Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
- HenkK
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
De afgelopen maanden naast de vele laders die stuk waren gegaan (41stuks) ook nog een 11 tal besturingen aangeleverd gekregen voor de koelkast. Ik maak hier later nog wel een wat uitgebreider verslag van. Maar heb toch een paar opmerkingen die ik even kwijt wil. Als de koelkast niet functioneert, test en controleer altijd het volgende ;
1, De test procedure die Westfalia\VW aangeeft via het display in de diagnose stand.
2, De 4 polige motor aansluiting losnemen en de contacten controleren, schoonmaken en in de zuurvrije vaseline zetten.
3, koelkast testen door een 470 Ohm weerstand even tijdelijk aan te sluiten op klem T en de klem er direct ernaast. Wel het draadje van de T klem eruit nemen. Het draadje in de klem ernaast is van de ventilator + en moet blijven zitten.
Als de koelkast dan wel werkt is er iets mis met de T- voeler of in het display, bedrading. De koelkast compressor stopt er ook mee bij een te lage spanning (11.2 volt). De compressor is te testen door in serie met de + van de aansluiting van de regelaar een Ampere meter of Universeelmeter op DC stand de stroom te meten. Deze moet ongeveer 4.5 - 5 Amp zijn. Als er afwijking is in dit Amperage hoger dan 5 Amp loopt de compressor te snel en onder de 4 Amp. te langzaam. Dit kan dan aan de regelunit liggen of de vulling van het systeem is niet meer in orde. Maar hier is een andere specialist voor aanwezig op het forum.
Verder heb ik in een aantal gevallen gezien dat de zekering vergroot is naar 30 of zelf 40 Amp. Dit is vragen om moeilijkheden. 15 Amp is echt het maximum. Via de link kun je zien wat de gevolgen kunnen zijn, De 15 Amp is al ruim, maar is om de piek bij inschakelen op te vangen, die overigens zelden boven de 9 Ampere komt. Via de link kun je een foto hiervan zien, ook mijn test opstelling.
https://picasaweb.google.com/1177698567 ... directlink
Henk
1, De test procedure die Westfalia\VW aangeeft via het display in de diagnose stand.
2, De 4 polige motor aansluiting losnemen en de contacten controleren, schoonmaken en in de zuurvrije vaseline zetten.
3, koelkast testen door een 470 Ohm weerstand even tijdelijk aan te sluiten op klem T en de klem er direct ernaast. Wel het draadje van de T klem eruit nemen. Het draadje in de klem ernaast is van de ventilator + en moet blijven zitten.
Als de koelkast dan wel werkt is er iets mis met de T- voeler of in het display, bedrading. De koelkast compressor stopt er ook mee bij een te lage spanning (11.2 volt). De compressor is te testen door in serie met de + van de aansluiting van de regelaar een Ampere meter of Universeelmeter op DC stand de stroom te meten. Deze moet ongeveer 4.5 - 5 Amp zijn. Als er afwijking is in dit Amperage hoger dan 5 Amp loopt de compressor te snel en onder de 4 Amp. te langzaam. Dit kan dan aan de regelunit liggen of de vulling van het systeem is niet meer in orde. Maar hier is een andere specialist voor aanwezig op het forum.
Verder heb ik in een aantal gevallen gezien dat de zekering vergroot is naar 30 of zelf 40 Amp. Dit is vragen om moeilijkheden. 15 Amp is echt het maximum. Via de link kun je zien wat de gevolgen kunnen zijn, De 15 Amp is al ruim, maar is om de piek bij inschakelen op te vangen, die overigens zelden boven de 9 Ampere komt. Via de link kun je een foto hiervan zien, ook mijn test opstelling.
https://picasaweb.google.com/1177698567 ... directlink
Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Goeie tips weer Henk, mijn laadunit had je ook zeer snel weer gefixed. Van het weekend moet ik hem even inbouwen want volgend weekend een nachtje camperen.
Is het nog handig om de regelunit van de koelkast preventief te laten servicen?
