Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afstellen ditstributieriem

vragen over de T4
Plaats reactie
BsaJonas
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 19:47
Locatie: Herselt

Afstellen ditstributieriem

Bericht door BsaJonas »

Hallo, Ik heb nog paar pas een T4 2.4 diesel gekocht bwj 1997. De distributieriem moest vervangen worden en hier ben ik aan begonnen vol goede moed. Nu had ik eindelijk de centrale bout uit de krukas gehaald zodat ik de poelie kon verwijderen valt de distributieriem toch wel van zijn plaats af.
Nu heb ik hier op het forum gezien dat je in een gat boven op de versnellingsbak kan zien waar het bovenste dode punt is. Op de poelie stond het bdp (ot) ook aangeduid deze heb ik dan juist gezet volgens de poelie maar als ik hem hier juist heb staan zie ik geen merktekens op het vliegwiel staan? :muur
Dit is het enige dat ik zie als ik met de krukas draai. Is dit een merkteken? Dit komt wel niet overeen met het merkteken op de poelie
Dit is het enige dat ik zie als ik met de krukas draai. Is dit een merkteken? Dit komt wel niet overeen met het merkteken op de poelie
1360573501NIMG_20130210_185524.jpg (17.48 KiB) 2810 keer bekeken

Kan het zijn dat op het vliegwiel geen markeringen zijn aangebracht? Ook heb ik gezien dat je om te zien dat de nokkenas juist ligt je het tandwiel naar de dieselpomp moet verwijderen, maar ik heb gezien dat in deze poelie ook een merkteken staat,
het merkteken op de nokkenas
het merkteken op de nokkenas
1360573541NIMG_20130210_185605.jpg (26.26 KiB) 2809 keer bekeken
kan ik hieraan ook zien of de nokkenas juist ligt. Ik heb de dieselpomp al wel juist op zijn merktekens gezet maar dan staat de markering van de nokkenas niet recht omhoog maar een tand voorbij de schroef van het kleppendeksel.

Kan er iemand mij dit uitleggen want ik zit met de handen in het haar! Ik zou graag terug willen rondrijden :ikrij met de bus maar momenteel staat ze er maar zielig bij
1360573582NNIMG_20130210_185744.jpg
(24.23 KiB) 1505 keer gedownload
Alvast bedankt Groeten Jonas
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door koekie520 »

Hoi Jonas
Kijk hier eens
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kurbelwelle# ... _OT_drehen

Ik weet niet hoe je Duits is?
Halverwege de pagina staat dat de OT aanduiding soms erg onduidelijk kan zijn door roest ed.
En sommige oude modellen hebben inderdaad geen merkteken op het vliegwiel. Dan staat het op de trillingsdemper.
greetz
BsaJonas
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 19:47
Locatie: Herselt

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door BsaJonas »

koekie520 schreef:Hoi Jonas
Kijk hier eens
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kurbelwelle# ... _OT_drehen

Ik weet niet hoe je Duits is?
Halverwege de pagina staat dat de OT aanduiding soms erg onduidelijk kan zijn door roest ed.
En sommige oude modellen hebben inderdaad geen merkteken op het vliegwiel. Dan staat het op de trillingsdemper.
greetz

Ja ik had al aan het zoeken geweest op deze pagina daarom wist ik dat er daar een merkteken stond. ik heb het streepje ook gevonden en heb de distributieriem op zijn plaats gekregen. Alleen heb ik om de nokkenas juist te zetten de poelie van de brandstofpomp eraf gehaald nu staat deze weer van zijn tijdstip weg maar ik zal hier op het forum nog wel een uitleg vinden hoop ik :D
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door robstof »

zit je in de buurt van Dinteloord noord Brabant ?
rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
BsaJonas
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 19:47
Locatie: Herselt

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door BsaJonas »

robstof schreef:zit je in de buurt van Dinteloord noord Brabant ?
rob

Neen helemaal niet ik ben van belgië :) Maar ondertussen rijdt hij weer hoor :yes
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door robstof »

België is maar tien km bij mij vandaan ik heb afstel gereedschap dat je mag lenen daarom.

Fijn dat i het weer doet.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
BsaJonas
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 19:47
Locatie: Herselt

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door BsaJonas »

robstof schreef:België is maar tien km bij mij vandaan ik heb afstel gereedschap dat je mag lenen daarom.

Fijn dat i het weer doet.

Rob
Ooh bedankt! Ik heb zelf een pen gedraaid voor de inspuitpomp te blokkeren. Wat gebruiken jullie nog dan? En plaatje voor de nokkenas vlak te leggen ofwat?

groeten Jonas
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door robstof »

Bij de 2.5 plaatje voor de nokkenas en een micrometer voor de pomp ik denk dat het voor de 2.4 niet anders zal zijn

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
BsaJonas
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 19:47
Locatie: Herselt

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door BsaJonas »

robstof schreef:Bij de 2.5 plaatje voor de nokkenas en een micrometer voor de pomp ik denk dat het voor de 2.4 niet anders zal zijn

Rob
Hmm die pomp afstellen met de micrometer zal ik nog eens moeten zoeken hoe ik dat doe. Heb hierthuis ook wel een micrometer liggen kan ik eens kijken of ik dat kan laten passen. Is hier een handleiding voor ofzo? Ik heb de pomp geblokkeerd met de pen en dan ze elke keer een klein beetje verdraaid (speling van de pen) tot als ze weer netjes draaide. Maar natuurlijk is dit met de natte vinger juistgezet.

Groeten Jonas
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door robstof »

Als die goed loopt lekker laten zitten

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
BsaJonas
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 19:47
Locatie: Herselt

Re: Afstellen ditstributieriem

Bericht door BsaJonas »

robstof schreef:Als die goed loopt lekker laten zitten

Rob
Haha oke! bedankt voor de raad en hij doet het goed dus dan blijven we er vanaf!

groeten Jonas
Plaats reactie