Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Meer licht...
Meer licht...
Hallo,
Binnenkort staat er weer een reisje naar Oostenrijk op de agenda & het valt me bij het rijden in het buitenland (zonder verlichting op de wegen) steeds op hoe weinig licht mijn grootlicht geeft.
Is het mogelijk om de dimlichten mee te laten branden wanneer de grootlichten aan staan? Of hebben jullie andere tips om meer licht te krijgen?
Ik heb een Caravelle bumper op mijn Transporter, zonder mistlichten. Is het moeilijk/veel werk om hier mistlichten op in te bouwen?
Alvast bedankt
Stijn
Binnenkort staat er weer een reisje naar Oostenrijk op de agenda & het valt me bij het rijden in het buitenland (zonder verlichting op de wegen) steeds op hoe weinig licht mijn grootlicht geeft.
Is het mogelijk om de dimlichten mee te laten branden wanneer de grootlichten aan staan? Of hebben jullie andere tips om meer licht te krijgen?
Ik heb een Caravelle bumper op mijn Transporter, zonder mistlichten. Is het moeilijk/veel werk om hier mistlichten op in te bouwen?
Alvast bedankt
Stijn
Re: Meer licht...
Ik ga ervan uit dat je H4 transporter koplampen hebt.
Ik zou eens Osram nightbreakers monteren , deze lampen geven echt veel meer licht dan de originele , en de afstelling laten controleren , zo hoog mogelijk laten afstellen binnen het toegestane , je kunt ze zelf bij belading altijd op het dashboard nog bijstellen.
dit scheelt echt al veel , mistlichten schijnen vrij kort voor de auto, en dimlicht samen met grootlicht brengt volgens mij ook niet veel.
Ik zou eens Osram nightbreakers monteren , deze lampen geven echt veel meer licht dan de originele , en de afstelling laten controleren , zo hoog mogelijk laten afstellen binnen het toegestane , je kunt ze zelf bij belading altijd op het dashboard nog bijstellen.
dit scheelt echt al veel , mistlichten schijnen vrij kort voor de auto, en dimlicht samen met grootlicht brengt volgens mij ook niet veel.
Re: Meer licht...
Misschien een Xenon setje van Pilot 6000K plaatsen, veel meer licht geeft het niet maar het licht is veel helderder waardoor je de weg veel beter ziet.
Zelf heb ik het ook en dan ook in de mistlampen wat voor mijn gevoel veel beter licht geeft dan een halogeen lamp doet.
Is natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar ik zou het niet meer willen missen.
Succes!
Zelf heb ik het ook en dan ook in de mistlampen wat voor mijn gevoel veel beter licht geeft dan een halogeen lamp doet.
Is natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar ik zou het niet meer willen missen.
Succes!
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Meer licht...
Hoe vervang je eigenlijk de koplampen bij een T5?
Die Osram nightbreakers lijken mij ook wel wat.
Die Osram nightbreakers lijken mij ook wel wat.
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Meer licht...
Net boven de mistlichten zit een plaatje die eraf moet om te slepen.
Daar kan je ook lichten in kopen.
maak daar verstralers van en klaar.
Maar het boven genoemde is zeker waar.
had ze ok in de (werk)auto, gekocht in het oostblok, veel goedkoper, maar zeker meer/helderder licht.
Daar kan je ook lichten in kopen.
maak daar verstralers van en klaar.
Maar het boven genoemde is zeker waar.
had ze ok in de (werk)auto, gekocht in het oostblok, veel goedkoper, maar zeker meer/helderder licht.
Re: Meer licht...
5000k of nog beter 4300k geeft daadwerkelijk ook MEER lichtktmkrik schreef:Misschien een Xenon setje van Pilot 6000K plaatsen, veel meer licht geeft het niet maar het licht is veel helderder waardoor je de weg veel beter ziet.
Zelf heb ik het ook en dan ook in de mistlampen wat voor mijn gevoel veel beter licht geeft dan een halogeen lamp doet.
Is natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar ik zou het niet meer willen missen.
Succes!

VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Meer licht...
De Xenon is een super oplossing alleen mag het officieel niet meer after market vanaf december 2006.
Op zich zullen ze je niet zo snel pakken maar houdt het in gedachten.
Het mag wel als je de wasinstallatie erbij bouwt.
Op zich zullen ze je niet zo snel pakken maar houdt het in gedachten.
Het mag wel als je de wasinstallatie erbij bouwt.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Uitdagingen zijn er wel.
Re: Meer licht...
Mag pas weer veranderd zijn maar was deze wet niet aangepast sinds kort?jwlos schreef:De Xenon is een super oplossing alleen mag het officieel niet meer after market vanaf december 2006.
Op zich zullen ze je niet zo snel pakken maar houdt het in gedachten.
Het mag wel als je de wasinstallatie erbij bouwt.
Staat me in ieder geval wel iets van bij.
Re: Meer licht...
Dit is nieuw voor mij, op aanraden van nltuning werd mij aanbevolen om 6000k te nemen omdat dit het dichtst bij daglicht kwam.Oviivo schreef:5000k of nog beter 4300k geeft daadwerkelijk ook MEER lichtktmkrik schreef:Misschien een Xenon setje van Pilot 6000K plaatsen, veel meer licht geeft het niet maar het licht is veel helderder waardoor je de weg veel beter ziet.
Zelf heb ik het ook en dan ook in de mistlampen wat voor mijn gevoel veel beter licht geeft dan een halogeen lamp doet.
Is natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar ik zou het niet meer willen missen.
Succes!
4300 en 5000k is volgens mij toch geler licht wat dan weer in de richting van halogeen gaat?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Meer licht...
bedrading 2,5mm² van pluspool accu via zekering en relais naar de koplampen en van minpool naar lampen (zowel voor dim- als grootlicht, dus drie draden per lamp) leggen, en bij automaterialenspecialist H4 stekkers kopen voor aan deze draden.
vanaf de linker koplampstekker stuurdraad voor de relais aftakken
je hebt dan 12,5-14 volt op je koplamp ipv de standaard 11-11,5 volt, dit geeft heel duidelijk meer licht.
er is dan ook relatief eenvoudig zonder effect op de elektro in de auto te realiseren dat je grootlicht brandt en dan je dimlicht aan blijft. Of je reflector dat gaat overleven durf ik niet te zeggen.
en dimlicht bij grootlicht maar wel degelijk heel veel verschil, bij grootlicht heb je tussen auto en grootlichtbeeld een donkerdere vlek, die wordt verlicht als je dimlicht ook brandt. daarom wordt het bij auto's met aparte reflectoren/lampen voor groot- en dimlicht vaak standaard toegepast, dat dimlicht aan blijft bij grootlicht.........
extra lampen is uiteraard ook een optie (pushbar met twee ralley 3000 van hella (wel de versie met dubbele kegel in het lichtbeeld nemen) zal fabuleus meer licht verzorgen)
vanaf de linker koplampstekker stuurdraad voor de relais aftakken
je hebt dan 12,5-14 volt op je koplamp ipv de standaard 11-11,5 volt, dit geeft heel duidelijk meer licht.
er is dan ook relatief eenvoudig zonder effect op de elektro in de auto te realiseren dat je grootlicht brandt en dan je dimlicht aan blijft. Of je reflector dat gaat overleven durf ik niet te zeggen.
en dimlicht bij grootlicht maar wel degelijk heel veel verschil, bij grootlicht heb je tussen auto en grootlichtbeeld een donkerdere vlek, die wordt verlicht als je dimlicht ook brandt. daarom wordt het bij auto's met aparte reflectoren/lampen voor groot- en dimlicht vaak standaard toegepast, dat dimlicht aan blijft bij grootlicht.........
extra lampen is uiteraard ook een optie (pushbar met twee ralley 3000 van hella (wel de versie met dubbele kegel in het lichtbeeld nemen) zal fabuleus meer licht verzorgen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Meer licht...
die had ik even gemist maar inderdaad
Aanpassing xenonregeling vanaf 1 april 2012 (Nederland)
Vrijdag 23 maart 2012 09:26
Aanpassing xenonregeling vanaf 1 april 2012 (Nederland)
Aanpassing xenonregeling vanaf 1 april 2012 (Nederland)
De keuringseisen (APK) dat een voertuig voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (xenon) en in gebruik genomen genomen na 31 december 2006, voorzien moet zijn van automatische hoogteregeling en koplampreinigingsinstallatie, komen per 1 april 2012 te vervallen. Deze twee eisen worden geschrapt omdat ze niet langer actueel worden geacht gezien de ontwikkelingen van gasontbrandingslampen op de markt. Door het vervallen van deze eisen uit de Regeling Voertuigen wordt voorkomen dat voertuigen onnodig aangepast moeten worden.
