Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
brandstof verbruik
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
brandstof verbruik
ik heb een T4 2,4D '91
Het is een westfalia camper, dus leeg gewicht ruim 2100kg, en een verbruik van 1:9 a 1:10 bij 100km p/u.
Nu vraag ik mij af of er nog mogelijk heden zijn het brandstofverbruik te verbeteren.
Ik heb al aan chiptuning gedacht maar dat is bij deze motor helaas niet mogelijk is mij verteld.
Ook dacht ik aan het verlagen van de bus, zou dit zinvol zijn?
Graag hoor ik tips en /of ervaringen.
Alvast bedankt
mvg
Frans
Het is een westfalia camper, dus leeg gewicht ruim 2100kg, en een verbruik van 1:9 a 1:10 bij 100km p/u.
Nu vraag ik mij af of er nog mogelijk heden zijn het brandstofverbruik te verbeteren.
Ik heb al aan chiptuning gedacht maar dat is bij deze motor helaas niet mogelijk is mij verteld.
Ook dacht ik aan het verlagen van de bus, zou dit zinvol zijn?
Graag hoor ik tips en /of ervaringen.
Alvast bedankt
mvg
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 02 aug 2012, 20:37
Re: brandstof verbruik
Hoi Frans,
Ik heb ook 2.4d westfalia uit 1991, en ook bij mij is het brandstofverbruik ongeveer 1:9,3
Helaas heb ik vooralsnog geen tips of ervaringen om het brandstofverbruik te verbeteren. Als die er is hoor ik die ook graag....
Greetz,
Danny

Ik heb ook 2.4d westfalia uit 1991, en ook bij mij is het brandstofverbruik ongeveer 1:9,3
Helaas heb ik vooralsnog geen tips of ervaringen om het brandstofverbruik te verbeteren. Als die er is hoor ik die ook graag....
Greetz,
Danny

California 2.4 d 1991
Re: brandstof verbruik
Van verlagen zal die niet (noemenswaardig) zuiniger worden, maar voor de wegligging helpt het wel.
Verder gewoon goed op de bandenspanning letten en geen onnodige dingen in de auto laten liggen.
Zoveel valt er met een 2.4D niet aan winst te halen volgens mij.
Verder gewoon goed op de bandenspanning letten en geen onnodige dingen in de auto laten liggen.
Zoveel valt er met een 2.4D niet aan winst te halen volgens mij.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)

Re: brandstof verbruik
Op keiharde standaard LI 104 zomerbanden rijden rustig optrekken
en niet harder dan een vrachtwagen 90 - 100 km/h max
dan kom je qua brandstofverbruik een heel stuk in de goed richting.
de 2.4D kan het qua brandstofverbruik zowieso nooit halen van de TDI's
maar hard en fel rijden is de grootste slurper oorzaak bij al deze auto's
en niet harder dan een vrachtwagen 90 - 100 km/h max
dan kom je qua brandstofverbruik een heel stuk in de goed richting.
de 2.4D kan het qua brandstofverbruik zowieso nooit halen van de TDI's
maar hard en fel rijden is de grootste slurper oorzaak bij al deze auto's
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: brandstof verbruik
Ik zit op een brandstof gebruik van 1:10,5 gemiddeld en dat ook nog voor een hoogdak.
Mijn busje is van 91 en met de 2,4 D.
Het enigste wat ik doe is een toevoeging van 0,15 % aceton bij de diesel (volgens derden zorgt dit voor een lagere oppervlakte spanning en dus fijnere nevel)
Ik weet niet hoe maar het werkt wel.
Bij een tankvulling van 70 liter ,komt dat op 105 cc aceton,calorische invloeden zijn dus te verwaarlozen.
Mijn busje is van 91 en met de 2,4 D.
Het enigste wat ik doe is een toevoeging van 0,15 % aceton bij de diesel (volgens derden zorgt dit voor een lagere oppervlakte spanning en dus fijnere nevel)
Ik weet niet hoe maar het werkt wel.
Bij een tankvulling van 70 liter ,komt dat op 105 cc aceton,calorische invloeden zijn dus te verwaarlozen.
Re: brandstof verbruik
Hoi,
Mijn campertje met pop-updakje haalt beladen 1 op 12. Inderdaad rustig rijden. Met de vrachtwagens over. Op lange stukken bijv. een rit naar Frankrijk is het verbruik 1:14.
Groet,
Herman744
Mijn campertje met pop-updakje haalt beladen 1 op 12. Inderdaad rustig rijden. Met de vrachtwagens over. Op lange stukken bijv. een rit naar Frankrijk is het verbruik 1:14.
Groet,
Herman744
Re: brandstof verbruik
Mijn T4 2.5 TDI besteller met enkele cabine doet ook 1:9.
Hangt wel een 2.5 ton aanhanger achter zijn kont en er komt een aardige bult rook uit.
Dus om het raar te noemen, onze vorige 2.4 D besteller lange wielbasis dubbele cabine deed ook 1:9 tot 1:10 leeg en 1:6 met de kar erachter.
mvg Rick
Hangt wel een 2.5 ton aanhanger achter zijn kont en er komt een aardige bult rook uit.
Dus om het raar te noemen, onze vorige 2.4 D besteller lange wielbasis dubbele cabine deed ook 1:9 tot 1:10 leeg en 1:6 met de kar erachter.
mvg Rick
Re: brandstof verbruik
Ik rij met mn 2.4D verlengd en verhoogde camper 1: 12 gemiddeld in Nederland. Belangrijk is een schoon luchtfilter. Ik maak veel gebruik van een VDO cruise-control dus ook op de binnenwegen en vooral op de snelweg. Ik rijd dan 110 km/U. Op lange ritten in het buitenland is het 1:14. Ook controleer ik iedere maand de bandenspanning . Vul je de banden met stikstof dan kan je nog gunstiger rijden. 

Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Volkswagen California Club 1994
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: brandstof verbruik
Bedankt voor alle reacties!
Dit weekend met de bus naar Amsterdam en Eindhoven geweest. 350km gereden, en de snelheid tussen de 90km en de 100km gehouden, en dat heeft geresulteerd in en verbruik van....
1:11,7 !!!!
Dat lijkt er meer op, zo kunnen we kilometers gaan vreten.
Naar aan leiding van alle reacties nog een aantal vragen:
- ik heb de originele banden, met 3,5 bar. is dit de juiste banden spanning?
- ik heb een Bosch lucht filter, hoe kan ik zien of hij aan vervanging toe is?
- is een K&N filter (€ 100,-) een waardevolle aanschaf?
- ik heb geen cruisecontrole, wat zijn mijn mogelijkheden? iemand ervaring met het later inbouwen?
Bedankt
Mvg
Frans
Dit weekend met de bus naar Amsterdam en Eindhoven geweest. 350km gereden, en de snelheid tussen de 90km en de 100km gehouden, en dat heeft geresulteerd in en verbruik van....
1:11,7 !!!!
Dat lijkt er meer op, zo kunnen we kilometers gaan vreten.
Naar aan leiding van alle reacties nog een aantal vragen:
- ik heb de originele banden, met 3,5 bar. is dit de juiste banden spanning?
- ik heb een Bosch lucht filter, hoe kan ik zien of hij aan vervanging toe is?
- is een K&N filter (€ 100,-) een waardevolle aanschaf?
- ik heb geen cruisecontrole, wat zijn mijn mogelijkheden? iemand ervaring met het later inbouwen?
Bedankt
Mvg
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: brandstof verbruik
bandenspanning zou ik minimaal 0,3 bar hoger zetten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: brandstof verbruik
Bandenspanning hangt ook af van wat de MAX bandenspanning is van de band , bij sommige banden is de MAX bandenspanning slechts 3,4bar . Dus daar zeker ook op letten (staat altijd vermeld op de zijflank van de band)boulderbus schreef:
Naar aan leiding van alle reacties nog een aantal vragen:
- ik heb de originele banden, met 3,5 bar. is dit de juiste banden spanning?
- ik heb een Bosch lucht filter, hoe kan ik zien of hij aan vervanging toe is?
- is een K&N filter (€ 100,-) een waardevolle aanschaf?
- ik heb geen cruisecontrole, wat zijn mijn mogelijkheden? iemand ervaring met het later inbouwen?
Bedankt
Mvg
Frans
Luchtfilter : even uitnemen , en bekijken of het vuil is . Indien vuil : vervangen .
K&N luchtfilter voor 100eur ? Da's duur , die kosten normaalgezien rond de 60-70eur .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: brandstof verbruik
[quote="boulderbus"]Bedankt voor alle reacties!
Dit weekend met de bus naar Amsterdam en Eindhoven geweest. 350km gereden, en de snelheid tussen de 90km en de 100km gehouden, en dat heeft geresulteerd in en verbruik van.... 1:11,7 !!!!
dat verbruik heb ik gemiddeld als ik met een volle bus 2600 kilo continu 130 km/h rijdt
naar Polen op en Neer.
Dat is niet zuinig voor die snelheid zou ik zeggen, maar misschien is het voor jou motor normaal.
Een 102 pk TDI op die snelheid constant moet die gemakkelijk 1: 14 halen
zuiniger als 1;15.9 lukt mij echter ook niet, snelheid is over het algemeen flink meer verbruik
daar die auto's een flink frontaal oppervlak hebben.
dit op originele zomerbanden LI 104 en die zitten net onder de 4 bar druk (op winterbanden is het verbruik hoger)
met een gewoon luchtfilter (Mahle LX 537 ebay 11.19€ incl verzending (auction) rijdt ik 30.000 km =1½ jaar)
dus een K&N filter zie ik niet zitten ik zie dat jou bus van 1991 is (22 jaar)
dan is het toch fijn dat die nog steeds loopt, zonder veel kunsten ook al verbruikt die wat meer !!!
Dit weekend met de bus naar Amsterdam en Eindhoven geweest. 350km gereden, en de snelheid tussen de 90km en de 100km gehouden, en dat heeft geresulteerd in en verbruik van.... 1:11,7 !!!!
dat verbruik heb ik gemiddeld als ik met een volle bus 2600 kilo continu 130 km/h rijdt
naar Polen op en Neer.
Dat is niet zuinig voor die snelheid zou ik zeggen, maar misschien is het voor jou motor normaal.
Een 102 pk TDI op die snelheid constant moet die gemakkelijk 1: 14 halen
zuiniger als 1;15.9 lukt mij echter ook niet, snelheid is over het algemeen flink meer verbruik
daar die auto's een flink frontaal oppervlak hebben.
dit op originele zomerbanden LI 104 en die zitten net onder de 4 bar druk (op winterbanden is het verbruik hoger)
met een gewoon luchtfilter (Mahle LX 537 ebay 11.19€ incl verzending (auction) rijdt ik 30.000 km =1½ jaar)
dus een K&N filter zie ik niet zitten ik zie dat jou bus van 1991 is (22 jaar)
dan is het toch fijn dat die nog steeds loopt, zonder veel kunsten ook al verbruikt die wat meer !!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: brandstof verbruik
Bandenspanning hangt ook af van wat de MAX bandenspanning is van de band , bij sommige banden is de MAX bandenspanning slechts 3,4bar . Dus daar zeker ook op letten (staat altijd vermeld op de zijflank van de band)
Luchtfilter : even uitnemen , en bekijken of het vuil is . Indien vuil : vervangen .
K&N luchtfilter voor 100eur ? Da's duur , die kosten normaalgezien rond de 60-70eur .
bedankt pascal
de max bandenspanning aangegeven op de band is 65psi , ik heb er nu 3,8bar in gedaan.
het luchtfilter zag er van buiten schoon uit maar onder in de groeven was wel wat vuil zichtbaar, zal ik deze toch vervangen
en zo ja dan voor een K&N filter
alvast bedankt
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Re: brandstof verbruik
Met de normale/zomerbanden eronder haal ik op de lange afstanden 1 op 13. En in de bergen 1 op 11. Nu met de te grote banden haal ik 1 op 10 lange afstanden en in de bergen heb ik het nog niet durven/willen berekenen.
Ik heb een automaat, cruisecontrol en rij vaak niet harder dan 90/95 km per uur. Een 2.4D uit 1993.
Ik heb er inmiddels vrede mee.
Ik heb een automaat, cruisecontrol en rij vaak niet harder dan 90/95 km per uur. Een 2.4D uit 1993.
Ik heb er inmiddels vrede mee.