Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat is/doet een 2de maasavliegwiel...?

vragen over de T4
Plaats reactie
Bartacus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 apr 2007, 13:59

Wat is/doet een 2de maasavliegwiel...?

Bericht door Bartacus »

Kan iemand mij vertellen wat een 2de massavliegwiel is en wat de functie ervan is?

Bij mijn T4 hoor ik soms een schurend geluid als ik de koppeling laat opkomen bij schakelen van 2 naar 3 en 4 naar 5.

Ik ben via Google op het 2de massavliegwiel gekomen. Mijn dealer geeft me als tip om de koppeling langzamer op te laten komen. Het geluid is dan inderdaad niet meer te horen. (Ik denk ook dat het diesel verbruik een heel stuk omlaag gaat als ik de bus alleen maar start en er verder niet mee ga rijden...)

Ook valt me op dat ik moeite heb om soepeltjes weg te rijden met de bus. Ik heb de bus nu 2 weken en hij heeft tot nu toe ca. 140.000 km gelopen (niet in die 2 weken natuurlijk..... :gekte ) Bij het schakelen kan het ook voorkomen dat het lijkt alsof de koppeling niet goed ontgrendeld.

Overigens rijdt ik al jaren ongeveer 60.000 km per jaar in diesel auto's en ben ik geen hardrijder of stoplichtsprinter. Ik weet dus wel ongeveer hoe ik met een koppeling moet omgaan....

Ik hoop dat iemand me wat uitleg kan geven.
Bartacus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 apr 2007, 13:59

Bericht door Bartacus »

Oh ja, het is een 2.5 TDI, 102 pk van 2000.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

een 2 massa vliegwiel zit erin om de trillingen die veroorzaakt worden door de onbalans van de 5 cilinder te reduceren.
Hierdoor worden die trillingen niet doorgegeven aan het aandrijf systeem.

Het is comfort verhogend.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bartacus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 apr 2007, 13:59

Bericht door Bartacus »

Ik heb begrepen dat het een onderdeel is dat uit meerdere delen is samengesteld. Kan het schurende geluid inderdaad te horen zijn omdat het 2de massa vliegwiel kapot is of binnenkort kapot zal gaan? En wat zijn dan de gevolgen voor de aandrijving?

Ik ga binnenkort op vakantie met de bus en maak me een beetje zorgen dat we straks met 2 kleine kinderen in de bergen aan de kant van de snelweg staan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Bartacus schreef:Ik heb begrepen dat het een onderdeel is dat uit meerdere delen is samengesteld. Kan het schurende geluid inderdaad te horen zijn omdat het 2de massa vliegwiel kapot is of binnenkort kapot zal gaan? En wat zijn dan de gevolgen voor de aandrijving?
bestaat inderdaad uit meerdere onderdelen.
Het schurende geluid zou je als het het 2 massavliegwiel is, ook moeten horen bij stationair toerental zonder intrappen van de koppeling.

Als je de koppeling intrapt moet het geluid dan minder worden door aandrukken van de koppelingsplaat tegen het 2 massavliegwiel.

De aandrijving zou dan iets minder worden. Maar ook versleten koppelingsplaat maakt herrie hoor.

kijk anders ook eens hier: http://www.belgian-t4-club.be/phpBB2/vi ... php?t=1598
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bartacus
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 apr 2007, 13:59

Bericht door Bartacus »

Ik heb nu ongeveer 2000 km gereden en als ik heel voorzichtig de koppeling laat opkomen dan hoor ik het schurende geluid niet. De koppeling zelf lijkt me in orde.

Kan het 2 massa vliegwiel ook vervangen worden zonder de koppeling te vervangen? Of kan ik met het schurende geluid doorrijden?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

2 massavliegwiel kan apart van de koppeling vervangen worden, om bijvoorbeeld kosten te besparen.
Maar eigenlijk is het een 3 eenheid.

Om bij het 2 massavliegwiel te komen moet de versnellingsbak eraf en dan komt de koppeling toch open te liggen en het werk is hetzelfde, dus vaak is het dan ook meteen de koppeling vernieuwen. Scheelt later kosten en je kunt weer veel kilometers verder zonder problemen.
Verder uit het oogpunt van slijtage moeten de verschillende delen op elkaar inslijten, dus het is aan te raden om dan meteen alles te vervangen.

veel succes ermee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

2 massa vliegwiel is niet los te vervangen.
De fabrikant (LUK) leverd daarom alleen een complete set.
Heb dit ongeveer een jaar geleden ook voor iemand moeten vervangen, bij deze t4 was de koppeling recent vervangen en wou toen ook alleen het 2 massa vliegwiel vervangen hebben. Maar kon dit nergens krijgen zonder de koppeling er bij.

Dit geldt voor een T4 met 2.5 Tdi motor, bij een T5 met een 1.9 is wel een los 2 massa vliegwiel te krijgen zonder koppeling. Wel een andere constructie.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Bij een 102 pk heb je sets die compleet te koop zijn,
bij een 88 pk kun je het los kopen.
Je hebt LUK, maar je hebt ook Sachs en die leveren net andere dingen.

Hoeft niet per se origineel VW te zijn he :knipoog

Zie ook eens hier:

http://www.belgian-t4-club.be/phpBB2/vi ... php?t=1598
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie