Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startprobleem!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

startprobleem!

Bericht door GroeneBulli »

Hallo,

Na een ritje en een uurtje geparkeerd staan wilde mijn T4 California Coach uit 1996 even niet meer. Bij het instappen merkte ik al dat de centrale deurvergrendeling het niet deed. Vervolgens wilde de bus niet starten. :bonk

Ik heb een aantal keren geprobeerd te starten, waarbij de startmotor even draaide, maar er na 1 seconde de brui aan gaf. Uiteindelijk viel ook het dashboard uit (digitale metertjes km stand etc. vielen weg) en leek er totaal geen spanning meer te zijn.

Vervolgens natuurlijk de accu gecheckt (groene lampje van de onderhoudsvrije accu indiceerde dat hier niets mis mee was), of er iets los zat maar daar leek het niet op.

Na enige tijd kwam het dashboard weer terug, maar viel ook weer een paar keer weg. Nadat de display op het dashboard weer terug kwam, uiteindelijk nog eens gekeken of hij wilde starten, en opeens startte hij zonder enig probleem. Een slechte accu lijkt me dus onwaarschijnlijk.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Toch een slechte accu die na even rust weer wat opkalefatert? Een los contact? Een probleem met de elektronica?

Nu hoor ik dat T4 bussen wel vaker hebben dat van het ene op het andere moment alle elektrische zaken uitvallen, en dat dat probleem even onaangekondigd weer verdwijnt???

Is dit een broodje aap verhaal en moet ik toch even kijken naar een achterliggend probleem? Heeft er iemand tips om deze leek op autogebied in de goede richting te helpen?

Sindsdien heb ik er overigens weer een aantal keer mee gereden, zonder enig probleem.
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: startprobleem!

Bericht door GroeneBulli »

Het risico lopend dat ik hiermee de goden verzoek:

nog even de terugkoppeling dat het hierboven gemelde probleem zich sindsdien nooit meer heeft voorgedaan!

Knock wood!!!! :bonk (desnoods met een houten hamer op de eigen kop!)
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: startprobleem!

Bericht door sgsdebruijn »

Lijkt me broodje aap, zoek het eens in je contactblokje, of is dat recent al vervangen?
Wellicht relais 109, zoek er eens op of de problemen daarmee overeenkomen.
Massapunten wat onwaarschijnlijker maar misschien ook eens nalopen voor de zekerheid als i het maar om het preventief te doen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie