Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Hoi, even toelichten.
Ik heb een T5 GP (eerste model) met 120k km. Wanneer ik mijn motor uitzet na een redelijke rit hoor ik een geluid alsof een balg leegloopt. Klinkt een beetje als een lange mooooooooeeeeeeeeeee (van iets harder naar zachter). (vandaar die koe).
De motor staat dan al stil. Lijkt wel iets van de turbo (wastgate?). Iemand een idee?
gr. hugo
Ik heb een T5 GP (eerste model) met 120k km. Wanneer ik mijn motor uitzet na een redelijke rit hoor ik een geluid alsof een balg leegloopt. Klinkt een beetje als een lange mooooooooeeeeeeeeeee (van iets harder naar zachter). (vandaar die koe).
De motor staat dan al stil. Lijkt wel iets van de turbo (wastgate?). Iemand een idee?
gr. hugo
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Kan ook de vacuum pomp zijn die nagalmt.
Of
, Nee daar is het te zacht voor, de elektrische waterpompje.
Ik gok toch op de vacuum pomp.
Of
, Nee daar is het te zacht voor, de elektrische waterpompje.
Ik gok toch op de vacuum pomp.
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Kan het kwaad? Hoe kan ik het verhelpen?
waterpompje lijkt mij ook niet. loopt volgens mij ook niet wanneer contact afstaat.
waterpompje lijkt mij ook niet. loopt volgens mij ook niet wanneer contact afstaat.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Een koelvloeistof na loop pompje kan wel degelijk nog lopen als het contact afstaat.hajv schreef:waterpompje lijkt mij ook niet. loopt volgens mij ook niet wanneer contact afstaat.
Ik heb overigens geen idee wat je mooooeeee kan veroorzaken,
mijn reactie was puur ter informatie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Was laatst ook al zoiets hier (Topic) En hier is eigenlijk ook niet echt een oplossing voor gevonden.
optie: laat na een rit iemand anders de motor uitschakelen en zelf luisteren onder de motorkap ? Ik denk dat het iets is met de DPF zover ik weet hebben alle GP modellen een DPF.
Mhhhh paarden krachten of koeien krachten

optie: laat na een rit iemand anders de motor uitschakelen en zelf luisteren onder de motorkap ? Ik denk dat het iets is met de DPF zover ik weet hebben alle GP modellen een DPF.
Mhhhh paarden krachten of koeien krachten


Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Hallo,
Dat is het ventiel N 275, onderdrukventiel beter bekend als moeeeee ventiel.
Gebruik de zoekfunktie.
Groeten RED
Dat is het ventiel N 275, onderdrukventiel beter bekend als moeeeee ventiel.
Gebruik de zoekfunktie.
Groeten RED
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
hmmm,
zoekfunctie op N 275 geeft veel maar niets over een ventiel.
onderdruk ventiel geeft iets over een aircoprobleem maar meldt niets over een bijbehorend geluid.
heb hem laten uitlezen en (even uit mijn hoofd) zaten er 2 fouten in:
toerentalsensor
turbodruksensor (deze weet ik niet zeker meer)
verder zat er af en toe een referentiespanningsprobleem, mogelijk door een defecte sensor.
en nu zoeken ...............
zoekfunctie op N 275 geeft veel maar niets over een ventiel.
onderdruk ventiel geeft iets over een aircoprobleem maar meldt niets over een bijbehorend geluid.
heb hem laten uitlezen en (even uit mijn hoofd) zaten er 2 fouten in:
toerentalsensor
turbodruksensor (deze weet ik niet zeker meer)
verder zat er af en toe een referentiespanningsprobleem, mogelijk door een defecte sensor.
en nu zoeken ...............

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Is een andere onderdrukslangen set voor op de markt.
Ga maar eens naar de dealer is een Tpi van.
Ga maar eens naar de dealer is een Tpi van.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Ok, systeem uitgelezen van vcds en ook een testrit mee gedaan.
fout komt van EGR klep.
4892 - EGR Valve (N18): Malfunction
P0403 00 [167] - Electrical Fault in Circuit
Freeze Frame
wanneer ik verder zoek naar deze fout met code P0403 kom ik op 16787.
Hier wordt gevraagd de zekering te controleren. Weet iemand waar die zekering zit?
verder, de N18 zit op de EGR? er zit namelijk ook een drukregelaar op het schutbord naast de N75 (je, niet de N275!) welke de variabele turbo aanstuurt. Nou begrijp ik dat het ventiel naast de N75 de N18 genoemd wordt maar dat de EGR elektrisch geregeld is en niet via druk/onderdruk...... kan iemand dit toelichten?
gezien dit een onderdruksysteem is, kan het koeiengeluid bij afzetten van de motor te maken hebben met het leeglopen van de vacuumbal? en zo ja, mag dit?
groet, Hugo
fout komt van EGR klep.
4892 - EGR Valve (N18): Malfunction
P0403 00 [167] - Electrical Fault in Circuit
Freeze Frame
wanneer ik verder zoek naar deze fout met code P0403 kom ik op 16787.
Hier wordt gevraagd de zekering te controleren. Weet iemand waar die zekering zit?
verder, de N18 zit op de EGR? er zit namelijk ook een drukregelaar op het schutbord naast de N75 (je, niet de N275!) welke de variabele turbo aanstuurt. Nou begrijp ik dat het ventiel naast de N75 de N18 genoemd wordt maar dat de EGR elektrisch geregeld is en niet via druk/onderdruk...... kan iemand dit toelichten?
gezien dit een onderdruksysteem is, kan het koeiengeluid bij afzetten van de motor te maken hebben met het leeglopen van de vacuumbal? en zo ja, mag dit?
groet, Hugo
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Is het een 140 pk of lager vermogen of een 180 pk.
Bij de eerste motor moet je eens kijken waar het org. onderdeel nummer van de egr koeler mee eindigt, dit is tevens je egr klep.
Staat er op het eind een Q of BH, dan ga maar met de klacht naar de dealer is een gewijzigde klep voor. Als je achter op de klep kijkt met
een spiegeltje kun je vaker ook een lek spoor zien van verbrande koelvloeistof.
Het moe geluid en de uitgelezen klacht hebben niks met elkaar te maken, dit zijn 2 aparte dingen.
mvg pim
Bij de eerste motor moet je eens kijken waar het org. onderdeel nummer van de egr koeler mee eindigt, dit is tevens je egr klep.
Staat er op het eind een Q of BH, dan ga maar met de klacht naar de dealer is een gewijzigde klep voor. Als je achter op de klep kijkt met
een spiegeltje kun je vaker ook een lek spoor zien van verbrande koelvloeistof.
Het moe geluid en de uitgelezen klacht hebben niks met elkaar te maken, dit zijn 2 aparte dingen.
mvg pim
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Ha, dank pim!! Het is een 140 pk. Oliespoortje tussen egr en motorblok is inderdaad zichtbaar.
Ga morgen eens kijken naar nummer van de klep.
Gr. Hugo
Ga morgen eens kijken naar nummer van de klep.
Gr. Hugo
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Nummer op egrkoeler is V29002588
Merk valeo , xs2011, MM111R3
Dit zijn alle nummers op de koeler. Is dit van het oude/slechte type?
Was dit een terugroepaktie? Of een vervang item bij of tijdens onderhoud?
Gr. Hugo
Merk valeo , xs2011, MM111R3
Dit zijn alle nummers op de koeler. Is dit van het oude/slechte type?
Was dit een terugroepaktie? Of een vervang item bij of tijdens onderhoud?
Gr. Hugo
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Zojuist de dealer gevraagd of er een terugroepactie is geweest....
Antwoord: nee!
Maar je ziet duidelijk het olie-achtige spoortje lopen! En VCDS geeft ook duidelijk de fout aan.
Ik krijg nog een prijs voor het onderdeel en de reparatie.
Weet iemand nog waar de zekering voor de egr-klep zit?
Gr. Hugo
Antwoord: nee!
Maar je ziet duidelijk het olie-achtige spoortje lopen! En VCDS geeft ook duidelijk de fout aan.
Ik krijg nog een prijs voor het onderdeel en de reparatie.
Weet iemand nog waar de zekering voor de egr-klep zit?
Gr. Hugo
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
Moderators, is het mogelijk deze informatie onder een nieuw kopje EGR T5GP te plaatsen?
Hier worden 2 verschillende items behandeld. Dan kunnen we hier verder gaan met het koe-geluid.
Dank, Hugo
Hier worden 2 verschillende items behandeld. Dan kunnen we hier verder gaan met het koe-geluid.
Dank, Hugo
Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap
je kan zelf een nieuwe tropic starten
als hier niet meer op wordt gereageerd gaat het vezelf weg

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,