Kan zijn dat er bij het uitlezen een p1... tot p5... code wordt weergegeven in deze gevallen is de auto altijd afkeur en wordt er dus geen roetmeting uitgevoerd.
Staat er een andere code zoals bv een P01.. code dan krijg je gewoon een ouderwetse roetmeting, dit zijn namelijk niet uitlaatgas gerelateerde storingen.
Als je bv de egr eruit gaat gooien of afdopt, dan kan het zijn ondanks dat een tuner dit software matig verwijderd heeft, er een p2... storing opgeslagen wordt waardoor de auto altijd afkeur is.
In het eobd geheugen staan namelijk vaker storingen die niet in je motorregelapp. worden opgeslagen. en deze zijn vaker ook niet te wissen.
En het verhaal van een dummy stekker monteren zodat die niet uit te lezen is gaar echt niet werken daar trappen de steekproefcontr. niet in.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roetmeting via obd stekker?
Re: Roetmeting via obd stekker?
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Roetmeting via obd stekker?
je moet wel oppassen met het motortype.
vroeger plaatste men 1 sensor VOOR de kat/roetfilter.
je ecu paste het mengsel dan aan daarvoor.
Zo maakte het dus ook niets uit ofdat je de filter weg haalde, je ecu ziet hier niets van.
bij de nieuwere type staat er 1 sensor voor, maar ook 1 NA.
deze meet uiteraard dan de waardes na de filter.
Haal je dan je filter weg of leeg gaat deze dus wel een foutmelding geven...
alsook bij de EGR's zit er verschil !
bij mijn T5: AXD motor +/- 2005 is deze vacuum gestuurd.
Die kan je afdoppen en de vacuum sturing dichtstoppen zonder foutmelding.
Ik heb hier op het forum ergens gelezen dat de laatste nieuwe EGR's electronisch gestuurd zijn
en zelfs niet volledig dicht te schrijven zijn via chiptuning...
vroeger plaatste men 1 sensor VOOR de kat/roetfilter.
je ecu paste het mengsel dan aan daarvoor.
Zo maakte het dus ook niets uit ofdat je de filter weg haalde, je ecu ziet hier niets van.
bij de nieuwere type staat er 1 sensor voor, maar ook 1 NA.
deze meet uiteraard dan de waardes na de filter.
Haal je dan je filter weg of leeg gaat deze dus wel een foutmelding geven...
alsook bij de EGR's zit er verschil !
bij mijn T5: AXD motor +/- 2005 is deze vacuum gestuurd.
Die kan je afdoppen en de vacuum sturing dichtstoppen zonder foutmelding.
Ik heb hier op het forum ergens gelezen dat de laatste nieuwe EGR's electronisch gestuurd zijn
en zelfs niet volledig dicht te schrijven zijn via chiptuning...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: Roetmeting via obd stekker?
Lees de topic "EGR defect T5GP 2011"TsX schreef:je moet wel oppassen met het motortype.
Ik heb hier op het forum ergens gelezen dat de laatste nieuwe EGR's electronisch gestuurd zijn
en zelfs niet volledig dicht te schrijven zijn via chiptuning...
Gr. BabsonBabson schreef:Zoals ik al eerder schreef, was mijn tuner bezig om de elektronisch geregelde EGR van T5 voor 100% dicht te schrijven.
Het volledig dicht schrijven van EGR geeft altijd storingen, daar heeft elke tuner ervaring mee.
Vandaar dat deze altijd voor een klein percentage open werd gelaten en dus ook voor problemen kan zorgen.
TVS heeft in mijn T5GP de EGR nu voor 100% dicht geschreven, zonder dat er foutmeldingen of storingen optreden.
Dit wilde ik nog met jullie delen.
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Re: Roetmeting via obd stekker?
aah voila, die topic bedoelde ik 

Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+