Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hoger verbruik na nieuwe lmm t4 syncro california
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:47
hoger verbruik na nieuwe lmm t4 syncro california
Beste "weetjewellers" ,
Ik ben sinds kort in het bezit van een T4 california syncro 2.5 tdi. ( b.j. 2001 )
Deze voorzien van seikel vering en 16" velgen met A/T banden ( alles uitgevoerd bij 4x4 specialist )
Nu heb ik de volgende vragen:
- Had paar weken geleden plots geen trekkracht meer, naar garage.... conclusie was kapotte LMM.
Deze vervangen..... bus trekt weer als een lier. ( is trouwens wel gechipt naar 130 pk )
Wat mij gelijk al opviel was dat na de reparatie het brandstof verbruik volgens de boardcomputer opeens veel hoger was/is. ( van ongeveer gem. 9 a 10l op de 100km naar gem. 11 a 12 )
Toch een forse stijging dacht ik zo......
Kan iemand mij vertellen hoe dit kan komen?! ( garage gaf mij geen duidelijk antwoord )
- Ik zie op het forum veel staan over verstopte roetkat.... waar zit die en hoe kan ik dat controleren ?
- Er zit een stankachel onder de bus voor het camper gedeelte, deze kan ik bedienen met de boardcomputer waar ook de koelkast e.d. mee bediend wordt.
Nu zag ik ook een uitlaatje van een standkachel / bijverwarmer bij het voorwiel aan de bestuurderskant..... hier heb ik geen schakelaar o.i.d. voor op het dashboard ( dit zie je bij sommige wel ?! )
Ik zou deze graag handmatig aan en uit willen zetten, liefst met timer of AB.
Zag op het forum dat hier ombouwkits voor zijn.... klopt dat ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
mvg,
dave
Ik ben sinds kort in het bezit van een T4 california syncro 2.5 tdi. ( b.j. 2001 )
Deze voorzien van seikel vering en 16" velgen met A/T banden ( alles uitgevoerd bij 4x4 specialist )
Nu heb ik de volgende vragen:
- Had paar weken geleden plots geen trekkracht meer, naar garage.... conclusie was kapotte LMM.
Deze vervangen..... bus trekt weer als een lier. ( is trouwens wel gechipt naar 130 pk )
Wat mij gelijk al opviel was dat na de reparatie het brandstof verbruik volgens de boardcomputer opeens veel hoger was/is. ( van ongeveer gem. 9 a 10l op de 100km naar gem. 11 a 12 )
Toch een forse stijging dacht ik zo......
Kan iemand mij vertellen hoe dit kan komen?! ( garage gaf mij geen duidelijk antwoord )
- Ik zie op het forum veel staan over verstopte roetkat.... waar zit die en hoe kan ik dat controleren ?
- Er zit een stankachel onder de bus voor het camper gedeelte, deze kan ik bedienen met de boardcomputer waar ook de koelkast e.d. mee bediend wordt.
Nu zag ik ook een uitlaatje van een standkachel / bijverwarmer bij het voorwiel aan de bestuurderskant..... hier heb ik geen schakelaar o.i.d. voor op het dashboard ( dit zie je bij sommige wel ?! )
Ik zou deze graag handmatig aan en uit willen zetten, liefst met timer of AB.
Zag op het forum dat hier ombouwkits voor zijn.... klopt dat ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
mvg,
dave
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: hoger verbruik na nieuwe lmm t4 syncro california
Om te controleren of de roetkat verstopt zit , zul je hem moeten demonteren , deze zit onder de auto achter het rechter voorwiel . Hij zit vast met een flens met 3 M8 boutjes aan de 'voorzijde' , en met een buis-in-buis klemming aan de 'achterkant' .
Als je hem gedemonteerd hebt , kun je deze leegmaken door de "steen" (het binnenste dus) kapot te kloppen met een lange beitel of zo . Gewoon de "steen in stukken kloppen" en dan leegschudden .
Dan beschadig je de buitenkant niet , en kun je deze terug gebruiken .
De winst in PK en koppel zul je dan snel genoeg voelen . Hij zal er ook iets zuiniger door worden , wegens een betere "ademhaling" . (maar dat is miniem hoor)
Het uitlaatje aan het linker voorwiel betekend dat er een bijverwarmer inzit . Dat ding helpt om de motor sneller op te warmen bij winterse temperaturen (schakelt in bij minder dan 7 graden , en bij koude motor)
Dit kan je inderdaad ombouwen naar een op voorhand programmeerbare verwarmer , zodat je motor warm is voordat je ermee vertrekt .
