Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

vragen over de T4
Plaats reactie
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door roelssroyce »

Hallo hallo,

Onderhand zou ik wellicht beter een project kunnen aanmaken van mijn California Exclusive 2.5 tdi ACV 1996, maar dat ter zijde. Ik heb net de EGR losgehaald van het inlaatspruitstuk en had wel wat derrie en drek verwacht in de EGR zelf (naar aanleiding van Peter, Berrie en Rene, Sebas enzovoorts), maar toen ik in het inlaatspruitstuk keek schrok ik toch wel. De derrie uit de EGR was als een soort lava het spruitstuk ingekropen (zie fotos). Is dat bij anderen die dit gedaan hebben ook het geval geweest?

Ik was eigenlijk niet van plan om het spruitstuk los te halen en geheel schoon te maken (voor je het weet ben je echt alles aan het vervangen en poetsen), maar het voelt ook een beetje 'slecht' om nu een glimmende EGR deletepipe (alu) erop te schroeven en te doen alsof alles van binnen dan ook glimt. Heeft er iemand schoonmaaktips? De randen heb ik met vingers (in handschoenen) gedaan, maar de rest....

Verder vond ik de slangen vanaf de turbo naar intercooler nogal nat van binnen (zie fotos). Is dit normaal? Iemand anders ervaring hiermee. De carterontluchting zweet aardig, dus ik heb het vermoeden dat daar de olie de turbo inkruipt enzovoorts het traject in. Er zat ook gruis/zand (lastig te beoordelen) in de intercooler. Is dat normaal? Is er een goede manier om de intercooler van binnen te reinigen? Luchtfilterhuis en filter waren geen zandbak overigens... Voor de turbo is dat beetje olie niet gek denk ik toch', beetje smering?

Goed, ik hoop echt dat naar aanleiding van de foto's wat reinigingstips en opmerkingen zullen komen. Morgen weer door. Ik vervang gelijk vacuumslangen.

Ohja, die vacuumslang naar de voormalige EGR ook afdoppen?
Bijlagen
Turbo uitgang
Turbo uitgang
Turbo_uitgang_naar_intercooler.jpg (26.98 KiB) 2755 keer bekeken
zwetende carterontluchting.jpg
oliebron?
(29.62 KiB) 1524 keer gedownload
Drek inlaatspruitstuk
Drek inlaatspruitstuk
Inlaatspruitstuk_binnenkant.jpg (48.44 KiB) 2755 keer bekeken
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door roelssroyce »

Nog wat foto's
Bijlagen
Inlaatspruitstuk_buiten.jpg
(26.11 KiB) 1523 keer gedownload
EGR_vanaf_intercooler.jpg
(25 KiB) 1523 keer gedownload
EGR_uitlaat_opznkop.jpg
(30.13 KiB) 1523 keer gedownload
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door roelssroyce »

En de laatste foto's
Bijlagen
natte_turbo_intercooler_slang.jpg
(19.31 KiB) 1523 keer gedownload
Natte_intercooler.jpg
Natte_intercooler.jpg (27.76 KiB) 2754 keer bekeken
Gebruikersavatar
BorderFox
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 feb 2012, 01:41
Locatie: Lelystad

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door BorderFox »

Hallo,

Het ziet er inderdaad erg smerig uit daarbinnen. Mijn advies zou zijn om de klus goed aan te pakken en het inlaatspruitstuk te verwijderen. Dit is de enige manier om die troep eruit te halen. Toevallig heb ik het gisteren ook gedaan, het is echter wel een kl"te werk. Neem er de tijd voor, dit is niet een klus die je "even" doet zeker bij die mate van vervuiling.
Vergeet ook niet de pakking te vervangen.

Ik rij nu ongeveer een jaar met een EGR vervangpijp, het inlaatspruitstuk was aanzienlijk schoner dan jou foto's laten zien.
Overgens is er bij mijn T4 absoluut geen olie in de intercooler te vinden. De vacuümslang naar de EGR inderdaad wel even afdoppen.

