Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

remmen van t4....

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

remmen van t4....

Bericht door thomas b »

Hallo beste weetjewellers,
ik heb net mijn nieuw aangeschafte VW transporter Caravelle gl lwb '94 feilloos door de (belgische) keuring geloosd, en wat ontdek ik?:
Hij remt prima, maar als ik drie maal op de rem druk dan wordt de pedaal keihard en heeft nagenoeg geen remvermogen meer.
twee maal is de rempedaal ook zacht geworden, d.w.z. dan trap ik de pedaal tot op de bodem, en hij remt dan nagenoeg niet.
uit schrikreactie trap je nog eens op de rem, en dan remt hij weer normaal.
Ik ben de gehele remleiding installatie na gelopen, maar geen lekkage.
Heeft dit met de rembekrachtiging te maken, of de vacüumpomp?

PS; ik heb net de twee v snaren vervangen, (een voor de dynamo, een voor de airco en de stuurbekrachtiging) heeft het hiet soms mee te maken?

Ik heb op het forum reeds deze vraagstelling gelezen,(2012) alleen was het antwoord voor mij niet geheel duidelijk.

alvast bedankt voor jullie voltallige reacties (hoop ik),

groetjes

Thomas
Bijlagen
vw caravelle 152.jpg
vw caravelle 152.jpg (50.18 KiB) 2129 keer bekeken
één, twee, drie (T) vier's
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: remmen van t4....

Bericht door Egbert&Manon »

Vervang als eerste maar eens alle vacuumslangetjes.

De kans is groot dat eentje een scheurtje vertoont.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
JanG
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:33
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: remmen van t4....

Bericht door JanG »

Zelfde klacht hier die na vervangen van de voorvacuumslang die naar de rembekrachtiger gaat is opgelost.
Is een redelijk lange hard plastic slang.

Succes
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: remmen van t4....

Bericht door thomas b »

ga ik zeker proberen....
met dank en laat jullie zeker iets weten...
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: remmen van t4....

Bericht door thomas b »

Ik heb nog een ritje geprobeerd zonder het vacuumslangetje te vervangen (geen tijd ivm komende bouwvakvakantie, en iedereen wil alles afhebben voor het verlof=hightime). En wat constateer ik: indien de motor stationair draait en ik rem,dan gaat de rempedaal tot op de vloer zonder te remmen....heeft dit nog steeds te maken met het vacuumslangetje?
Ik snap dat, indien er geen / niet genoeg vacuum is dat de rembekrachteging het "pompen" niet kan volgen, en dus hard wordt.
Ik snap ook bij stationair dat het vacuum te weinig is,en dus de pedaal hard zou moeten zijn.De rembekrachtiging werkt dan immers niet.
Maar kan iemand mij uitleggen waarom de pedaal zacht is en niet remt?
Ik heb er niet veel verstand van, mischien kan iemand mij nader uitleggen.
of is er een ander probleem?

Alvast bedankt.
één, twee, drie (T) vier's
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: remmen van t4....

Bericht door rick_k »

Stationair draaiend heeft de auto wel genoeg vacuum om de rembekrachtiging te laten werken. Als je het pedaal dan door kunt drukken tot op de grond, dan is of de hoofdremcilinder lek, of een andere cilinder. Meestal de hoofdremcilinder.

mvg Rick
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: remmen van t4....

Bericht door thomas b »

met dank rick, ik vreesde al dat het niet allen om het vacuum gebeuren ging.Dan breng ik hem toch naar de garage, want dit wordt mij iets te gecompliceerd, en daar heb ik ook geen tijd voor.

Wordt ge-update als de garagist het boeltje wee remmende krijgt.
met vw]riedelijke groet aan alle weetjewellers
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: remmen van t4....

Bericht door thomas b »

zoals breloofd en update omtrent mijn remmen...
garagist heeft een remblokje gevonden die vast zat, heeft deze weer werkende gemaakt en het remsysteem ontlucht.
Ik rij bij hem weg en rij naar huis toe; Ik woon in een heuvelachtig gebied en moet bergaf richting huis.
Al remmende op de motor (flinke daling) constateer ik dat onder aan de berg totaal geen remvermogen heb en het rempedaal tot op de grond druk. Bij een tweede trap op het pedaal remt hij goed.

Heb reeds een nieuwe afspraak gemaakt, hopende hij het probleem kan vinden.

Bij ophaling van mijn bus heeft de garagist mij gezegd dat de bus normaal remt, en dat bij het driemaal pompen normaal is dat de rembekrachteging het niet meer trekt (tekort aan vacuüm).

Weet iemand van de weetjewellers hier meer van,zodat ik de garagist kan aangeven wat jullie vermoeden is omtrent dit probleem? Ps bij normaal rijden remt deze bus prima; bij pompen wordt de pedaal keihard, en bij stationair draaien of remmen op de motor totaal geen remdruk meer!

zoals reeds geopperd door jullie is er een vacuum probleem, en waarschijnlijk de hoofdremcilinder stuk. indien de hoofdremcilinder stuk is, is hij toch continu stuk, en niet alleen als ik op de motor afrem.ik probeer het probleem te begrijpen, maar daarvoor heb ik niet genoeg kennis......


groetjes,

Thomas
één, twee, drie (T) vier's
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: remmen van t4....

Bericht door Egbert&Manon »

rick_k schreef:Stationair draaiend heeft de auto wel genoeg vacuum om de rembekrachtiging te laten werken. Als je het pedaal dan door kunt drukken tot op de grond, dan is of de hoofdremcilinder lek, of een andere cilinder. Meestal de hoofdremcilinder.

mvg Rick
Dit zal het waarschijnlijk zijn.

Zijn uit voorzorg de vacuumslangetjes vervangen?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: remmen van t4....

Bericht door thomas b »

Ik ga zeker vragen om de vacuumslangetjes te vervangen; geen twijfel over jullie vakkundigheid, en het kan heel goed zijn dat de hoofdremcilinder lekt, maar waarom dan niet de hele tijd.
Indien ik de auto start en stationair laat draaien terwijl ik hard op de rem trap, dan zakt de pedaal niet weg.Het wegzakken van de pedaal duidt normaliter toch op een lek ?
laat ik de auto draaien zonder op de rem te staan, en na 2 minuten op de rem trap dan is hij zacht.....
kan het zijn dat er een gaatje zit in de rembekrachtigings membraan, en indien dat zou zijn, wat is daar het gevolg van???

merci

thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: remmen van t4....

Bericht door thomas b »

zoals beloofd een update: probleem bij mijn t4 was de hoofdremcilinder.Dit busje heeft twee jaar stil gestaan, en waarschijnlijk zijn er rubbertjes stuk gegaan in de hoofdremcilinder.....Nieuwe gereviseerde hoofdremcilinder en rijden maar...

Groet,

Thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remmen van t4....

Bericht door Multivan Generation »

maakt het toch een stuk minder spannend bergafwaarts.. :knipoog

Fijn dat het opgelost is, en dank voor de terugkoppeling :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie