Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitlaat 2.4 aab

vragen over de T4
Plaats reactie
lindert
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:27
Locatie: Tussen Gent en Brussel

uitlaat 2.4 aab

Bericht door lindert »

Beste weetjewellers,

Ik heb een probleempje. Een dikke scheur in de uitlaat. Het gaat om een 2.4 diesel (AAB). De scheur zit in het eerste stuk, nog voor de eerste demper. Dus het stuk dat van de uitlaatcollector naar beneden loopt. De flens waar de eerste demper aan vastzit is bijna volledig afgescheurd. Er is al eens aan gelast geweest. Ik denk dat ik hem ga vervangen door een nieuwe.

Deze pijp zit vastgemaakt met 2 C-vormige klemmen. Deze houden de flenzen van de uitlaatcollector en de pijp samen. Nu is het met veel gewroet en gefoefel gelukt om deze C-klemmen eraf te wringen. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik die er ooit terug op ga krijgen. Bestaat hier een tool voor? Ik dacht eventueel om de C-klemmen open te wringen met 2 metalen staafjes en die op spanning te houden met een colsonbandje. Dan monteren en het bandje doorknippen? Iemand een beter voorstel? Ik kan moeilijk geloven dat de luchtinlaat moet gedemonteerd worden om eraan te kunnen.

Iemand een idee waar ik dit stuk best (lees:voordeligst) kan bestellen. De uitlaatsets die online aangeboden worden zijn meestal exclusief dit eerste stuk.

Alvast bedankt.
'Koop een boot en werk je dood. Koop een T4 en je belandt hier.'
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: uitlaat 2.4 aab

Bericht door Pascal-141 »

er zijn hier al meerdere WJW-ers die daarvoor zelf een gereedschapje gemaakt hebben .
Even het forum doorspitten levert je wel een resultaat met foto's op .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
lindert
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:27
Locatie: Tussen Gent en Brussel

Re: uitlaat 2.4 aab

Bericht door lindert »

Pascal,

Ik ben alvast aan het spitten.

Jij bent toch de T4-onderdelen man? Heb jij toevallig geen occasie-pijp liggen? Anders reserveer ik ze bij deze...
'Koop een boot en werk je dood. Koop een T4 en je belandt hier.'
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: uitlaat 2.4 aab

Bericht door Pascal-141 »

lindert schreef:Pascal,

Ik ben alvast aan het spitten.

Jij bent toch de T4-onderdelen man? Heb jij toevallig geen occasie-pijp liggen? Anders reserveer ik ze bij deze...
Ik heb nog een T4 met 2.4d staan,maar ik moet die uitlaat eerst eens goed bekijken,om te zien of ze goed is. Ik weet wel dat er ook een achteraf bijgeplaatste oxi-kat onder zit (met tuv papieren)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: uitlaat 2.4 aab

Bericht door Multivan Generation »

waar komt de vraagsteller vandaan, uit welke omgeving?
Is misschien handig om te weten als je dat C-klem gereedschap van iemand wilt lenen/gebruiken :knipoog

Soms kun je ook even naar de uitlaatboer / VW dealer rijden met de vraag of je het even mag lenen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
lindert
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:27
Locatie: Tussen Gent en Brussel

Re: uitlaat 2.4 aab

Bericht door lindert »

@Multivan Generation

De vraagsteller komt uit Aalst, België.

Ik weet niet hoe menslievend de uitlaatboeren in Zeeland zijn, maar ik vrees dat ik hier zulk gereedschapje enkel 'permanent' kan lenen. Ik zal, m.a.w. 'moin sengen kwoit zen' , voor ik het kan gebruiken. (vrij vertaald: mijn geld kwijt)

Maar geen nood. Ik heb ondertussen Pascals raad opgevolgd en op het forum een foto gevonden van de desbetreffende tool. Ik heb nog wel wat draadstang, moeren en dergelijke liggen. Dus morgen probeer ik er zelf eentje in mekaar te McGyveren.

Als dat lukt, post ik zeker een foto.

@Pascal

Kan ik je morgen eventueel bellen? Als jij me niet kan verder helpen, ga ik het stuk bestellen. Is dit trouwens de zogenaamde 'downpipe'? Of is er enkel sprake van een downpipe als er een turbo voorhangt?

En die oxi-kat, is dat niet eerder een nadeel? Als ik het goed voorheb proberen de meeste forumleden hun katten zo snel mogelijk de nek af te draaien.

Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. De 2.4 moet gewoon zo snel mogelijk door de keuring voor verkoop. Mijn neef gaat er nog 100k bijtrappen. Ik heb sinds een week of twee een 2.5TDI (75kW DC LWB 1998 - 300k). Wat een verschil! :groteogen En wat een gevulde motorruimte! :nuts Het ziet ernaar uit dat ik nog veeeeeeeeele uren op dit forum ga spenderen! Mijn ogen doen al zeer als ik eraan denk...
'Koop een boot en werk je dood. Koop een T4 en je belandt hier.'
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: uitlaat 2.4 aab

Bericht door Pascal-141 »

lindert schreef: De vraagsteller komt uit Aalst, België.

@Pascal

Kan ik je morgen eventueel bellen? Als jij me niet kan verder helpen, ga ik het stuk bestellen. Is dit trouwens de zogenaamde 'downpipe'? Of is er enkel sprake van een downpipe als er een turbo voorhangt?

En die oxi-kat, is dat niet eerder een nadeel? Als ik het goed voorheb proberen de meeste forumleden hun katten zo snel mogelijk de nek af te draaien.

Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. De 2.4 moet gewoon zo snel mogelijk door de keuring voor verkoop. Mijn neef gaat er nog 100k bijtrappen. Ik heb sinds een week of twee een 2.5TDI (75kW DC LWB 1998 - 300k). Wat een verschil! :groteogen En wat een gevulde motorruimte! :nuts Het ziet ernaar uit dat ik nog veeeeeeeeele uren op dit forum ga spenderen! Mijn ogen doen al zeer als ik eraan denk...
Zeg Oilsteneir , ik ben zelf ieneje van Eirp dus bekaast ne gebier ein . :knipoog
(Ik woon tegenwoordig in de buurt van Heist-op-den-Berg , maar ben regelmatig op bezoek bij mijn ouders in Erpe , dus kan nog handig zijn als je wat nodig hebt )

Wat je vraag , het stuk buis tussen uitlaatcollector en de eerste flens/demper/kat word inderdaad de downpipe genoemd .
Zoals ik al vermeldde : ik heb er eentje van een 2.4d , daarvan zal ik vanavond eens nakijken in welke staat deze is .
Maar ik heb er ook nog liggen van een 1.9TD in heel goede staat ,en ik denk dat die identiek zijn aan die van een 2.4D .

De reden waarom op mijn 2.4d een oxi-kat zit is : het is een Duitse auto , en om een milieu-sticker (umweltzone) te verkrijgen (klasse 3) was deze oxi-kat nodig .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
lindert
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:27
Locatie: Tussen Gent en Brussel

Re: uitlaat 2.4 aab

Bericht door lindert »

Ik heb geknutseld vandaag. Het zou McGyver niet gelukt zijn met dat Zwitserse zakmesje van hem. Het is meer een BA Baracus - jobke geworden. Die sleutelt wel eens vaker aan een busje...

Voor uw custom-build downpipe - C-klem - spanner heeft u nodig:

bout M10 x 20 => 2 stuks
moer M10 => 2 stuks
hoekijzer 40x60x5 ca. 25mm lang => 2 stuks
draadstang M8 ca. 15cm lang => 1 stuk
hoge moeren M8 => 2 stuks
positie A - gespannen
positie A - gespannen
positie B - gespannen
positie B - gespannen
Ik kan het op twee manieren monteren. De ene is al wat sletiger voor de draadstang dan de andere. Op tafel slaag ik er alvast in om de C-klem een dikke centimeter open te rekken. Als ik aan een 'nieuwe' downpipe geraak, dan kan ik het eens testen onder de motorkap. Als het lukt, laat ik het weten. En dan kunnen geïnteresseerde weetjewellers mij contacteren voor die 3 extra setjes die BA heeft gemaakt (You fool!) Af te halen voor de democratische prijs van nul euro.
C-klem-spanner A-Team style
C-klem-spanner A-Team style
'Koop een boot en werk je dood. Koop een T4 en je belandt hier.'
Plaats reactie