Succes en een goede jaarwisseling!
Afbeelding
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door Vossius »

Ik ben misschien wat onorthodox te werk gegaan, maar de inlaat spruitstuk zag er zo ook bij mij zo een jaar geleden uit, maar heb eerst de troep met een brander geheel vetvrij gebrand, dan hou je alleen roet over, en dat is dan weer makkelijk te verwijderen. Krijg er wel erge vieze handen van. :ie
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door roelssroyce »

Vossius schreef:Ik ben misschien wat onorthodox te werk gegaan, maar de inlaat spruitstuk zag er zo ook bij mij zo een jaar geleden uit, maar heb eerst de troep met een brander geheel vetvrij gebrand, dan hou je alleen roet over, en dat is dan weer makkelijk te verwijderen. Krijg er wel erge vieze handen van. :ie
Aha, bedankt voor de tip! Dat is ook een optie natuurlijk. En dan heb je met een stofzuiger roet verwijderd? Of een middeltje van het een of ander?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door sgsdebruijn »

Draag handschoenen, die troep blijft weken in je handen zitten.
Borstel, schuurspons enz.. met bv injectorreiniger,tiner.

Maar zo net voor de wintersport zou ik er niet aan beginnen Roeland. Mij is vertelt dat het intercooler traject altijd wat nat kan zijn, geen hele plassen maar gewoon zichtbaar aan de wanden.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb een kant en klare schone in de kelder liggen. :gekte
Misschien heb je daar interesse in.. :knipoog

Dus eigen inlaatspruitstuk demonteren,
die van mij er op zetten,
EGR terug monteren en klaar ben je en je kunt weer rijden..

Kan vandaag nog geleverd worden.. :lach
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2012, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door roelssroyce »

sgsdebruijn schreef:Draag handschoenen, die troep blijft weken in je handen zitten.
Borstel, schuurspons enz.. met bv injectorreiniger,tiner.

Maar zo net voor de wintersport zou ik er niet aan beginnen Roeland. Mij is vertelt dat het intercooler traject altijd wat nat kan zijn, geen hele plassen maar gewoon zichtbaar aan de wanden.
Het gaat mij alleen om het inlaatspruitstuk Sebas. Doe je dat gemonteerd ook met borstel en schuursponsje? Nee toch?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door sgsdebruijn »

Nee moet er dan af
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door Multivan Generation »

Er af en dan vervolgens een aantal uur rot-werk..
Je wilt toch niet al die zooi tegen je inlaatkleppen, en op je zuigers hebben :ie

En zoals Sebastiaan al schreef, krijg je dat spul aan je handen..dan... :ie

Mijn aanbod van vandaag nog te leveren geldt tot 15.00 uur..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door Vossius »

roelssroyce schreef:
Vossius schreef:Ik ben misschien wat onorthodox te werk gegaan, maar de inlaat spruitstuk zag er zo ook bij mij zo een jaar geleden uit, maar heb eerst de troep met een brander geheel vetvrij gebrand, dan hou je alleen roet over, en dat is dan weer makkelijk te verwijderen. Krijg er wel erge vieze handen van. :ie
Aha, bedankt voor de tip! Dat is ook een optie natuurlijk. En dan heb je met een stofzuiger roet verwijderd? Of een middeltje van het een of ander?
Heb hiervoor de stofzuiger van de garasist gebruikt, hij was er niet echt blij mee, maar ik was van de roet af. Uiteindelijk met de spruitstuk 1,5 tot 2 uur bezig geweest incl. de- en montage. EGR klep wel met een oplosmiddel schoongemaakt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door Multivan Generation »

Ik trek mijn aanbod hierbij weer in...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door roelssroyce »

Multivan Generation schreef:Ik trek mijn aanbod hierbij weer in...
Mannen, bedankt voor de tips. Heb voor nu besloten om voor het nieuwe jaar en de regen begint, alles behalve het spruitstuk schoon te maken en weer terug te monteren. En dat is gebeurd! Rijd soepeler heb ik het idee. Spruitstuk komt met mooier weer wel.

Peter, ik heb je aanbod niet gelezen omdat ik aan het sleutelen was...(: Maar ben wel geinteresseerd mits prijzen meevallen. Maarja, ik heb dan ook geen idee wat zo'n spruitstuk kost. Als het aanbod nog staat, of weer komt te staan, hoor ik het graag van je.

Volgende is catvervanger en dan een keer fine tunen bij Peter.

Goede jaarwisseling allemaal!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR verwijderd, schrik van inlaatspruitstuk binnenkant

Bericht door Multivan Generation »

Ik dacht aan 30 euro
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie