.
(oh ja, ik ben idd pijp/fotolasser...)