Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

niet mooi lopen bij redelijk koude start

vragen over de T4
Plaats reactie
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

niet mooi lopen bij redelijk koude start

Bericht door roelssroyce »

Mijn t4 2.5tdi uit '96 liep de laatste tijd niet echt lekker gedurende de eerste tientallen seconden na een koude start (kouder dan een graad of 5). Toeren dansten op en neer (bescheiden tussen 800 en 12-1300 ofzo) en rook uit de uitlaat. Na die paar tientallen seconden of bij direct wegrijden binnen ca 250 m, verdween de rook en was het toerental weer normaal.
Nu werd ik getipt op het mogelijke falen van de temperatuursensor tbv de motorstuureenheid (in mijn geval een 2polige en niet de 4 polige van nieuwere modellen voor op het blok naast de vacuumpomp). Dus die ging ik net vervangen om morgenochtend eens te kijken of het beter zou gaan. Nu zag ik dat de aansluiting (elektriek) op een gloeistift er los bij bungelde. Je kon dus de gloeistift zien zitten zonder de draad die erop zat. Ik denk dat mijn koude ''klachten'' daar best wel eens mee te maken kunnen hebben. Nu heb ik die draad met hulsje weer over de gloeistift geschoven (klemt echter niet echt lekker moet ik zeggen) en wat WD40 (contactspray was op) ertussen met hoop op beter contact maken.

Ben benieuwd. Weet iemand of zo'n draad+kapje om de gloeistift aan te sturen goedkoop en makkelijk te bemachtigen is? Anders misschien dat hulsje een beetje om de gloeistift knijpen ofzo? Ik vind die dingen er nogal priegelig uitzien voor iets waar nogal wat stroom doorheen gejaagd wordt... Jullie ervaring met die draadjes+huls?

Sensor uiteraard ook vervangen en ik ga die oude eens fijn testen in een pannetje met heet water.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: niet mooi lopen bij redelijk koude start

Bericht door roelssroyce »

Loopt en rookt nog net zoals gisterochtend.
potze.J
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2012, 21:01

Re: niet mooi lopen bij redelijk koude start

Bericht door potze.J »

misschien moet je die gloeistiften vervangen
Plaats reactie