Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Multivan Generation »

als de lampjes uitgaan,
en de dagteller reset,
dan betekend het dat de accuspanning in een klapt..

Ik heb hetzelfde gehad, dat eerst de accu kapot was,
nieuwe accu er in,
en 2 dagen later de startmotor overleden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef:als de lampjes uitgaan,
en de dagteller reset,
dan betekend het dat de accuspanning in een klapt..
Hier hetzelfde
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Hupkehel
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2007, 10:39
Locatie: Hedel

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Hupkehel »

Bij deze alvast bedankt aan alle meedenkers. 'De' oplossing is niet panklaar aan te reiken maar dat kan ook niet zonder het euvel lijflijk te hebben aanschouwd. Alle reacties op een rij gezet denk ik te beginnen met het blokje van het contactslot, dat voelt mij op dit moment goed aan gezien de vreemde wisselende problemen. De startermotor wordt het 2e te vervangen onderdeel. Met de accu vervangen wacht ik even omdat deze week het startprobleem zich niet één keer heeft voorgedaan (ondanks lage temperatuur). Met de wagen een keer langs bij Pennings in Handel is ook 'n aardige tip.
Nog meer tips zijn altijd welkom. Ik laat nog van me horen.
Schiet me nog te binnen: als het startten niet lukte en de accu gaf geen sjoege meer dan hoorde ik steeds een zoemend geluid (ventilator?) richting linker raamstijl, dat na enige tijd dimde. Wat brengt dat geluid voort?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Oskar 725 »

Waarschijnlijk een relais wat te weinig spanning krijgt om in te slaan en gaat dan staan zoemen. Je zekering kast zit in die hoek onder het dashboard.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door GroeneBulli »

Hupkehel :-)

Weet je al meer over je probleem? Ik heb nu een keer precies hetzelfde meegemaakt. Dat is inmiddels wel weer een week of 6 terug maar ik zit toch steeds te wachten tot het zich weer voordoet.

Bij mij viel het gehele dashboard uit, klok op 0, dagteller op 0 etc. :bonk

Na een kwartiertje kwam alles weer terug en kon ik gewoon alsnog starten. Rotte accu kan het dan toch niet wezen!
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Hupkehel
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2007, 10:39
Locatie: Hedel

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Hupkehel »

Ik heb inmiddels het probleem getackled. Er bleek kortsluiting te zijn in de leiding naar de achteruitverwarming. W.s. dat een beschadiging vrij lag maar bij grotere stroomvraag 'vals' contact maakte (vandaar het incidentele karakter van de storing). Ik heb er aardig wat zoektijd aan besteed, wat kon dankzij mijn buurman in zijn verwarmde fabriekshal. Echter: de motor slaat nu niet meer aan! Bij het starten draait de startermotor krachtig en langdurig op de accuspanning. Uit de uitlaat komt een beetje (witte) uitlaatgas (geen walm of wolk) met sterk prikkelende geur. Conrole op carterolie geeft geen waterlekkage aan. Moet ik het zoeken in de brandstof toevoer (alle zekeringen gecontroleerd, zijn allen goed)? Zo ja, waar de controle te beginnen?
Heeft Iemand een tip?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Multivan Generation »

komt er diesel uit de verstuiverleidingen?
Heb je het dieselfilter voor de winter ontwatert?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hupkehel
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2007, 10:39
Locatie: Hedel

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Hupkehel »

Ik heb het dieselfilter niet ontwaterd, moet deze nog zoeken (ik haal mijn info uit 'Autovraagbaak' van P.H.Olving, laat veel aan je onderzoekende kennis over). toevoer ga ik testen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Multivan Generation »

dieselfilter zit links voor het linker voorwiel,
wordt er van bovenaf in geschoven..
Vanaf de onderzijde zit er iets van een schroefje,
dat kun je een beetje open draaien en dan moet er vloeistof uit komen.
Ruik je diesel komen dan is de ontwatering compleet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hupkehel
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2007, 10:39
Locatie: Hedel

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Hupkehel »

Heb filter ontwaterd. Probleem is dat er geen brandstoftoevoer is. Omdat ik het zekeringen en relaisboard los heb gehad zou er iets met de bedrading zijn losgekomen. Alle zekringen zijn goed en er is geen relais voor de brandstoftoevoer. Welke (kleur) draden hebben met de brandstoftoevoer te maken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Multivan Generation »

haal relais 109 eens los, en kijk welke kleur dat is..
Gelet op je bouwjaar zou er nog een zwarte in kunnen zitten.
Zo ja, dan zou ik die vervangen door een nieuwe grijze variant..
Kost iets van 17 euro geloof ik,
maar dat relais geeft je brandstofpomp vrij en dus spanning daar naar toe door..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hupkehel
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2007, 10:39
Locatie: Hedel

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Hupkehel »

Ik neem aan dat het plaats 12 op het relaisboard gaat. Bij mij is dat een zwarte '102' voor alleen de gloeibougies. Op een duitse site (iets met WIKI) zag ik inderdaad dat nr 12 een '109' is, die is dus óók voor de brandstoftoever maar daar stellen ze dat het de modellen vanaf '98 betreft.
Is een relais te testen? Kan ik de '102' zomaar inwisselen voor een '109' denk je?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door matje86 »

td 1.9 en d 2.4 hebben geen 109 toch :ie
motor aab / aja heeft hem wel
Laatst gewijzigd door matje86 op 25 jan 2013, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door Multivan Generation »

@ Matje,
ik was, misschien ten onrechte, uitgegaan van een TDI.

Wellicht kun je op de T4 wiki er achter komen of een 102 en een 109 dezelfde functie hebben en hetzelfde schakelen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997

Bericht door matje86 »

eerst maar achterhalen wat voor motor d,r in zit :knipoog
relais 102 (j52)ziet er zo uit
http://www.t4-wiki.de/wiki/index.php?ti ... 0107113852" onclick="window.open(this.href);return false;
Das Relais J52 dient bei allen T4 mit Dieselmotor als Teil der Glühanlage der Zuschaltung der Spannungsversorgung für die Glühkerzen während der Vor- und Nachglühphase. Abhängig vom verbauten Motor ist es in 2 verschiedenen Ausführungen verbaut:
einfaches Arbeitskontaktrelais bei Dieselmotoren mit Motorsteuergerät (ACV, AHY), Steuerungsnummer 103 und
Dieselmotoren mit Steuergerät für das Vorglühen (ABL), Steuerungsnummer 104 oder

Relais mit integrierter Glühzeitsteuerung (alle anderen Dieselmotoren), Steuerungsnummer 60 oder 102.

dat is toch ff naders dan 109 :ie

http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_109" onclick="window.open(this.href);return false;
Das Relais J317 ( Spannungsversorgung Klemme 30), auch Relais 109 oder Stromversorgungsrelais genannt, schaltet wie in vielen anderen TDI-Fahrzeugen von VW auch im T4-TDI die Spannungsversorgung für das Motorsteuergerät (MSG) sowie für diverse Ventile und den Mengensteller N146. Es trägt die Steuerungsnummer 109.

Wenn die Zündung betätigt wird, zieht das MSG die Relaisspule auf Masse. Der Kontakt schliesst und legt Kl.30 auf die o.a. Verbraucher. Durch das Relais kann also viel Strom fließen, was üblicherweise auch für die Probleme mit diesem Relais ursächlich ist.

Das Relais 109 ist nur bei T4 mit TDI-Motor verbaut. Es findet sich aber auch in anderen VAG-Fahrzeugen mit TDI-Motor. Bei den T4-Benzinmotoren mit Digifant-Steuerung hat das Relais J176 (Spannungsversorgung Digifant) eine vergleichbare Funktion
Laatst gewijzigd door matje86 op 25 jan 2013, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie