Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

vragen over de T4
Plaats reactie
djos
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2013, 16:48

Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door djos »

Hallo ik ben door een mede camperaar er op gewezen dat er op mijn kentekenbewijs maar 2 zitplaatsen staan.
Ik heb in 2008 een compleet westfalia interieur Bj 11-92 met groot liftdak in mijn transporter T4 Bj 2002 geplaatst. In 2008 RDW gekeurd, Kenteken bewijs per post ontvangen in de map gedaan en er verder niet naar gekeken. Tot een mede camperraar hier met mij 2 dagen geleden over begon. Ben vandaag naar de RDW gegaan om te vragen hoe dat kan want tijdens de keuring zat er alles in. Na enige tijd wachten was er en gaatje vrij tussen de keuringen en mocht ik naar binnen waar 2 keuringsmeesters zich over mijn probleem bogen. na enige discusie en onderzoek zijn zij het eens dat alles perfect is. Maaaaar dat er geen Duits test rapport TUV westfalia aanwezig moet zijn geweest bij de eerste keuring. vandaar dat de bank niet werd goedgekeurd (Europese regel 76/115/EEG) Hierover heeft de eerste keurmeester geen woord over gerept. Ik ben nu zolang ik rij met passagiers (klein kinderen enz.) volgens de wet in overtreding. Ik vraag me af, of dat de verzekering uitbetaald, ondanks de inzittende verzekering bij een ongeval als ze dit weten. Nu is mijn vraag zijn er mensen die mij kunnen helpen waar en hoe kom ik aan een tuv testrapport van de slaap/zitbank . Volgens de keurmeesters moet ik als dit lukt, contact opnemen met TTV voor een eerste keuring van de bank dit voorafgaande aan een nieuwe algehele nieuwe RWD Keuring. Hopelijk komt het allemaal nog goed.

Ps De piloot stoelen zijn wel goedgekeurd ondanks het ontbrekende TUV testrapport hier van, Dus het een wel en het andere niet ,wel een beetje vreemd.

Met vriendelijke groet

Djos :muur
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door Multivan Generation »

hoi,
het probleem is dat je zitplaatsen gecreëerd hebt in de laadruimte van de transporter..
Je hebt een WV1 chassisnummer..en dat is een grijskenteken chassisnummer..

In 2008 kon je nog naar de keuring met beveiligde zitplaatsen en zo goedgekeurd worden.

Bij fabrieks California's van de latere bouwjaren zat er volgens mij een zwarte sticker aan de binnenzijde van de zitting met een vermelding van de TÜV.
Wellicht staat daar een referentie-nummer bij?

Anders zou ik je vraag eens stellen bij het Kundenzentrum van Volkswagen in Wolfsburg, via internet wel te bereiken.
Of stel je vraag op een Duits forum zoals:
http://www.multifornia.de" onclick="window.open(this.href);return false;
of http://www.t4forum.de" onclick="window.open(this.href);return false;

wellicht kom je er verder mee?
Die richtlijn waarna ze verwijzen, goldt die al in 2008, toen je naar de keuring bent geweest>?
Anders foutje van hun :knipoog kun je wellicht wat coulance van hun verwachten... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2373
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door spyke »

Met dit probleem kom ik ook te zitten op advies van de RDW heb ik kontakt opgenomen met Pon Leusden die kunnen kijken of er een orgineel certificaat bij kan zitten zoja dan opvragen.
Alleen zijn ze niet zo vlot bij Pon ,ik zou gister teruggebeld worden.
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door Freekw »

Heb 3 jaar gelden ook een orgineel westfalia interieur ingebouwd,in eerste instantie ook 2 zitplaatsen.
Heb toen een aanvraag gedaan om dit te wijzigen in 4 personen.
Moest de auto laten zien bij de RDW en ze hebben het kenteken veranderd in 4 persoons.
Mijn bus is uit 2001 het interieur uit 1991.
Inderdaad willekeur.
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
djos
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2013, 16:48

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door djos »