Als je hem gedemonteerd hebt , kun je deze leegmaken door de "steen" (het binnenste dus) kapot te kloppen met een lange beitel of zo . Gewoon de "steen in stukken kloppen" en dan leegschudden .
Dan beschadig je de buitenkant niet , en kun je deze terug gebruiken .
De winst in PK en koppel zul je dan snel genoeg voelen . Hij zal er ook iets zuiniger door worden , wegens een betere "ademhaling" . (maar dat is miniem hoor)
Het uitlaatje aan het linker voorwiel betekend dat er een bijverwarmer inzit . Dat ding helpt om de motor sneller op te warmen bij winterse temperaturen (schakelt in bij minder dan 7 graden , en bij koude motor)
Dit kan je inderdaad ombouwen naar een op voorhand programmeerbare verwarmer , zodat je motor warm is voordat je ermee vertrekt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: hoger verbruik na nieuwe lmm t4 syncro california
Hoi Dave,
De computer vraagt om een waarde/hoeveelheid lucht om te bepalen hoeveel brandstof kan worden ingespoten.
De luchtmassa meter zit net na de luchtfilter in de buis gemonteerd en meet de hoeveelheid en kwaliteit van de langsstromende lucht en stuurt de meetwaarde naar de computer. Als de gemeten waarde door de luchtmassameter gelijk of groter is dan de gevraagde waarde van de computer kan er maximaal worden ingespoten. Geeft de luchtmassameter een lagere waarde dan de gevraagde waarde wordt er minder branstof (dan maximaal) ingespoten en heb je dus niet het volle vermogen van de motor ter beschikking.
Gaat je luchtmassameter kapot dan valt de meetwaarde ver terug en heb je veel minder vermogen beschikbaar, dus verbruik je ook minder brandstof...
Groeten,
Richie
De computer vraagt om een waarde/hoeveelheid lucht om te bepalen hoeveel brandstof kan worden ingespoten.
De luchtmassa meter zit net na de luchtfilter in de buis gemonteerd en meet de hoeveelheid en kwaliteit van de langsstromende lucht en stuurt de meetwaarde naar de computer. Als de gemeten waarde door de luchtmassameter gelijk of groter is dan de gevraagde waarde van de computer kan er maximaal worden ingespoten. Geeft de luchtmassameter een lagere waarde dan de gevraagde waarde wordt er minder branstof (dan maximaal) ingespoten en heb je dus niet het volle vermogen van de motor ter beschikking.
Gaat je luchtmassameter kapot dan valt de meetwaarde ver terug en heb je veel minder vermogen beschikbaar, dus verbruik je ook minder brandstof...
Groeten,
Richie
Re: hoger verbruik na nieuwe lmm t4 syncro california
Brandstofverbruik is inderdaad een beetje aan de hoge kant. Mijn getunede T4 TDI haalt met een behoorlijk forse rijstijl nog altijd gemiddeld 1: 12,8 oftwel 7,8 ltr/100km
Effe eerst een paar vraagjes.....
Zit er nu een Bosch of een Pierburg LMM gemonteerd?
Is het exact dezelfde als voorheen? Ik bedoel niet eerst een Bosch en nu een Pierburg of andersom...... ( Evt navragen bij je garage)
Een Pierburg geeft zijn waardes af in grovere stappen, t.o.v. een Bosch.
Wel zo prettig als er met tuning rekening mee gehouden wordt, in de desbetreffende kenvelden.
Welke Tuner heeft jou bus gechipt?
Roet ie nu ook meer, als voorheen?
Gr, Geert.
Effe eerst een paar vraagjes.....
Zit er nu een Bosch of een Pierburg LMM gemonteerd?
Is het exact dezelfde als voorheen? Ik bedoel niet eerst een Bosch en nu een Pierburg of andersom...... ( Evt navragen bij je garage)
Een Pierburg geeft zijn waardes af in grovere stappen, t.o.v. een Bosch.
Wel zo prettig als er met tuning rekening mee gehouden wordt, in de desbetreffende kenvelden.
Welke Tuner heeft jou bus gechipt?
Roet ie nu ook meer, als voorheen?
Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: hoger verbruik na nieuwe lmm t4 syncro california
Hey, dit topic is dubbel gepost.
@Pascal;
Een lege Kat veroorzaakt drukgolven richting de turbo. Of je moet er een stuk uitlaatpijp doorheen steken..... zodat de hole bolvormige ruimte afgesloten wordt. Oftwel, in feite construktief inwendig in de Kat, een rechte uitlaatbuis wordt.
