De vraag is: Hoe lees ik op een eenvoudige manier de OBD uit?
Maar eerst maar eens mijn ervaring tijdens onze vakantie in Zweden.
Vanaf de camping in de buurt van Stockholm merk ik dat ik geen cruise-control meer heb. In de stad aangekomen begint ineens het gloeispiraal-lampje te branden en geeft de boorcomputer aan, dat er een motorstoring is en dat ik een garage moet opzoeken. O jee, Wat nu? Meteen jagen de angstbeelden door mijn hoofd: Ernstige motorstoring op komst. Dure reparatie. Niet wagen om er nog lang mee door te rijden. Misschien moeten we een paar dagen zonder bus en ik zie ons net als Odorf in een Zweeds hotel zitten.
Mooi dat de TomTom op de iPod ook een lijstje met garages in de buurt heeft. Maar welke neem je dan? Die garages heten allemaal naar de baas, maar je komt er niet achter of het een Suzuki-specialist is of dat ze ook iets hebben met Volkswagen.
Plotseling zie ik in het rijtje een aantal namen die beginnen met Bosch Car Service. Dat is het! Die moeten een Transporter uit kunnen lezen en hebben vast ook genoeg VAG-ervaring. Meteen de garage in het centrum opgezocht. Mocht het na de diagnose nog lang duren kunnen we altijd nog even Stockholm in. Helaas, daar aangekomen: Briefje op de deur: Wij zijn met vakantie!
Ok, dan naar de volgende in een buitenwijk. Wij rijden na een 10 km dat industriepark binnen, zie ik ineens het VW-embleem. Nog beter: Een dealer! Die zullen mij vast snel willen helpen.



Ok, de derde poging dan maar. Op naar de Bosch Car Service een paar honderd meter verder. Het adres klopt, maar niets van een bordje Bosch aan de gevel van het bedrijf, dat er wat verlopen uitziet. Dit geeft geen goed gevoel. Op naar nummer 4. Deze man heeft naast het etiket Bosch ook nog eens dieselspecialist in de naam staan. Weer zo'n 10 kilometer verder komen we bij een garage die er als een normale garage uitziet. Ze doen ook in scheepsmotoren en als inwoner van een watersportstad geeft dan op een of andere manier toch wel een gevoel van kennis.
Bij de balie aangekomen worden we vriendelijk te woord gestaan. U treft het meneer onze dieselspecialist heeft het even rustig en kan u meteen helpen. Kopje koffie meneer/mevrouw? Daar staat een automaat. Helaas hebben we geen Engelse kranten. De Zweedse krant ben ik snel door en ik vermaak mij verder prima met een prachtig jubileumboek van het Bosch-concern.
Een 3 kwartier later zie ik de bus wegrijden. Al snel is de monteur terug met de uitdraai van de diagnose. De remlichtschakelaar op het rempedaal was niet lekker meer. Hij heeft deze niet op voorraad, maar heeft het ding weer goed in elkaar gedrukt. Als hij moet bestellen kan het een paar dagen duren. Hij heeft een proefritje gedaan en alles doet het weer. Hij denkt, dat ik er nog wel mee in Nederland kan komen, maar er moet wel een nieuwe op. Wij zijn van plan weer verder Zweden in te gaan en ik besluit het erop te wagen. Ik ben allang blij dat het geen ernstiger probleem is. Zo'n € 100 armer verlaten we de garage.
Gaande de reis geeft hij nog wel eens de storing. Eerst de schakelaar nog eens in elkaar gedrukt met een stuk tape, later een tie-rip er omheen. Dat helpt, geen knipperend lampje meer, maar de CC weigert verder z'n dienst. Dus de reis door Duitsland op de laatste dag is een stuk inspannender voor mijn rechter been.
Bij mijn garage deze week een nieuwe schakelaar besteld en gisteren heeft de monteur deze er in 5 minuten opgezet.
En nu terug naar de vraag.
Als ik die boordcomputer nu zelf had kunnen uitlezen, was ik een stuk geruster geweest. Je denkt aan het ergste en het blijkt een simpel schakelaartje te zijn.
Nu hoef ik geen apparatuur en software om zelf in de boordcomputer van alles te kunnen regelen, maar een apparaatje om de foutcodes te kunnen lezen zou toch wel handig zijn.
Op mijn speurtocht hier op het forum kwam ik deze tip van Ronald TDI tegen: viewtopic.php?f=3&t=40634&p=285511&hilit=obd#p285264" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat om deze apparaten: http://www.diagnoseapparatuur.nl/volksw ... d-uitlezen" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand ervaring met deze dingen? Is dit wat en welke zou ik dan het beste kunnen nemen? Primair voor eigen gebruik; T5 uit 2004.
Of is er een beter alternatief?