Freekw schreef:Heb 3 jaar gelden ook een orgineel westfalia interieur ingebouwd,in eerste instantie ook 2 zitplaatsen.
Heb toen een aanvraag gedaan om dit te wijzigen in 4 personen.
Moest de auto laten zien bij de RDW en ze hebben het kenteken veranderd in 4 persoons.
Mijn bus is uit 2001 het interieur uit 1991.
Inderdaad willekeur.
Of het willekeur is valt te betwijfelen, deze keurmeester kent de wettelijke regelgeving, want na 1.1/2 dag zoeken op internet heeft de westfalia zit/slaapbank geen TUV Goedkeuring. De TUV keuring geld alleen voor de compleet af fabriek ingerichte Camper. Volgens de wegen verkeerswet mag alleen de zitplaatsen gebruikt worden die op het kentekenbewijs staan vermeld, maar is de kampeerauto gebaseerd op een bedrijfs auto en is deze na 31-12-1997 voor het eerst in het verkeer is gebracht. Dan mogen de naar voren gerichte zitplaatsen alleen tijdens het rijden worden gebruikt als ze van deugdelijke goedgekeurde gordels zijn voorzien, deze heeft de keurmeester duidelijk niet meegenomen tijdens de keuring. Dus we gaan morgen proberen bij een ander keuring station om de aantal zit plaatsen naar 4 te brengen.
Bovenstaande komt uit de verkeerswet Rijksoverheid brochure 01-04-2008 voor meer regelgeving zie ook regeling voertuigen. Artikel 5.3.47 Tekst geldend op 27-02-2013

djos
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door DNS »

Blijft lastig idd. Het groeiende aantal zelfbouw campers is natuurlijk een doorn in het oog van de belastingdienst, dus het verbaast me niet dat ze steeds moeilijker gaan doen bij de keuring. Mocht het bij een ander station nog niet lukken, zou je het nog kunnen proberen met een bijrijdersbankje -> 3 zitplekken en evt. een losse Caravelle stoel (met eigen gordel) daarachter -> 4e zitplek. Nadeel van die laatste is dat die direct op de vloer moet zitten, dus daar mag geen houtvloer oid tussen zitten (en die heb je er nu waarschijnlijk al wel in). Nog een optie is misschien een bedbankje met goedkeur lenen/huren voor de keuring? Eerst maar hopen dat ze ergens anders makkelijker zijn bij de keuring (mijne was net voor de lunch aan de beurt -> keuring binnen 5min, niets getest en alle plekken op kenteken - maar dat was ook een 97er). Succes iig.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door repelsteeltje »

Hier de methode die waarschijnlijk wel werkt....

men leent een origineel california extra zitbankje van een medecameraar. (er zijn hier op dit forum een aantal mensen die er eentje hebben, het uitneembare exemplaar)

dat ding heeft een eigen goedkeuring, en die is terug te vinden. Daarmee ga je naar de RDW en je laat het kenteken op 4 personen zetten. (als je een origineel california hebt en deze bank gebruikt moet het kenteken ook omgezet worden naar 6 personen als je deze bank wilt gebruiken op legale manier)

Het leuke van de nederlandse wet, daarnaa kraait er geen haan meer naar waar op de 4 personen zitten, als het maar deugelijk op originele manier vast zit en gordels heeft.
djos
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2013, 16:48

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door djos »

DNS schreef:Blijft lastig idd. Het groeiende aantal zelfbouw campers is natuurlijk een doorn in het oog van de belastingdienst, dus het verbaast me niet dat ze steeds moeilijker gaan doen bij de keuring. Mocht het bij een ander station nog niet lukken, zou je het nog kunnen proberen met een bijrijdersbankje -> 3 zitplekken en evt. een losse Caravelle stoel (met eigen gordel) daarachter -> 4e zitplek. Nadeel van die laatste is dat die direct op de vloer moet zitten, dus daar mag geen houtvloer oid tussen zitten (en die heb je er nu waarschijnlijk al wel in). Nog een optie is misschien een bedbankje met goedkeur lenen/huren voor de keuring? Eerst maar hopen dat ze ergens anders makkelijker zijn bij de keuring (mijne was net voor de lunch aan de beurt -> keuring binnen 5min, niets getest en alle plekken op kenteken - maar dat was ook een 97er). Succes iig.
Hoezo Moeilijker doen Wet is wet en daar heb ik me aan te houden, maar ook de keurmeester willekeur mag er niet zijn, dat er andere mogelijkheden zijn kan mischien kloppen meer deze vallen ook binnen de wet. De code EEG code die nederland hanteerd 76/115/EEG slaat alleen op de Gordels en de bevestigingspunten in de carosserie. en elk land mag daar aan ook zijn eigen draai geven, dit heeft nederland dan ook gedaan zie regeling voertuigen Artikel 5.3.47 geprinte tekst geldend op:27-02-2013.
Bedrijfsauto`s die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten voorzien zijn van gordels voor:
A. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voor gerichten zitplaatsen, en
B. de overige naar voor gerichte zitplaatsen indien op een afstand vanmaximaal 1.30 m voor de rugleuning van deze zitplaats zich geen veiliheidsscherm of rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevind.

2 Het eerste lid is niet op toepassing op klapstoele en zitplaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor stilstaand gebruik.
3 De gordels moeten deugdelijk zin bevestigd en mogen niet zijn beschadigd, het pluizen van een gordel wordt niet gezien als een beschadiging.
4 de gordels moeten zijn voorzien van een goed werkend systeem en sluiting en een goed werkende blokkering.

Het gaat dus om de bevestiging van de gordel en de bevestiging van de stoel Daar in elke T4 de zelfde aansluitingen zitten van de bevestiging van de gordel is dit geen optie om af te keuren als ook de vloerbevestiging (Rails) is een goedkeur nu maar hopen dat ik de keurmeester met de uitgeprinten docu kan overtuigen mocht hij anders denken

Er staan misschien fouten in het art. maar ja ik probeer dan ook zo snel mogelijk te typen want ik moet ergens naar toe.

Djos
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door limburger »

vraagje,

is je auto nog een bedrijfsauto als je met omkeur naar camper een nieuw personenauto kenteken krijgt...
djos schreef:Bedrijfsauto`s die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten voorzien zijn van gordels voor:
A. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voor gerichten zitplaatsen, en
B. de overige naar voor gerichte zitplaatsen indien op een afstand vanmaximaal 1.30 m voor de rugleuning van deze zitplaats zich geen veiliheidsscherm of rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevind.
mijn bus is van 2003 en van enkel cabine naar camper zonder aantal zitplaatsen ingevult op kenteken, wat is hier de logica?? ik lees bouwjaren jonger en ouder die wel aantal zitplaatsen ingevult hebben?

:driveT4 :T44EVER
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door Coen220 »

Als je de orginale Westfalia slaapbank hebt dan zitten daar de orginale veiligheids gordels aan gemonteerd, de linker (bovengordel komt uit het toiletkastje (rolmechaniek) en de rechte boven kant zit rechts achter de zijwand gemonteerd.
Dit is gewoon de orginale bevesteging welke al vanaf ca 1991 ? gemonteerd worden in de call.Coach.
Het licht volgens mij toch ook wel een beetje aan de keurmeester die keurd.
mvg Coen
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door Egbert&Manon »

Ik ben met mijn oude brandweerauto twee keer naar dezelfde RDW station voor de APK geweest.
Beide keren op een vrijdag als eerste gepland, maar 2 verschillende keurmeesters.
De eerste ging zeer precies te werk en controleerde alles volgens het boekje.
De tweede vond alleen de remmentest en lekdichtheidcontrole van het lpg systeem belangrijk (binnen 10 minuten goedgekeurd).

Het is net een loterij!

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
djos
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2013, 16:48

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door djos »

