Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schokkende koppeling
Schokkende koppeling
Hoi WJW ers,
Heb sinds kort last van een schokkende koppeling. Doet zich voor bij optrekken in zijn 1. Krijg de bus niet lekker vloeiend op gang, gaat gepaard met schokken, is over als de motor warm is, gaat om 2.5 TDI 102pk ACV, 180000 km van 2000, koppeling nog niet vervangen. Oorzaak??
Vr. gr. Gert
Heb sinds kort last van een schokkende koppeling. Doet zich voor bij optrekken in zijn 1. Krijg de bus niet lekker vloeiend op gang, gaat gepaard met schokken, is over als de motor warm is, gaat om 2.5 TDI 102pk ACV, 180000 km van 2000, koppeling nog niet vervangen. Oorzaak??
Vr. gr. Gert
Re: Schokkende koppeling
Ga dit volgen, heeft de mijne ook.gert99 schreef:Hoi WJW ers,
Heb sinds kort last van een schokkende koppeling. Doet zich voor bij optrekken in zijn 1. Krijg de bus niet lekker vloeiend op gang, gaat gepaard met schokken, is over als de motor warm is, gaat om 2.5 TDI 102pk ACV, 180000 km van 2000, koppeling nog niet vervangen. Oorzaak??
Vr. gr. Gert
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Schokkende koppeling
Misschien je pendelsteun(baksteun) versleten, en je motorsteunen. deze zijn wel prijzig.
Zijn je schakel bolletjes nog goed ?
Zijn je schakel bolletjes nog goed ?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Schokkende koppeling
De mijne ook...
Uit ervaring met mijn vorige T3 busje weet ik dat de mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- Versleten motor-rubbers / versnellingsbak rubbers.
- Olie-lekkage op de koppeling (bijv. van krukas-keerring of de keerring van de uitgaande as v.d. versnellingsbak.
- Slijtage / verbranden van koppeling / vliegwiel.
Het eerste zou je moeten kunnen checken zonder je koppeling eronder vandaan te halen, voor de andere twee is dit helaas noodzakelijk.. (weet niet hoe ingewikkeld / duur dit is bij een T4, maar zal niet eenvoudig zijn..).
Gr. Remko
Uit ervaring met mijn vorige T3 busje weet ik dat de mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- Versleten motor-rubbers / versnellingsbak rubbers.
- Olie-lekkage op de koppeling (bijv. van krukas-keerring of de keerring van de uitgaande as v.d. versnellingsbak.
- Slijtage / verbranden van koppeling / vliegwiel.
Het eerste zou je moeten kunnen checken zonder je koppeling eronder vandaan te halen, voor de andere twee is dit helaas noodzakelijk.. (weet niet hoe ingewikkeld / duur dit is bij een T4, maar zal niet eenvoudig zijn..).
Gr. Remko
Remko
T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Re: Schokkende koppeling
Schakelen is geen probleem, alleen het optrekken vanuit stilstand is schokkerig, was vroeger vloeiend.......
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Schokkende koppeling
Had ik ook, vanuit stilstand wegtrekken met een hoop geschok. Hydrolager vervangen (versnellingsbaksteun moet nog) en het probleem is weg. (oude hydrolager was 1,5 cm langer geworden) 102 pk ACV met 190000 km. Gebruik de zoekfunctie, er is al meer over gebabbeld.. 

Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Schokkende koppeling
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ook een 2.5 d 102 pk van 1997. Vooral met zwaardere aanhanger deed zich dat voor. Door redelijk veel gas te geven en de koppeling daarbij snel op te laten komen , was redelijk vloeiend weg te trekken. In de andere versnelling geen probleem. Het probleem ging bij mij over nadat ik een aantal vacuumslangetjes had vervangen. De slangetjes ben ik gaan vervangen omdat in de 4e en 5e versnelling het vermogen een stuk minder was geworden. Ik heb dat toen in het forum al eens gevraagd of dat toeval was of dat dit met elkaar te maken kan hebben. Misschien meer vermogen bij het wegrijden ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schokkende koppeling
@ Gert,
Heb je dat sinds een dag of 3? (dat schokken)
Heb je dat sinds een dag of 3? (dat schokken)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Schokkende koppeling
Nee sinds een paar week.....
- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schokkende koppeling
Ik heb dat een hele tijd gehad, zelfs met versterkte koppeling.
Eerste paar keer koppelen met koude motor en schokken/springen..
Met klein beetje gas was het weg.
Nu heb ik het niet meer,
na vervangen koppelingsplaat + drukgroep + 2 massa vliegwiel, krukas kering achter 2 massa vliegwiel,
Maar heb nog iets anders gedaan en dat is een afdekking (kunststof) die om de versnellingsbak heen gaat, gemonteerd.
En wellicht dat die afdekking er voor zorgt dat er minder/geen condens op de plaat komt?
Is maar een idee..
groeten Peter
Eerste paar keer koppelen met koude motor en schokken/springen..
Met klein beetje gas was het weg.
Nu heb ik het niet meer,
na vervangen koppelingsplaat + drukgroep + 2 massa vliegwiel, krukas kering achter 2 massa vliegwiel,
Maar heb nog iets anders gedaan en dat is een afdekking (kunststof) die om de versnellingsbak heen gaat, gemonteerd.
En wellicht dat die afdekking er voor zorgt dat er minder/geen condens op de plaat komt?
Is maar een idee..
groeten Peter
Re: Schokkende koppeling
Heb ik ook last van(2,4aab), al is het wel een heel stuk minder geworden. Achterste motorsteun zat niet goed vast, en de brandstofpomp was niet goed afgesteld. Er was in het verleden aan de resthoeveelheidschroef gedraaid ipv aan de stationairschroef om hem langzamer stationair te laten lopen. Tevens heb ik een reinigings middeltje in de brandstoftank gegooid, omdat ik een vervuilde verstuiver vermoede. Bij warme motor schudde de motor wat, net als of hij op 4 en een halve cilinder liep. Dit is nu bijna over, en het schokkerig optrekken ook.
Volgende stap word denk ik als ik tijd heb de verstuivers reviseren en laten afstellen, en het inspuittijdstip controleren.
Groeten, Olaf
Volgende stap word denk ik als ik tijd heb de verstuivers reviseren en laten afstellen, en het inspuittijdstip controleren.
Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: Schokkende koppeling
En?
Oorzaak al bekend?
Oorzaak al bekend?
Re: Schokkende koppeling
Nee nog niet.....
Re: Schokkende koppeling
Heeft die van mij al vanaf dat ik hem kocht in 2006
vooral als die koud is,. beetje met beleid de koppelingspedaal bedienen en geen gas bij wegtrekken, dan is dat niet zo'n punt
Ik trek er toch geen kar mee.
lijkt me wel als ik vanuit stilstand bergop met een dikke caravan zou moeten wegtrekken dat dit
niet weg te werken was op mijn manier, maar ik heb er niet echt last van
vooral als die koud is,. beetje met beleid de koppelingspedaal bedienen en geen gas bij wegtrekken, dan is dat niet zo'n punt
Ik trek er toch geen kar mee.
lijkt me wel als ik vanuit stilstand bergop met een dikke caravan zou moeten wegtrekken dat dit
niet weg te werken was op mijn manier, maar ik heb er niet echt last van
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Schokkende koppeling
Had ik ook last van. Tot dat wij in Zweden waren en bii het oprijden van de autobaan geen aandrijving meer hadden.
Toen bleek dat het 2 massa vliegwiel compleet aan gort was.
Toen bleek dat het 2 massa vliegwiel compleet aan gort was.
T5.2 140 pk 4motion