Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door eindgebruiker »

De koelkast van mijn vorig jaar aangeschafte California uit 1999 houdt het iets meer dan een dag uit zonder aan de paal te staan. Ik dacht: de accu zal wel aan vervanging toe zijn. Vandaag heb ik maar eens wat opengeschroefd. Bleek dat er een huishoudaccu van slechts 75Ah in zit, maar wel vrij nieuw (3 jaar oud) en officieel van de VAG-dealer.

Nu heb ik liever een accu die het wat langer uithoudt. Eenzelfde (nieuwe) ernaast plaatsen is geloof ik niet zo'n goed idee. Kun je zoiets ook inruilen, of valt ie nog te verkopen? Hij is zoals gezegd 3 jaar oud, en zal dus nog wel even meegaan.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door vw_camper »

Dan heeft die dealer of de vorige eigenaar proberen te bezuinigen, standaard zit er een 140Ah gel accu in zoals deze:
http://accuweb.nl/gel-accus/gel-accus-1 ... ah-es1600/
In de oudere T4 California's zaten 2 accu's van zo'n 75Ah parallel.
Ik ben bang dat je weinig terug krijgt voor jouw 75Ah accu, lijkt me ook weinig als hij het iets langer dan 1 dag uithoudt.
Inderdaad geen goed idee om 2 verschillende accu's parallel te zetten of 2 accu's met een groot leeftijdsverschil.
Succes met je beslissing!
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2373
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door spyke »

vol houden en als rezerve accu .
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door Multivan Generation »

spyke schreef:vol houden en als rezerve accu .
Precies,
er zijn genoeg mensen die een 2de accu erbij willen om bijvoorbeeld hun extra versterkers en audio fatsoenlijk te kunnen gebruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door Pascal-141 »

vw_camper schreef: Ik ben bang dat je weinig terug krijgt voor jouw 75Ah accu, lijkt me ook weinig als hij het iets langer dan 1 dag uithoudt.
1 dag op een 75Ah batterij lijkt mij niet abnormaal ,gezien het feit dat de koelkast van een westfalia best een hoog verbruik heeft.
Mijn 140Ah batterij houd het 1 weekend vol (met de koelkast op 6 graden ingesteld)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door Arvie »

Als je zo'n Exide accu wilt hebben, moet je snel zijn - lees net dat ze (in de US) faillisement hebben aangevraagd..

Arvie
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door eindgebruiker »

Nou, da's duidelijk. Dank.

Als ik naar zo'n 140Ah Exide kijk krijg ik pijn in mijn portemonnee :-)
Voorlopig zet ik de koelkast maar een paar graden hoger.
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door heartbeat »

Moet je voor de gein eens de prijs vragen bij een vw dealer voor zo'n accu dan schrik je pas echt
deze prijs is gewoon goedkoop daarbij vergeleken

ja het is even sparen maar dan kan je weer 15 jaar verder
Rob & Lize
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door vw_camper »

heartbeat schreef:ja het is even sparen maar dan kan je weer 15 jaar verder
Onze vorige accu was 10 jaar oud en had nog zo'n 63% van de capaciteit van een nieuwe accu. Toch maar vervangen omdat we een jaar gingen trekken en we wilden onderweg niet moeten zoeken naar een vervanger.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door edwinh »

eindgebruiker schreef:Nou, da's duidelijk. Dank.

Als ik naar zo'n 140Ah Exide kijk krijg ik pijn in mijn portemonnee :-)
Voorlopig zet ik de koelkast maar een paar graden hoger.
hehe, waarom perse een gel accu, gewoon een semi tractie onderhoudsvrij kan het imo ook prima doen

ZONDER DAT IK VERKAPTE RECLAME WIL MAKEN, MAAR IK HEB O.A. EEN BOOT ACCU WEBSHOP EN KAN ALLEEN ! LEDEN VAN DIT FORUM EXTRA KORTING VERLENEN.

http://www.boot-accu.nl/index.php/vmf-b ... tline.html" onclick="window.open(this.href);return false;

TOETS MET AFREKENEN BIJ KORTINGSCODE "WEETJEWEL" IN EN VOILA. NOG 10% EXTRA KORTING

GR EDWIN
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door edwinh »

Ik heb nog een lading AGM 150A gekocht, voor onze mede forumleden kan ik deze leveren voor 230 incl btw
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door vw_camper »

edwinh schreef:Ik heb nog een lading AGM 150A gekocht, voor onze mede forumleden kan ik deze leveren voor 230 incl btw
Neem aan dat je 150Ah bedoelt? En wellicht handig als je de afmetingen er bij zet.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door edwinh »

vw_camper schreef:
edwinh schreef:Ik heb nog een lading AGM 150A gekocht, voor onze mede forumleden kan ik deze leveren voor 230 incl btw
Neem aan dat je 150Ah bedoelt? En wellicht handig als je de afmetingen er bij zet.
484x171x241

http://www.boot-accu.nl/index.php/homep ... eding.html" onclick="window.open(this.href);return false;
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door vw_camper »

Even controleren of die past, de originele accu is 510x220x223 mm.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Huishoudaccu omruilen o.i.d.?

Bericht door eindgebruiker »

OK, de accu ga ik vervangen, dus die van 75 Ah komt beschikbaar, voor een zacht prijsje :lach Doet het verder dus nog prima.
Als vervanging dacht ik aan een Beaut AGM van 180Ah. Die zou echt net moeten passen. Ziet iemand nog redenen waarom dat niet zou kunnen? Capaciteit is het probleem niet, toch? Of is 150 Ah zo ongeveer de max?
Plaats reactie