Wat hebben wij zoal gedaan?
1. Aanpassen elektrisch systeem
Op ons eerste proefkamp op Texel liepen we al meteen tegen een probleem aan: ondanks dat we aan de paal stonden, was na een koude avond en nacht waarin we flink de standkachel hadden gebruikt de volgend ochtend onze motoraccu te leeg om te starten... Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn! Het hele verhaal van uitzoeken wat er aan de hand was en hoe we het hebben verholpen is na te lezen in het topic 'Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?'. Uiteindelijk hebben we twee dingen gedaan:
- Accu's laten controleren (die waren prima!)
- Het 'diodeprobleem' (dat hadden we dus!) verholpen met de hulp van Ivo van Rooij .
Dat ligt wellicht voor de hand, maar wij hadden nog nooit eerder winterbanden of kettingen gebruikt... Uiteindelijk is het dit geworden:
- stalen velgen met Vredestein Comtrac winterbanden 215/65 R16C 109 R. Het zijn banden voor een vrachtbus, met wat stugge wangen, maar de California is van zichzelf al wel vrij zwaar, dus kregen we dit advies. We vonden de velgen niet zo heel mooi staan, dus hebben we nog via Marktplaats een paar wieldoppen gekocht.
- En dan nog een set sneeuwkettingen voor de voorwielen.
Daar hebben we o.a. ook hier een discussie over gehad in het topic 'Winterkamperen & daktentisolatie: ervaringen, tips?'.
Uiteindelijk hebben we twee dingen aangeschaft bij California Accessories/Comfortz Leisure in de UK:
- een 'topper' of 'muts', in een uitvoering die ons zonnepaneel vrij laat:
- Van dezelfde leverancier een geïsoleerde cover voor voorraam en -deuren:
4. Isolatie en verwarming binnen
5. Gas