Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schakelen automaatbak T4
Schakelen automaatbak T4
Ben in het bezit van een 2.5 TDI 150 pk T4 automaat,
auto rijdt echt super alleen de laatste tijd komt het
volgende euvel steeds meer voor:
Als ik weg rijd schakelt de bak 5x, na een aantal km schakelt
de bak 1x terug, en schakelt daarna weer op. Dit gaat een tijdje
zodoor en na verloop van tijd pakt hij de hoogste versnelling
niet meer, dus rij ik met wat hogere toeren, wat kan dit zijn ????
Wacht met spanning uw reactie's af, mzzl Hanssie.
auto rijdt echt super alleen de laatste tijd komt het
volgende euvel steeds meer voor:
Als ik weg rijd schakelt de bak 5x, na een aantal km schakelt
de bak 1x terug, en schakelt daarna weer op. Dit gaat een tijdje
zodoor en na verloop van tijd pakt hij de hoogste versnelling
niet meer, dus rij ik met wat hogere toeren, wat kan dit zijn ????
Wacht met spanning uw reactie's af, mzzl Hanssie.
Je bak heeft maar 4 versnellingen,dus 5 x schakelen kan niet,waarschijnlijk voel je de "lock up"los of vast komen.
Mogelijk dat een 150pk trouwens een andere bak heeft als de 102 pk.
Zoek even hier op het forum,er is genoeg info geschreven over dit onderwerp.
Als ik het zo hoor,zou ik bij een bak specialist even naar de olie laten kijken.
Succes.

Mogelijk dat een 150pk trouwens een andere bak heeft als de 102 pk.
Zoek even hier op het forum,er is genoeg info geschreven over dit onderwerp.
Als ik het zo hoor,zou ik bij een bak specialist even naar de olie laten kijken.
Succes.

Binnenkort de ...... deur uit,en dan alleen mijn T.....houden.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Jazeker, een duitse multivan loopt als een kogel........
Import van 2002 met project zwo spoiler kit, uniek........
Bij stads verkeer ben ik er nu achtergekomen dat de bak wel goed
schakelt, en lijkt wel of die op een gegeven moment als je meer
toeren draait cq. harder gaat rijden uit de hoogste versnelling
terug schakelt en gaat dan automatisch meer toeren draaien
Import van 2002 met project zwo spoiler kit, uniek........
Bij stads verkeer ben ik er nu achtergekomen dat de bak wel goed
schakelt, en lijkt wel of die op een gegeven moment als je meer
toeren draait cq. harder gaat rijden uit de hoogste versnelling
terug schakelt en gaat dan automatisch meer toeren draaien
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
Dan zou ik de kick down eens goed laten afstellen waarschijnlijk is die van zijn afstelling afgegegaan.hanssie schreef:Jazeker, een duitse multivan loopt als een kogel........
Import van 2002 met project zwo spoiler kit, uniek........
Bij stads verkeer ben ik er nu achtergekomen dat de bak wel goed
schakelt, en lijkt wel of die op een gegeven moment als je meer
toeren draait cq. harder gaat rijden uit de hoogste versnelling
terug schakelt en gaat dan automatisch meer toeren draaien
lage toeren is weinig gas geven dus stadsverkeer
hogere toeren is snelweg en dus een andere gaspositie ws denkt de bak dat ie in de kick down moet .
Kick down doet het ook (laatste stukje van het gas) bv,
als ik 80 rijd (met hogere toeren) en trap dan vol het gas in
dan doet de kick down het ook !!!!!!!!
Waar reageerd de kick down op, stand gaspendaal of iets
anders..... maar ik geef je gelijk dara lijkt het wel een beetje
op dat de kick down afgesteld moet worden, heeft iemand
daar ervaringen mee ?????
En inderdaad, stads verkeer tot ca. 70 km. geen problemen bak
doet dan perfect zijn werk, lekker laag in toeren rijden.
mzzl
als ik 80 rijd (met hogere toeren) en trap dan vol het gas in
dan doet de kick down het ook !!!!!!!!
Waar reageerd de kick down op, stand gaspendaal of iets
anders..... maar ik geef je gelijk dara lijkt het wel een beetje
op dat de kick down afgesteld moet worden, heeft iemand
daar ervaringen mee ?????
En inderdaad, stads verkeer tot ca. 70 km. geen problemen bak
doet dan perfect zijn werk, lekker laag in toeren rijden.
mzzl
Even het vervolg:
Heb even een testje gedaan, vanaf het starten tot aan ca. 75 a 80 km.
schakelt de bak perfect, als ik eenmaal boven de 75/80 ben geweest
dan komt het euvel naar voren en het euvel blijft dan ook, dus het
niet schakelen van de hoogste versnelling of de Lock up !!!???
Als ik de automaat in stand 3 zet schakelt de bak ook 3 keer, rijd ik
dan in zijn 3 dan maakt ie meer toeren dan dat ik normaal in D rijdt
en het euvel naar voren komt.
Let op als ik stil ga staan, de auto van het contact af zet en daarna weer
opnieuw ga rijden is het euvel weer weg tot dat ik boven de 75 a 80 km.
Rijdt ik netjes voor de eerste keer tot aan 75/80 en kom daar niet boven
zijn er geen problemen en komt het euvel niet voor, maar eenmaal boven
deze snelheid geweest blijft het euvel totdat ik wwer het contact uit/aan doe.
Volgens mij is het niet de bak maar de aansturing, heeft iemand hier
ervaringen mee ??????
Heb even een testje gedaan, vanaf het starten tot aan ca. 75 a 80 km.
schakelt de bak perfect, als ik eenmaal boven de 75/80 ben geweest
dan komt het euvel naar voren en het euvel blijft dan ook, dus het
niet schakelen van de hoogste versnelling of de Lock up !!!???
Als ik de automaat in stand 3 zet schakelt de bak ook 3 keer, rijd ik
dan in zijn 3 dan maakt ie meer toeren dan dat ik normaal in D rijdt
en het euvel naar voren komt.
Let op als ik stil ga staan, de auto van het contact af zet en daarna weer
opnieuw ga rijden is het euvel weer weg tot dat ik boven de 75 a 80 km.
Rijdt ik netjes voor de eerste keer tot aan 75/80 en kom daar niet boven
zijn er geen problemen en komt het euvel niet voor, maar eenmaal boven
deze snelheid geweest blijft het euvel totdat ik wwer het contact uit/aan doe.
Volgens mij is het niet de bak maar de aansturing, heeft iemand hier
ervaringen mee ??????
Welkom!
Bij de gelukkigen met een automaatbak...
Als ik dit zo hoor moet je het in de lock-up zoeken. Dat is een heel ander soort schakeling dan de andere versnellingen. Dingen als olie verversen en computer uitlezen is leuk, maar de dealer weet er meestal niets van. Een fout moet 4 seconden lang optreden voordat de computer deze registreerd. Enfin, ik zou contact opnemen met een transmissie bedrijfje. Die kennen dit soort problemen maar al te goed. Als je meer dan 150d km gereden hebt kan het goed zijn dat de bak zowiezo aan revisie toe is. Hoe dan ook, onderhoud is duur want uitbouwen is in veel gevallen noodzakelijk.
Wat betreft de aansturing, juist de "normale"schakelingen zijn onderhevig aan allerlei communicatie tussen motor en versnellingsbak. De lock-up daarintegen wordt alleen door de kick-down overruled. Nou ja, ik weet natuurlijk ook alleen maar wat ik gehoord heb, maar wees waakzaam voor een eindeloos traject bij de dealer.
Groetjes, Jeroen

Als ik dit zo hoor moet je het in de lock-up zoeken. Dat is een heel ander soort schakeling dan de andere versnellingen. Dingen als olie verversen en computer uitlezen is leuk, maar de dealer weet er meestal niets van. Een fout moet 4 seconden lang optreden voordat de computer deze registreerd. Enfin, ik zou contact opnemen met een transmissie bedrijfje. Die kennen dit soort problemen maar al te goed. Als je meer dan 150d km gereden hebt kan het goed zijn dat de bak zowiezo aan revisie toe is. Hoe dan ook, onderhoud is duur want uitbouwen is in veel gevallen noodzakelijk.
