Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verlies koelvloeistof
Verlies koelvloeistof
Omdat ik diverse malen de melding kreeg van een te laag koelvloeistof, heb ik hier maar eens naar laten kijken.
Alles is nagekeken en kon geen lekkage vinden.
Men vermoed dat de standkachel dat verbruikt.
Kan dit kloppen? en hoezo kan de standkachel koelvloeistof verbruiken?
Zoniet,..waar kan dan het verbruik zitten?
Alles is nagekeken en kon geen lekkage vinden.
Men vermoed dat de standkachel dat verbruikt.
Kan dit kloppen? en hoezo kan de standkachel koelvloeistof verbruiken?
Zoniet,..waar kan dan het verbruik zitten?
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Verlies koelvloeistof
Je kachel verwarmt de koelvloeistof en daar kan dan een lek(je) in zitten.
Maar dan moet het wel nat zijn onder de bus... dus??
Maar dan moet het wel nat zijn onder de bus... dus??
Re: Verlies koelvloeistof
EGR Koeler? Gaat heel vaak kapot bij de 2.0 TDI.. Weet niet hoe het zit bij een 2.5.
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Re: Verlies koelvloeistof
Bedankt voor de reaktie!
Ik zal er eens op letten, maar het zou kunnen kloppen omdat ik er zomers geen last van heb.
Vond het alleen een vreemde combinatie dat de standkachel er enigzins mee te maken zou hebben.
Is het trouwens bekend dat je de airco niet zomaar in mag schakelen?
Er werd mij aangeraden om eerst de koppeling in te trappen en dan pas de airco inschakelen.
....had ik ook nog nooit van gehoord...
Hiermee verleng je levensduur van de airco.
Ik zal er eens op letten, maar het zou kunnen kloppen omdat ik er zomers geen last van heb.
Vond het alleen een vreemde combinatie dat de standkachel er enigzins mee te maken zou hebben.
Is het trouwens bekend dat je de airco niet zomaar in mag schakelen?
Er werd mij aangeraden om eerst de koppeling in te trappen en dan pas de airco inschakelen.
....had ik ook nog nooit van gehoord...
Hiermee verleng je levensduur van de airco.
Re: Verlies koelvloeistof


Re: Verlies koelvloeistof
Idd...zou heeeeel best de waterpomp kunnen zijn....
Re: Verlies koelvloeistof
Als het de waterpomp is dan zit er sludge aan de binnenzijde van olievuldop.
Re: Verlies koelvloeistof
Dat hoeft niet het geval te zijn. De waterpomp kan ook uitwendig lekken. In dat geval zie je de lekkagesporen aan de achterzijde van het motorblok, waar een afwateringsslangetje van de waterpomp uitmondt. Je vindt dan ook resten van koelvloeistof op de afdekplaat onder de motor.Gerrit354 schreef:Als het de waterpomp is dan zit er sludge aan de binnenzijde van olievuldop.
Re: Verlies koelvloeistof
mijn bolltje loopt ook iedere keer leeg en bij een bocht doorgaan ruik in de bus de koelvloeistof ;ik zie geen lekkage
bijvullen permaand 1 liter
groeten gert
bijvullen permaand 1 liter
groeten gert
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: Verlies koelvloeistof
90% de waterpomp
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: Verlies koelvloeistof
ArnoV schreef:Bedankt voor de reaktie!
Ik zal er eens op letten, maar het zou kunnen kloppen omdat ik er zomers geen last van heb.
Vond het alleen een vreemde combinatie dat de standkachel er enigzins mee te maken zou hebben.
Is het trouwens bekend dat je de airco niet zomaar in mag schakelen?
Er werd mij aangeraden om eerst de koppeling in te trappen en dan pas de airco inschakelen.
....had ik ook nog nooit van gehoord...
Hiermee verleng je levensduur van de airco.
Ben wel benieuwd naar de onderbouwing hiervan...
Re: Verlies koelvloeistof
Hallo,
Om welke motortype gaat het ?
Hebt je nattigheid in de motorruimte, indien ja, waar ?
Verlies je stets meer koelvloeistof ?
Als je de koude motor start, wat komt er uit de uitlaat ?
Heeft de motor gevoelt minder vermogen ?
Tast je expantievat even af. Hebt je daar vocht ?
Groet RED
Om welke motortype gaat het ?
Hebt je nattigheid in de motorruimte, indien ja, waar ?
Verlies je stets meer koelvloeistof ?
Als je de koude motor start, wat komt er uit de uitlaat ?
Heeft de motor gevoelt minder vermogen ?
Tast je expantievat even af. Hebt je daar vocht ?
Groet RED
Re: Verlies koelvloeistof
Sorry voor dit late reaktie, ivm vakantie.red schreef:Hallo,
Om welke motortype gaat het ?
Hebt je nattigheid in de motorruimte, indien ja, waar ?
Verlies je stets meer koelvloeistof ?
Als je de koude motor start, wat komt er uit de uitlaat ?
Heeft de motor gevoelt minder vermogen ?
Tast je expantievat even af. Hebt je daar vocht ?
Groet RED
Het gaat om 2,5L 170PK en ik heb geen nattigheid in de motorruimte.
Inderdaad verlies ik steeds meer koelvloeistof ja. Toen ik van huis wegging bijgevuld, na 1000 km moest ik alweer bijvullen.

Nu na 1500 km is de door mij meegenomen 1l fles leeg en moest ik vandaag bij een VW dealer hier in Frankrijk koelvloeistof kopen.
Bij start is er nagenoeg niets te zien en het vermogen is prima! Pas in april getuned van 130 naar 170pk dus ben alleen maar bij

Helaas weet ik niet waar de expantievat zit.
Wel is in aril op mijn verzoek alles nagekeken op evt lekkage. Men kon toen niets vinden. Ze zeiden wel dat de leidingen door lopen naar achteren en om dat te controleren de bodemplaat weggehaald moest worden. Dat was erg arbeidsintensief. Ik heb toen besloten om het zo te laten omdat bij de motor geen lekkage gevonden was en het voor lief te nemen om af en toe bij te gaan vullen. Maar het wordt nu wel erger.

Ben van plan om straks bij keuring hier na te laten kijken maar ben heel benieuwd wat dit zou kunnen zijn en of iemand hier ook last van heeft of gehad.
Dacht afgelopen winter dat e.e.a. te maken had met mijn standkachel, nu denk ik aan de airco

- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verlies koelvloeistof
Ik zou maar snel er mee naar een garage gaan.
Een koelvloeistof verbruik zoals jij net opsomde is NIET normaal.
Expansievat is dat bolletje waar je de koelvloeistof bijvult..
Een koelvloeistof verbruik zoals jij net opsomde is NIET normaal.
Expansievat is dat bolletje waar je de koelvloeistof bijvult..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Verlies koelvloeistof
De airco zou het eigenlijk niet kunnen zijn, deze staat geheel los van het koel systeem en heeft een eigen "radiator" waar ik zelf meer aan denk is toch echt de waterpomp.
Andere vraag, is jou achterruit vaak erg nat tijdens het rijden, ik had met de T4 een lekke koel slang en dit kon ik duidelijk merken aan een natte achterruit. Tevens gisteren toen de diesel slang van mij geknapt was, zat de gehele achterkant onder de diesel. dit waait achter de auto weer op, en de hoeveelheid vocht die jij verliest moet ( als het de waterpomp niet is) zichtbaar zijn.
Jij bent dus in het bezit van een 5 cilinder 130pk motor. AXD ? met een EGR koeler ? Deze staan er ook min of meer om bekend om wel eens te gaan lekken net als de waterpomp. Een overduidelijk witte rook pluim is niet altijd te zien om koelvloeistof lekkage te hebben.
Een andere remedie is een IBC op het imperiaal te zetten met koelvloeistof
Dan zou je theoretisch 100000 kilometer kunnen rijden

Andere vraag, is jou achterruit vaak erg nat tijdens het rijden, ik had met de T4 een lekke koel slang en dit kon ik duidelijk merken aan een natte achterruit. Tevens gisteren toen de diesel slang van mij geknapt was, zat de gehele achterkant onder de diesel. dit waait achter de auto weer op, en de hoeveelheid vocht die jij verliest moet ( als het de waterpomp niet is) zichtbaar zijn.
Jij bent dus in het bezit van een 5 cilinder 130pk motor. AXD ? met een EGR koeler ? Deze staan er ook min of meer om bekend om wel eens te gaan lekken net als de waterpomp. Een overduidelijk witte rook pluim is niet altijd te zien om koelvloeistof lekkage te hebben.
Een andere remedie is een IBC op het imperiaal te zetten met koelvloeistof





Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