Coen220 schreef:Als je de orginale Westfalia slaapbank hebt dan zitten daar de orginale veiligheids gordels aan gemonteerd, de linker (bovengordel komt uit het toiletkastje (rolmechaniek) en de rechte boven kant zit rechts achter de zijwand gemonteerd.
Dit is gewoon de orginale bevesteging welke al vanaf ca 1991 ? gemonteerd worden in de call.Coach.
Het licht volgens mij toch ook wel een beetje aan de keurmeester die keurd.
mvg Coen
Beste Koen wat is willekeur als er drie keurmeester zich er mee bemoeien met het probleem.
Mijn bus was en is nu nog steeds een bedrijfswagen en mijn missie is vandaag geslaagd. Ik ben dan ook 1/1/2 dag bezig geweest met het uitzoeken van de EEg regels en de Nederlandse verkeer en keuringsregels. Deze heb ik mee naar de keuring genomen. Na eerst gehoord te hebben dat het niet ging heb ik vriendelijk verzocht aan de keurmeester of dat ik wat ik gevonden had op internet ( 3 a4 velletjes) met de gegevens dat ze mijn T4 wel goed moesten keuren. Ik begon met de EEg richtlijn 76/115/eeg ben ik begonnen, toen doorgegaan met vel 2 Nederlandse wetgeving, daarna vel 3 met de nieuwe regels. Het laatste vel gaf de doorslag bij de keurmeesters. Wetten.nl-Wet - en regelgeving- Regeling voertuigen BWBR0025798 (tekst Geldend op:27-02-2013) zie ook Http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/h ... 347/geldig
Daar mijn T4 zoals eeder al heb aangegeven gekeurd is in 2008 tot camper en op het kentekenbewijs bedrijfs auto is blijven staan was deze nieuwe norm geldig 130cm tussen de rugleuningen en bij de achterbank geen gordels. met schot tussen de voorstoelen zou ik gekeurd kunnen worden naar 5 zitplaatsen, maar ze snapten wel dat ik de pilootstoelen niet meer kon gebruiken maar het had gekunt. 4 plaatsen is voldoende voor mij. Dit geld niet als je wagen als personen wagen op het kenteken bewijs staat. Ps de westfalia slaap/ bank zat gewoon in de rails in de stand van 130cm.
Ik blij dat ik mijn huiswerk goed heb gedaan en dat anderen hier gebruik van kunnen maken. Zijn er nog vragen laat het weten mischien kan ik helpen.

Gr. Djos.
djos
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2013, 16:48

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door djos »

spyke schreef:Met dit probleem kom ik ook te zitten op advies van de RDW heb ik kontakt opgenomen met Pon Leusden die kunnen kijken of er een orgineel certificaat bij kan zitten zoja dan opvragen.
Alleen zijn ze niet zo vlot bij Pon ,ik zou gister teruggebeld worden.
Sorry maar ik denk dat je lang kunt wachten Er zit namelijk geen losse Tuv keurinspapieren op de onderdelen van westfalia,
De campers worden Compleet aangeboden aan de tuv keuring zodat er maar een keurinsrapport is voor de hele wagen. westfalia is ook niet gek. Als je wagen op kenteken een bedrijfswagen is dan kan hij gekeurd worden naar 4 0f 5 zitplaaten.
(zie tekst verder op ) kun je het niet vinden op het internet, laat het weten dan maak ik een copy en stuur he per mail naar je toe. Is je wagen op kenteken een personen auto dan heb je een probleem en moeten er andere maatregelen genomen worden, welke weet ik niet.

Djos
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door limburger »

djos schreef:Daar mijn T4 zoals eeder al heb aangegeven gekeurd is in 2008 tot camper en op het kentekenbewijs bedrijfs auto is blijven staan was deze nieuwe norm geldig 130cm tussen de rugleuningen en bij de achterbank geen gordels. met schot tussen de voorstoelen zou ik gekeurd kunnen worden naar 5 zitplaatsen, maar ze snapten wel dat ik de pilootstoelen niet meer kon gebruiken maar het had gekunt. 4 plaatsen is voldoende voor mij. Dit geld niet als je wagen als personen wagen op het kenteken bewijs staat. Ps de westfalia slaap/ bank zat gewoon in de rails in de stand van 130cm.Ik blij dat ik mijn huiswerk goed heb gedaan en dat anderen hier gebruik van kunnen maken. Zijn er nog vragen laat het weten mischien kan ik helpen.
dat is dan ook meteen het antwoord op mijn vraag, dus voor diegene die nu ombouwen en keuren gaat de 130cm regel niet op omdat je tegenwoordig (al minstens 3 jaar) een nieuw personenauto kenteken krijgt. ik ben gewoon blij dat ik geen zitplaatsen geregistreerd heb.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Testrapport Slaap/zitbank California 11-92

Bericht door Multivan Generation »

leuk verhaal,
je hebt ze dus gewezen op hun administratieve blunder die ze destijds begaan hebben en dat hebben ze gelukkig ingezien.

Ik had hetzelfde destijds..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie