Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Syncro en remmentestbank

vragen over de T4
Plaats reactie
syncro2001
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2008, 16:30

Syncro en remmentestbank

Bericht door syncro2001 »

Vandaag moest de T4 syncro voor de APK.
Mijn vaste garagebedrijfje heeft een nieuwe remmentestbank ( rollenbank).
Het testen lukte niet en ik kreeg sterk het vermoeden dat al bij het testen van de voorremmen ook het achterdifferentieel er bij betrokken werd. Er klonken onheilspellende geluiden en ik heb de keurmeester meteen laten ophouden.
Hij vertelde dat de remmentestbank volgend jaar verplicht is. Volgens hem kon het op deze bank ook met syncro aandrijvingen.
Weet één van jullie het fijne er van?
Mijn T4 is van 2001 en heeft ook ABS en een elektrisch differentieelslot.
Kan er tijdens deze poging al schade aan het ( achter) differentieel zijn ontstaan?

Groeten,

Jan.
hanshoog
Berichten: 196
Lid geworden op: 17 jan 2007, 23:04

Re: Syncro en remmentestbank

Bericht door hanshoog »

Zo lang de auto in zijn vrij staat lijkt het mij geen probleem.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Syncro en remmentestbank

Bericht door repelsteeltje »

instructieboekje van de auto lezen, hier staat een verhaaltje in over dit geval...

volgens mij moet je wat handelingen doen om de haldex koppeling vrij te schakelen, dat staat hierin beschreven.
syncro2001
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2008, 16:30

Re: Syncro en remmentestbank

Bericht door syncro2001 »

Bedankt voor de snelle reacties.
Er staat inderdaad een aanwijzing over in het instructieboekje!
Misser van de monteur/ keurmeester. Goed dat ik meteen ingegrepen heb, maar nu hoop ik niet dat er al schade aan de aandrijving is ontstaan.
Ik zal de garagehouder voor de zekerheid maar een verklaring laten tekenen dat de auto op een verkeerde manier op de testbank heeft gestaan, anders zit ik in de toekomst wellicht met een dure reparatie.

Groeten,

Jan.
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4459
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Syncro en remmentestbank

Bericht door Henk-1 »

Hoi Jan,

De garage is niet verplicht om een rollenbank te nemen.
Hij had ook voor platen kunnen kiezen, mits deze een gecertificeerde remmentestbank is
Zie ook http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT029905W/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb ook zoiets meegemaakt bij een garage en mijn permanentte 4x4 Dodge W200.
Was er nog net op tijd bij toen hij hem op de rollen wou zetten :ie .
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
syncro2001
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2008, 16:30

Re: Syncro en remmentestbank

Bericht door syncro2001 »

Ik ben vandaag nog even met een kopietje van het remmenbank stukje uit het instructieboekje naar de garage geweest.
Zij hadden inmiddels ook al gebeld met de leverancier van de ( splinternieuwe) testbank.
Volgens de handleiding zou deze testbank automatisch instellen als er een 4x4 op getest wordt ( o.a. rollen draaien dan in elkaars tegengestelde richting) en zou de auto er ook niet achteruit op gereden hoeven te worden om de voorremmen te testen.
Ik blijf het allemaal een merkwaardig verhaal vinden. Ik zag duidelijk dat gisteren tijdens het testen er grote krachten op het achter differentieel vrij kwamen. Ik heb veel ervaring met Suzuki Samurai's en series 3 land rover en weet dat er bij verkeerd gebruik van de ingeschakelde 4x4 ( bv op harde ondergrond) de zaak enorm gaat wringen met kans op schade.
De eigenaar van de garage denkt dat het allemaal wel wat meevalt maar ik laat er toch en aantekening over maken op de rekening van de APK + beurt.

Groeten,

Jan.
Plaats reactie