Wat betreft de aansturing, juist de "normale"schakelingen zijn onderhevig aan allerlei communicatie tussen motor en versnellingsbak. De lock-up daarintegen wordt alleen door de kick-down overruled. Nou ja, ik weet natuurlijk ook alleen maar wat ik gehoord heb, maar wees waakzaam voor een eindeloos traject bij de dealer.
Groetjes, Jeroen
- herman
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
- Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht
ik rijdt zelf ook met automaat en motor gechipt.
de bak is in orde,
maar de software is geheel veranderd.
hij rijdt nu als een trein,
bij mijn zat er binnen 3 weken al een nieuwe bak in,
en na veel zeuren hebben ze de software aan gepast.
rijdt nu als een beest en hij rijdt voor treffelijk,
tot nu toe geen problemen meer.
JMJ
jammer dat ik door omstandig heden niet naar zeeland op vakantie ga,
anders had je een keer met de mijne mogen rijden,wedden dat je verkocht was van een automaat. :klappen
de bak is in orde,
maar de software is geheel veranderd.
hij rijdt nu als een trein,
bij mijn zat er binnen 3 weken al een nieuwe bak in,
en na veel zeuren hebben ze de software aan gepast.
rijdt nu als een beest en hij rijdt voor treffelijk,
tot nu toe geen problemen meer.
JMJ
jammer dat ik door omstandig heden niet naar zeeland op vakantie ga,
anders had je een keer met de mijne mogen rijden,wedden dat je verkocht was van een automaat. :klappen
Leuk aanbod!
Hoi Herman,
Leuk aanbod van je. Zeg, ik heb met de oliedruksensor van de motor laten vervangen (was stuk) en nu draait mijn bak ineens probleemloos. Ook de turbo pakt nu goed op.... raar maar waar!
Jeroen
Leuk aanbod van je. Zeg, ik heb met de oliedruksensor van de motor laten vervangen (was stuk) en nu draait mijn bak ineens probleemloos. Ook de turbo pakt nu goed op.... raar maar waar!
Jeroen
- herman
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
- Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht
heb je hem bij strien na laten kijken,
ik vind dat een goede garage.
goede service.
ik liet in de vakantie altijd mijn bus een beurt geven bij strien.
helaas ligt mijn vrouw heel slecht en heeft niet lang meer,
ja 34 jaar.
dus het wordt niet op vakantie,
wij komen namelijk al 9 jaar bij de roompot in kamperland.
ik vind dat een goede garage.
goede service.
ik liet in de vakantie altijd mijn bus een beurt geven bij strien.
helaas ligt mijn vrouw heel slecht en heeft niet lang meer,
ja 34 jaar.
dus het wordt niet op vakantie,
wij komen namelijk al 9 jaar bij de roompot in kamperland.

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Een wat late reactie, ben net terug van vakantie.
Het probleem is de lockup, zoals ook al in eerder reactie aangegeven.
Als de lockup slipt dan wordt dit door de electronica gezien, om verbranden te voorkomen wordt hij daarna uitgeschakeld. Pas na opnieuw starten probeert de electronica de lockup opnieuw te gebruiken.
Het slippen kan veroorzaakt worden doordat de lockup kapot is of doordat er onvoldoende oliedruk is om hem goed te doen sluiten.
Als de olie oud (verbrand) is, of erg heet is, dan wordt ze dunner, hierdoor kan het zijn dat de druk te laag is om de lockup goed te doen sluiten.
Ben benieuwd of het inmiddels opgelost is, laat nog wat van je horen
Wim
Het probleem is de lockup, zoals ook al in eerder reactie aangegeven.
Als de lockup slipt dan wordt dit door de electronica gezien, om verbranden te voorkomen wordt hij daarna uitgeschakeld. Pas na opnieuw starten probeert de electronica de lockup opnieuw te gebruiken.
Het slippen kan veroorzaakt worden doordat de lockup kapot is of doordat er onvoldoende oliedruk is om hem goed te doen sluiten.
Als de olie oud (verbrand) is, of erg heet is, dan wordt ze dunner, hierdoor kan het zijn dat de druk te laag is om de lockup goed te doen sluiten.
Ben benieuwd of het inmiddels opgelost is, laat nog wat van je horen
Wim