Ik was al even op zoek naar een goeie T4 voor mezelf , niet eentje om te slopen , maar gewoon eentje om mee te rijden , en om om te bouwen , ik loop namelijk al een tijdje met wat ideeën rond ...

Dus , afgelopen zaterdag de T4 opgehaald :

Foto van de gekreukelde zijkant :

En wat meer in detail :

de hele zijflank blijkt flink geraakt , en ik had eerst twijfels of ik deze nog wel zou herstellen , maar aangezien deze T4 nagenoeg roestvrij is , wil ik het er toch op wagen .
Dus , eerst maar eens de auto goed inspecteren , en vooral de gedeukte zijflank eens goed gaan opmeten.
Eerst de auto eens opkrikken , en onderaan eens goed bekijken. Dan bleek dat onderaan geen schade bleek te zijn , de chassisbalk is niet geraakt , en de bodemplaat is ook schadevrij . Enkel de buitenste plaat (carrosserie) en de "drempel" onderaan zijn geraakt.
De drempel zit een 2-tal cm naar binnen , wat goed meevalt want het lijkt op het eerste zicht veel erger .
Geen schade te zien vanbinnen :

Het plan is om eerst de drempel terug op zijn plaats te brengen (met een hydraulische 'krik') . Als die terug goed staat , dan gaat de hele zijflank eruit , zowel middendeel als achterste deel (boven het wiel) .
Ik heb al een sloper klaarstaan , waar ik de hele zijflank kan uithalen .
De wielen die er op zaten ga ik niet gebruiken , ik heb andere plannen ...
Dus , eerst maar eens de wielen wisselen met een voorlopige set . Tijdens het wielen wisselen zag ik ook al dat de beide achterveren gebroken waren ...

Gelukkig had ik nog een recente set veren liggen , dus deze maar meteen gewisseld .

Ziezo , het eerste probleem is al opgelost .
Dan doe ik de wielen aan de voorzijde , valt hetvolgende me op :

Kapotte aandrijfas(hoes) dus ...
Gelukkig had ik in mijn voorraad ook nog wel een aandrijfas liggen :

Dus de boel loshalen , en de aandrijfas wisselen . Simpel klusje , dus op een half uurtje klaar .

En de "nieuwe" aandrijfas zit terug gemonteerd :

Probleem nr 2 ook opgelost ...

Dan bekijk ik de motor en bak eens goed , valt het me op dat de hele motor vol olie hangt aan de zijde van de krukaspoelie .
Blijkt de dichting achter de krukaspoelie te lekken .
Dat laat ik nu nog maar even zo , dat word een klusje om samen met de distributieriem te doen ...
Bij het voorwiel was er wel wat (oppervlakkige) roest aanwezig , die waarschijnlijk ontstaan is door de spatlappen en de beschadiging daaronder .
De roest heb ik voorlopig even tot op het blote metaal afgeschuurd en in grondlaag gezet (tot dat de hele carosserie onder handen genomen word)

Van een andere WJW-er heb ik een setje originele T4 alu's (BBS) overgekocht , hierop komen later mijn nieuwe banden .
Maar eerst de velgen maar eens opknappen .

word vervolgd ...