Dit betekent dat bij inbouw van Pilotxenonverlichting, onafhankelijk van de ingebruiknamedatum van het voertuig en onafhankelijk van het aantal lumen geproduceerd, geen koplampreiningsinstallatie en hoogteregeling meer ingebouwd hoeft te worden.
Een actueel overzicht van de APK regelgeving is terug te vinden via deRijksdienst voor het Wegverkeer:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/ap ... g2011.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Let op, de aangepaste keuringseisen zijn pas zichtbaar vanaf ingangsdatum 1 april 2012
De aankondiging van de wijziging in de Staatscourant (nr 19193, 28 oktober 2011) is hier te lezen:
http://www.officielebekendmakingen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Uitdagingen zijn er wel.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Meer licht...
ZO fijn die europeesche regelgeving.... bij de buren (bij "ons" dus) mag je alleen xenon in lampen die daarvoor bestemd zijn (dus geen conversie) en is een wasinstallatie en automatische hoogteregeling nog steeds vereist bij koplampen met Xenon
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 02 jan 2013, 09:25
Re: Meer licht...
je zou ook ens bij de betere automatrialenzaak kunnen informeren naar de zogenoemde ralley lampen
dit is gewoon h4 of wat je ook in je auto hebt zitten maardan met een hoger wattage
ik heb dit in mijn vorige t5 ook gedaan omdat ik ook vaak op onverlichte wegen rijd
een relatief goedkope oplossing voor 3x zo veel licht
gr dries
dit is gewoon h4 of wat je ook in je auto hebt zitten maardan met een hoger wattage
ik heb dit in mijn vorige t5 ook gedaan omdat ik ook vaak op onverlichte wegen rijd
een relatief goedkope oplossing voor 3x zo veel licht
gr dries
Re: Meer licht...
4300k is witter dan halogeen en wordt vaak standaard door autofabrikanten als Xenon gebruikt. De nieuwere audi's e.d. Hebben ca 5000k, nog witter, maar minder lichtopbrengst. 6000k is een tikkie blauw, veel mensen vinden dat mooi, maar minder lichtopbrengst. Nog koudere kleuren zijn nog minder efficient. Zelf ben ik van 4300 naar 5000 gegaan omdat ik dat mooier vind, maar je merkt een kleine teruggang in opbrengst.ktmkrik schreef:Dit is nieuw voor mij, op aanraden van nltuning werd mij aanbevolen om 6000k te nemen omdat dit het dichtst bij daglicht kwam.Oviivo schreef:5000k of nog beter 4300k geeft daadwerkelijk ook MEER lichtktmkrik schreef:Misschien een Xenon setje van Pilot 6000K plaatsen, veel meer licht geeft het niet maar het licht is veel helderder waardoor je de weg veel beter ziet.
Zelf heb ik het ook en dan ook in de mistlampen wat voor mijn gevoel veel beter licht geeft dan een halogeen lamp doet.
Is natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar ik zou het niet meer willen missen.
Succes!
4300 en 5000k is volgens mij toch geler licht wat dan weer in de richting van halogeen gaat?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Meer licht...
[quote="driesboink"]je zou ook ens bij de betere automatrialenzaak kunnen informeren naar de zogenoemde ralley lampen
dit is gewoon h4 of wat je ook in je auto hebt zitten maardan met een hoger wattage
ik heb dit in mijn vorige t5 ook gedaan omdat ik ook vaak op onverlichte wegen rijd
een relatief goedkope oplossing voor 3x zo veel licht
Met 100 watt lampen moet je oppassen , normaal is 55/60 watt , en de hitte ontwikkeling van 100watt is veel groter , dit kan je chromen reflectors beschadigen! ( worden dan blauw )
Kun je daarna natuurlijk wel meteen andere koplampen kopen , met beter licht.
dit is gewoon h4 of wat je ook in je auto hebt zitten maardan met een hoger wattage
ik heb dit in mijn vorige t5 ook gedaan omdat ik ook vaak op onverlichte wegen rijd
een relatief goedkope oplossing voor 3x zo veel licht
Met 100 watt lampen moet je oppassen , normaal is 55/60 watt , en de hitte ontwikkeling van 100watt is veel groter , dit kan je chromen reflectors beschadigen! ( worden dan blauw )
Kun je daarna natuurlijk wel meteen andere koplampen kopen , met beter licht.