Ik zou dit eigenlijk ook iedereen aan willen raden voor de laadunit, de prijs is goed te doen, je weet dan zeker dat de unit weer helemaal ok is en weer jaren meegaat. Prijzen kan je bij Henk opvragen daar doe ik geen uitspraken over (-:
Is het nog handig om de regelunit van de koelkast preventief te laten servicen?
Ik zou dit eigenlijk ook iedereen aan willen raden voor de laadunit, de prijs is goed te doen, je weet dan zeker dat de unit weer helemaal ok is en weer jaren meegaat. Prijzen kan je bij Henk opvragen daar doe ik geen uitspraken over (-:
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Ik neem aan dat je hier de eerste 3 foto's bedoelt?HenkK schreef:Via de link kun je een foto hiervan zien
Het ziet er (voor een leek zoals ik) naar uit, dat het maar weinig heeft gescheeld, dat de regelunit in vlammen was opgegaan ...
en daarna het busje waar hij in zat.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- HenkK
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Is inderdaad erg warm geworden, de behuizing was ook gesmolten. Preventieve service van de regelunit lijkt me niet goed mogelijk, componenten zijn over het algemeen van goede kwaliteit. Ik kan een aantal testen doen en wijkt het af, de noodzakelijke aanpassingen doen.
In dit soort schakelingen is de tolerantie en de eigenschappen van de componenten belangrijk, bij een condersator niet eens de capaciteit maar de ESR waarde. Ik heb nog niet echt nagedacht over een preventie aanpak. Ik zal er eens over nadenken of het zinvol is en ook mogelijk. (Voor de laders zou ik het zeker doen)
Als de koelkast nu redelijk lijkt te draaien is de genoemde Ampere meting in de plusleiding een goede indicatie van de werking. De compressormotor heeft een vast toerental van 2500 omwentelingen. Als de sensor in de motor te weinig pulsen doorgeeft gaat het fout. starten - piepjes starten, dat verhaal.
In de stuurunit zitten onderdelen met een tolerantie van 2.5%. Als het allemaal goed is. Over het algemeen zijn het betrouwbare apparaten als alle condities in orde zijn, b.v verschildruk, vulling, olie, vervuiling e.d.
De regelunit begint kuren te vertonen als de componenten extra belast worden, motor draait niet op toeren. Het starten en piepen is de 1e indicatie dat er iets niet in orde is. De compressor dan van de spanning afkoppelen.
Ik heb zelf ook het idee dat de compressor op een gegeven ogenblik elke keer een te hoge aanloopstroom heeft, b.v. boven de 15 AmpZekering eruit en wordt vervangen door een grotere. Dus werkt weer en hier kan de regelunit echt niet tegen.
De genoemde ampere meting is een goede indicatie , dus ook na reparatie van de unit en terugplaatsing. Piek tot max 10 Amp, normaal stroom 4.5 - 5 Ampere in een stabiele stand.
O.ja ook nog tegen gekomen, als je zelf de unit uit elkaar gehad hebt, vergeet de isolatie plaatjes niet onder de 3 mosfets terug te plaatsen. Zodra de klemmetjes zijn losgenomen, kunnen deze er tussen uitvallen. De behuizing van de MOSFET'S mag niet aan aarde hangen of contact maken met de koelplaat..
Henk
In dit soort schakelingen is de tolerantie en de eigenschappen van de componenten belangrijk, bij een condersator niet eens de capaciteit maar de ESR waarde. Ik heb nog niet echt nagedacht over een preventie aanpak. Ik zal er eens over nadenken of het zinvol is en ook mogelijk. (Voor de laders zou ik het zeker doen)
Als de koelkast nu redelijk lijkt te draaien is de genoemde Ampere meting in de plusleiding een goede indicatie van de werking. De compressormotor heeft een vast toerental van 2500 omwentelingen. Als de sensor in de motor te weinig pulsen doorgeeft gaat het fout. starten - piepjes starten, dat verhaal.
In de stuurunit zitten onderdelen met een tolerantie van 2.5%. Als het allemaal goed is. Over het algemeen zijn het betrouwbare apparaten als alle condities in orde zijn, b.v verschildruk, vulling, olie, vervuiling e.d.
De regelunit begint kuren te vertonen als de componenten extra belast worden, motor draait niet op toeren. Het starten en piepen is de 1e indicatie dat er iets niet in orde is. De compressor dan van de spanning afkoppelen.
Ik heb zelf ook het idee dat de compressor op een gegeven ogenblik elke keer een te hoge aanloopstroom heeft, b.v. boven de 15 AmpZekering eruit en wordt vervangen door een grotere. Dus werkt weer en hier kan de regelunit echt niet tegen.
De genoemde ampere meting is een goede indicatie , dus ook na reparatie van de unit en terugplaatsing. Piek tot max 10 Amp, normaal stroom 4.5 - 5 Ampere in een stabiele stand.
O.ja ook nog tegen gekomen, als je zelf de unit uit elkaar gehad hebt, vergeet de isolatie plaatjes niet onder de 3 mosfets terug te plaatsen. Zodra de klemmetjes zijn losgenomen, kunnen deze er tussen uitvallen. De behuizing van de MOSFET'S mag niet aan aarde hangen of contact maken met de koelplaat..
Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Hallo Henk,dit is nu bij mij aan de hand,loopt eventjes slaat af en ik hoor een piep,start weer op,enz.HenkK schreef:
De compressormotor heeft een vast toerental van 2500 omwentelingen. Als de sensor in de motor te weinig pulsen doorgeeft gaat het fout. starten - piepjes starten, dat verhaal.
Henk
Mag ik concluderen dat dan de sensor van de motor defect is?
Moet ik nu de hele koelkast brengen?
mvg Freek
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Ik dacht dat je de koelbox richting Egbert zou brengen?Freekw schreef:Hallo Henk,dit is nu bij mij aan de hand,loopt eventjes slaat af en ik hoor een piep,start weer op,enz.
Mag ik concluderen dat dan de sensor van de motor defect is?
Moet ik nu de hele koelkast brengen?
mvg Freek
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Ja dat is in eerste instantie ook de bedoeling,maar als het een elektisch probleem is.Multivan Generation schreef:Ik dacht dat je de koelbox richting Egbert zou brengen?Freekw schreef:Hallo Henk,dit is nu bij mij aan de hand,loopt eventjes slaat af en ik hoor een piep,start weer op,enz.
Mag ik concluderen dat dan de sensor van de motor defect is?
Moet ik nu de hele koelkast brengen?
mvg Freek
Weet ik niet of Egbert het kan maken,dat wil ik even helder hebben.
Het schijnt dat de storing, aan uit piep,aan uit piep, enz bij Henk een bekend elektronisch probleem is.
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
- HenkK
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Als de compressor aan en afslaat met een piepje er tussen, is het voor 95 procent zeker dat de regelunit 102N3017 of 3035 defect is. Andere oorzaken zijn;
- accuspanning te laag
- motor\compressor staat vast of neem te veel stroom bij opstarten
Henk
- accuspanning te laag
- motor\compressor staat vast of neem te veel stroom bij opstarten
Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
- HenkK
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Hierbij wat richtlijnen om storing te zoeken in het elektrische gedeelte van de Westfalia koelkast met bijbehorende apparatuur.
http://www.hksservices.nl/pdf/T4%20koel ... zoeken.pdf
Mocht iemand nog een cabine bedienings module hebben liggen en die mag weg, houd ik mij aanbevolen.
Henk
http://www.hksservices.nl/pdf/T4%20koel ... zoeken.pdf
Mocht iemand nog een cabine bedienings module hebben liggen en die mag weg, houd ik mij aanbevolen.
Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Unit werkt weer perfect Henk, termsensor zit op 6.
Morgen een nachtje op de camping net onder Maastricht met een werkende lader en koelkast
Morgen een nachtje op de camping net onder Maastricht met een werkende lader en koelkast
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Goed bezig Henk
Net weer terug van 2 weekjes Zuid-Frankrijk.
Ruim 3000km met het rode monster afgelegd........hopelijk volgend jaar weer.......als het rijden nog betaalbaar blijft.
Ik denk dat je eerst de electronica door Henk moet laten testen/repareren Freek.
Mocht het probleem daarna nog niet opgelost zijn, dan kan ik het koeltechnische deel nazien.
Een R12 systeem (tot medio 1994? ) heeft minder snel last van verstoppingen dan een R134a systeem.
Egbert
Freekw schreef:Ja dat is in eerste instantie ook de bedoeling,maar als het een elektisch probleem is.Multivan Generation schreef:Ik dacht dat je de koelbox richting Egbert zou brengen?Freekw schreef:Hallo Henk,dit is nu bij mij aan de hand,loopt eventjes slaat af en ik hoor een piep,start weer op,enz.
Mag ik concluderen dat dan de sensor van de motor defect is?
Moet ik nu de hele koelkast brengen?
mvg Freek
Weet ik niet of Egbert het kan maken,dat wil ik even helder hebben.
Het schijnt dat de storing, aan uit piep,aan uit piep, enz bij Henk een bekend elektronisch probleem is.
Net weer terug van 2 weekjes Zuid-Frankrijk.
Ruim 3000km met het rode monster afgelegd........hopelijk volgend jaar weer.......als het rijden nog betaalbaar blijft.
Ik denk dat je eerst de electronica door Henk moet laten testen/repareren Freek.
Mocht het probleem daarna nog niet opgelost zijn, dan kan ik het koeltechnische deel nazien.
Een R12 systeem (tot medio 1994? ) heeft minder snel last van verstoppingen dan een R134a systeem.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
HenkK schreef:
Mocht iemand nog een cabine bedienings module hebben liggen en die mag weg, houd ik mij aanbevolen.
Henk
Stuur een PB naar Danny-California.
Hij heeft waarschijnlijk eentje over (mogelijk defect).
memberlist.php?mode=viewprofile&u=7708" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Beste Henk en andere forumleden,
Ik ben in het bezit van een T4 camper waar we al 10 jaar mee op vakantie gaan (bowujaar wrs. 1990 -is importauto uit Duitsland).
Ik kwam het forum op het spoor door een oude discussie met "ome Willem"uit 2010.
Ook ik heb problemen zoals beschreven en denk dat het stuurapparaat defect is ( of delen daaruit). Ik heb het stuurapparaat met behulp van een terzake kundige vriend gedemonteerd, maar ja daar zie je natuurlijk niets aan.
Kun je mij op weg helpen?
[*] Zijn vaak dezelfe onderdelen kapot en zo ja welke.
[*] Heb jij eventueel een ander stuurapparaat?
[*] Tips wat te doen en te laten?
vast dank voor je hulp
Groeten
Harmen
Ik ben in het bezit van een T4 camper waar we al 10 jaar mee op vakantie gaan (bowujaar wrs. 1990 -is importauto uit Duitsland).
Ik kwam het forum op het spoor door een oude discussie met "ome Willem"uit 2010.
Ook ik heb problemen zoals beschreven en denk dat het stuurapparaat defect is ( of delen daaruit). Ik heb het stuurapparaat met behulp van een terzake kundige vriend gedemonteerd, maar ja daar zie je natuurlijk niets aan.
Kun je mij op weg helpen?
[*] Zijn vaak dezelfe onderdelen kapot en zo ja welke.
[*] Heb jij eventueel een ander stuurapparaat?
[*] Tips wat te doen en te laten?
vast dank voor je hulp
Groeten
Harmen
- HenkK
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Hallo harmen,
Ik heb al wat tips en testen aangegeven.
http://www.hksservices.nl/pdf/T4%20koel ... zoeken.pdf
Je mag de stuurunit ook opsturen en kan deze dan testen met de juiste omstandigheden.
Ik heb eventueel een leen apparaat beschikbaar.
Gr. Henk
Ik heb al wat tips en testen aangegeven.
http://www.hksservices.nl/pdf/T4%20koel ... zoeken.pdf
Je mag de stuurunit ook opsturen en kan deze dan testen met de juiste omstandigheden.
Ik heb eventueel een leen apparaat beschikbaar.
Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: Westfalia regelunit BD102N3017 en 3035
Beste Henk,
Dank voor je reactie.
Ik ga eerst de tips en testen even "door" deze week en kom bij je terug.
Groeten
Harmen
Dank voor je reactie.
Ik ga eerst de tips en testen even "door" deze week en kom bij je terug.
Groeten
Harmen