Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

voorverwarmingslampje

vragen over de T4
Plaats reactie
Banning

voorverwarmingslampje

Bericht door Banning »

Ik ben in het bezit van VW T4 multivan - California coach - 88 pk - getuned naar 115 pk - 2000 - 2,5 ltr. TDI - 268.000 km
Tijdens vakantie van Hoog Normandia naar Spanje - Madrid - Marbella etc. etc. in Madrid in de file (temperatuur in de schaduw eind september 35 graden)
Na een rit van ca. 300 km. ging het lampje van de voorverwarming spontaan branden tot de camping 80 km. verderop. Tot Madrid geen last gehad.
Bij de eerstvolgende verplaatsing ging dit lampje ook weer aan. Ook wel ritten gehad dat het tijdens het rijden niet brandde. Motortemperatuur perfect.
Volgens instructieboekje te maken met electronica. Opgevallen vaak bij tanken - file - rijden koude motor. Ging 1 keer spontaan uit bij het oprijden van een flinke heuvel. in de 3e versnelling met veel gas. Rijdt voor de rest prima - weinig tot bijna geen - olieverbruik. Temperatuur tijdens rijden - perfect.
Nu thuis nog geen last. Brandt natuurlijk wel bij opstarten. Iets met de ventilator. Bij afzetten motor hoor ik hem niet een tijd doordraaien. Ook niet als het tijdens het rijden van een uur of 5 bloedwarm was.
matje86

Re: voorverwarmingslampje

Bericht door matje86 »

met je rechter voet de remlicht schakelaar aan getikt :nuts soms ff draaien en euvel verholpen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

een eenvoudige test die je kunt doen:
Er zit een verstuiver met een sensor.
Die sensor zit op de 4de verstuiver.
Volgd de draad naar beneden en daar zitten een aantal stekkers bij elkaar.
Haal de kleine zwarte 2-polige stekker eens los, en het gedeelte wat naar de verstuiver gaat, met op die 2 polen eens de weerstand met een multimeter.
De weerstand mag tussen de 95 en 115 Ohm liggen.
Veelal krijgen 88 pk TDI's een verstuiver probleem wat veroorzaakt wordt door die sensor.
Vervangen door een nieuwe is dan de afdoende methode. (onderdeel kost wel ruim 330 euro!).

Maar in het algemeen, zou ik de bus eerst eens (laten) uitlezen met een computer of laptop of storingsdiagnose apparaatje.
Dan kun je wat gerichter gaan zoeken.

Een knipperend voorgloeilampje duidt er op dat er een storing aanwezig is, en dat die mogelijk is weggeschreven in de motorcomputer.
Een veel voorkomend probleem is bijvoorbeeld een defect remlampje, de bedrading die de stekkeraansluiting voor een aanhangwagenverlichting in gaat.
Soms ook een pedaalsensor van de koppeling, of remlicht sensor.

Doet op de momenten dat het voorgloeilampje begint te knipperen de cruise control het dan nog?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Banning

Bericht door Banning »

Hallo Peter,
Ik had inderdaad ook moeilijkheden met cruise controll. Maar ik kreeg hem ook wel weer met een beetje moeite aan de gang.
Op dit moment knippert het lampje niet meer als de wagen rijdt en de cruise controll doet het.
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Hoi,

Gloeispiraallampje in combinatie met uitvallen cruisecontrol?
Bij mij was het de remlichtschaklelaar. Wel een T5. Hier mijn relaas:
viewtopic.php?f=3&t=43312" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie