Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grote prijsverschillen Kat

vragen over de T4
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Grote prijsverschillen Kat

Bericht door patrick 468 »

De Katalysator zal voor de vakantie wss vervangen moeten gaan worden, ben ik ff aan het googlen en wat zijn er grote prijsverschillen, echt varierend van rond de €200,00 tot wel €500,00!!!!

O ja, betreft 2.0 Benzine, motorcode AAC, bj '96.

Kan iemand mij die verschillen verklaren en heeft iemand ervaringen met de benzine kats?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door DNS »

Zal wel deels afhangen van merk/kwaliteit. Ik weet niet wat er doorgerot is, maar misschien kan je er ook een reparatie-pijp aan (laten) lassen?

Als de mijne door is (originele van 97 nog), laat ik waarschijnlijk zo'n universele RVS (sport)kat in een RVS katvervanger lassen (lekker tegenstrijdig :lach ). Komt ook zo tegen de 200,- aan materiaal, maar gaat wel langer mee dan de rest van de bus en het stuk erachter is al vervangen door RVS). :knipoog

Op ebay.de zijn er wel goedkopere, maar de meeste daarvan zijn voor de pre-96. Post-96 lijkt iets duurder (incl. verzenden ook tegen de 200,- meestal).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door patrick 468 »

@Dennis, de behuizing van de kat is gewoon goed, alsmede de pijp ernaar toe en er vanaf, echter ín de kat zit er iets los, waardoor (o.a. volgens Bardi's List en mijn garagehouder) de bus ontregelmatiger stationair draait en bij koude wat stottert, tevens kan dat wat los zit uiteindelijk ook verder 'schieten' (vlgs. de garage dan hé) en dan kan die er helemaal mee stoppen.

Mijn garage had ook al voorgesteld om de kat er tijdelijk (tot aan de volgende keuring, volgend jaar dus) :nuts ) tussenuit te halen en er een pijp tussen te lassen.

Ik denk dat ik dan dat laatste maar ga doen, ik heb geen zin om met vakantie met panne te staan die ik had kunnen voorkomen en heb ik mooi de tijd om eens rond te koekeloeren.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door DNS »

Als die kat er toch tussenuit gaat, kan hij/jij die toch ook even leeg kloppen en terugplaatsen?
Dan lijkt het tenminste alsof er eentje onder zit (en misschien haal je volgend jaar de keuring ook wel met een lege kat). :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door patrick 468 »

Dennis, een kat leeghalen bij een benzine kan dat dan ook gewoon, dus net als bij een roetkat van een diesel? Als dat zo is dan is het idd. veel handiger dan em verwijderen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat het leeghalen van een kat bij een benzine lastiger is :knipoog
Ik verwacht dat er een metalen roosterwerk in zit..

Ik zag de titel en het eerste wat er in mijn hoofd opkwam: "probeer dan eens een hond

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door patrick 468 »

@Peter, ook de hond had ik al geprobeert, maar herlaas, probleem met de Kat blijft :knipoog

idd. dacht ik ook dat er een metalen rooster inzit, een van de aanhechtingspunten is nu dus los, en dat kan uiteindelijk de uitlaat inschieten....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door Multivan Generation »

je kunt het ook proberen om er een deuk in te slaan,
of met een grote slangenklem goed aandraaien..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door DNS »

Kat al om zeep geholpen? :lach

Zou zomaar kunnen dat daar een rooster in zit. Heb zelf nog geen benzine-kat van dichtbij bekeken.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door patrick 468 »

@Dennis, nee nog geen tijd voor gehad, weet er trouwens iemand of je verder nog iets moet veranderen aan afstelling motor o.i.d. als je de Kat leeghaald?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door DNS »

Volgens mij heeft de 2.0 geen 2e lambda-sonde, dus daar zou je geen storing van kunnen krijgen.

Verder hoef je volgens mij niets aan te passen, tenzij je met de lege kat de APK-gassentest niet gaat halen. Dan zou je hem met beter afstellen wat schoner moeten zien te krijgen (of alsnog een kat plaatsen). :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door liv »

Nog even mbt prijsverschillen:
Recentelijk aangeschaft via Pretty Cars en gemonteerd op mijn 2,5 liter benzine AAF

Kaltalysator artkvw2063 voor 160,00 Euro (1dag leverijd)
Middendemper art30.210 +
Einddemper art30.212 voor 99,95 Euro (3x beide op voorraad)
montagesetje voor 0,00 Euro
Verzendkosten 8,00 Euro (ophalen is gratis)
---------------------------------------------
Totaal 267,95 Euro

De Kat. was dus niet duur. Het is van Engelse fabrikant. Hele set past goed maar denk dat het staal wel wat verder is uitgewalst dan bij een uitlaat die je bij de dealer haalt. Nu maar afwachten hoe lang hij mee zal gaan.
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door patrick 468 »

@Dennis, ik zal van het weekend eens kijken of ik de KAt er zonder kleerscheuren (breuk van bouten enzo) onderuitkrijg en of ik hem dan ook leeg krijg.

@Liv, zo zie je maar weer, € 160,00 scheelt nogal een slok op de borrel met de aanbiedingen die ik totnutoe op het www heb gevonden (die varieren van € 230,00 (aftermarket) tot ........).
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door DNS »

Volgens mij is een benzine-kat veel lastiger leeg te maken met de buizen er nog aan. De kat zit namelijk na de 1e bocht en achter de kat zitten ook nog 2 bochtjes. Bij de diesels zit de kat meteen na de aansluiting, dus die mep je zo leeg. Ik denk dat je voor de benzine de kat er tussenuit moet slijpen om er fatsoenlijk bij te kunnen...

PS. Ik zag deze kat op ebay.co.uk voor 68 pond (alleen jammer dat er 30 pond verzendkosten bij komen voor NL :bonk
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Grote prijsverschillen Kat

Bericht door patrick 468 »

@Dennis,

ben er is ondergekropen van 't weekend, inderdaad je kan niet echt bij de kat komen, er zitten vast nogal flinke einden pijp voor en achter aan , denk dat ik hem voor de time being toch maar tussenuit laat halen en er een pijp tussen laat zetten, voor der APK van 2014 zien we tegen die tijd wel weer.
Plaats reactie