Ik verwijder de kat altijd compleet en monteer een RVS katvervanger van de VW-Garage uit Oirschot.
Ik weet het.......in België is dit niet toegestaan, wanwege de jaarlijkse technische keuring.
Gr, Geert.
@Pascal;
Een lege Kat veroorzaakt drukgolven richting de turbo. Of je moet er een stuk uitlaatpijp doorheen steken..... zodat de hole bolvormige ruimte afgesloten wordt. Oftwel, in feite construktief inwendig in de Kat, een rechte uitlaatbuis wordt.
Ik verwijder de kat altijd compleet en monteer een RVS katvervanger van de VW-Garage uit Oirschot.
Ik weet het.......in België is dit niet toegestaan, wanwege de jaarlijkse technische keuring.
Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4459
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: hoger verbruik na nieuwe lmm t4 syncro california
Topic op verzoek van Geert even samen gevoegd
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: hoger verbruik na nieuwe lmm t4 syncro california
Geert , ik heb zowel katvervanger als lege kat gereden , dat verschil is niet voelbaar . Een lege kat veroorzaakt een heel kleine tegendruk (omdat de uitlaatgassen wanneer ze in de lege kat komen even uitzetten , en dan weer terug samendrukken om verder door de pijp te gaan , maar die tegendruk stelt helemaal niks voor in vergelijking met een waarschijnlijk grotendeels dichtgeslibte katGeert G schreef:Hey, dit topic is dubbel gepost.
@Pascal;
Een lege Kat veroorzaakt drukgolven richting de turbo. Of je moet er een stuk uitlaatpijp doorheen steken..... zodat de hole bolvormige ruimte afgesloten wordt. Oftwel, in feite construktief inwendig in de Kat, een rechte uitlaatbuis wordt.
Ik verwijder de kat altijd compleet en monteer een RVS katvervanger van de VW-Garage uit Oirschot.
Ik weet het.......in België is dit niet toegestaan, wanwege de jaarlijkse technische keuring.
Gr, Geert.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: hoger verbruik na nieuwe lmm t4 syncro california
@Pascal,
Dat ben ik met je eens
Een kat leegmaken is nog altijd beter als doorrijden met een verstopte kat
Maar ja........perfectionisten als we zijn
Dat ben ik met je eens
Een kat leegmaken is nog altijd beter als doorrijden met een verstopte kat
Maar ja........perfectionisten als we zijn
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 06 dec 2015, 14:27
verbruik t4 syncro 2.5 benzine
Beste weetjewellers
Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Mijn naam is rinie en ik ben eigenlijk opgegroeid met volkswagen transporters.
Mijn vader is zelf begonnen in een T1 nadat hij afscheid had genomen van zijn paard en wagen . Toen ik 18 werd en mijn rijbewijs haalde had ik de beschikking over de T2 die hij toen nog had, daar heb ik jarenlang in rond gereden. Zelf heb ik jaren later in 2003 mijn T4 gekocht en in 2007 mijn T5 deze was van alle gemakken voorzien maar werd helaas gestolen. Van de huidige bijtellingsregels word je niet vrolijk en daarom ben ik op zoek naar een T4 van 1999/2000. Heb er momenteel een op het oog een T4 syncro 2.5 benzine grijs kenteken enkel cabine. Nu vraag ik me af of iemand ervaring heeft met het verbruik van dit type. Ook vraag ik me af of ik er een dubbel cabine van kan maken .
MvrgrRinie
Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Mijn naam is rinie en ik ben eigenlijk opgegroeid met volkswagen transporters.
Mijn vader is zelf begonnen in een T1 nadat hij afscheid had genomen van zijn paard en wagen . Toen ik 18 werd en mijn rijbewijs haalde had ik de beschikking over de T2 die hij toen nog had, daar heb ik jarenlang in rond gereden. Zelf heb ik jaren later in 2003 mijn T4 gekocht en in 2007 mijn T5 deze was van alle gemakken voorzien maar werd helaas gestolen. Van de huidige bijtellingsregels word je niet vrolijk en daarom ben ik op zoek naar een T4 van 1999/2000. Heb er momenteel een op het oog een T4 syncro 2.5 benzine grijs kenteken enkel cabine. Nu vraag ik me af of iemand ervaring heeft met het verbruik van dit type. Ook vraag ik me af of ik er een dubbel cabine van kan maken .
MvrgrRinie