Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Montage Eibach verlagingsveren / Bilstein B4 dempers
Montage Eibach verlagingsveren / Bilstein B4 dempers
Hallo allemaal,
Afgelopen weekend heb ik met m'n zwager een setje Eibach Pro-kit verlagingsveren gemonteerd op m'n T4 Caravelle (met camper-ombouw). Dit zou een verlaging van 3-4 cm. moeten opleveren.
In de montagehandleiding staat vermeld: 'Zur Gewährleistung der Fahrzeughöhe, ist an der Hinterachse die obere Serienfederunterlage mit der beigefügten Gummischeibe (Stärke = 8 mm) zu unterlegen!'
Oftewel, als ik het goed begrepen heb (en op 't plaatje gezien) moet er een bijgeleverde rubberen ring boven op de standaard 'Unterlage' (rubberen ring) gelegd worden. Dit hebben we dus gedaan, maar het eindresultaat is een minimale verlaging t.o.v. de standaardveren....
Is het ook mogelijk (veilig, comfortabel) om één van deze rubberen ringen weg te laten, en zo ja: welke adviseren jullie?! Of is het zelfs een goed idee om de 5mm onderleg-schijf uit het verlagings-artikel van Peter (T4 centrum) te gebruiken..?
En dan nog iets: de schokdempers bleken ook aan vervanging toe te zijn. De onderzijde daarvan kregen we echter niet los: schokdemper draait mee..... Is hier een trucje voor? Waarschijnlijk komen er Bilstein B4 dempers onder, is dat geschikt i.c.m. met deze Eibach veren?
Graag jullie advies!
Groet,
Harro
Afgelopen weekend heb ik met m'n zwager een setje Eibach Pro-kit verlagingsveren gemonteerd op m'n T4 Caravelle (met camper-ombouw). Dit zou een verlaging van 3-4 cm. moeten opleveren.
In de montagehandleiding staat vermeld: 'Zur Gewährleistung der Fahrzeughöhe, ist an der Hinterachse die obere Serienfederunterlage mit der beigefügten Gummischeibe (Stärke = 8 mm) zu unterlegen!'
Oftewel, als ik het goed begrepen heb (en op 't plaatje gezien) moet er een bijgeleverde rubberen ring boven op de standaard 'Unterlage' (rubberen ring) gelegd worden. Dit hebben we dus gedaan, maar het eindresultaat is een minimale verlaging t.o.v. de standaardveren....
Is het ook mogelijk (veilig, comfortabel) om één van deze rubberen ringen weg te laten, en zo ja: welke adviseren jullie?! Of is het zelfs een goed idee om de 5mm onderleg-schijf uit het verlagings-artikel van Peter (T4 centrum) te gebruiken..?
En dan nog iets: de schokdempers bleken ook aan vervanging toe te zijn. De onderzijde daarvan kregen we echter niet los: schokdemper draait mee..... Is hier een trucje voor? Waarschijnlijk komen er Bilstein B4 dempers onder, is dat geschikt i.c.m. met deze Eibach veren?
Graag jullie advies!
Groet,
Harro
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
Als je verlagingsveren monteert, is het sowieso raadzaam om ook kortere schokdempers te monteren. Dit in verband met slijtage anders aan je originele dempers.
Heb trouwens zelf ook Bilstein verlagingsveren met Bilstein B6 schokdempers, maar bij wij wou ie wel zakken hoor...
Groeten,
Niels949
Heb trouwens zelf ook Bilstein verlagingsveren met Bilstein B6 schokdempers, maar bij wij wou ie wel zakken hoor...

Groeten,
Niels949
T4 102 PK uit 2003
Probleem is, dat het onderste deel van de schokdemper meedraait als je aan de betreffende bout draait.... Onze Baco-bek is te dik om die onderkant tegen te houden (zitten wel hoeken aan, maar die zijnniet met standaardgereedschap vast te pakken)...Bikevouwer schreef:Hoe het met de rubbers zit weet ik niet , maar bouten die niet willen daar gebruik ik een slagmoersleutel voor op lucht.
Eerst ff ruim in de kruipolie of ander smeermiddel(wd40 oid) en dan met de sleutel op lucht.
suc6
Ik heb hier en daar gelezen dat verlagen t/m 4 cm. met 'standaard' veren kan. De Bilstein B4 kan ik gunstig via internet bestellen. De B6 zijn meteen een stuk duurder, en i.v.m. personenvervoer (camper) minder geschikt, of valt dat wel mee?!Niels949 schreef:Als je verlagingsveren monteert, is het sowieso raadzaam om ook kortere schokdempers te monteren. Dit in verband met slijtage anders aan je originele dempers.
Heb trouwens zelf ook Bilstein verlagingsveren met Bilstein B6 schokdempers, maar bij wij wou ie wel zakken hoor...![]()
Groeten,
Niels949
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Bilstein B6 is nog steeds prima geschikt voor comfortabel vervoer hoor, maak je daarover maar geen zorgen
Het wil wel eens voorkomen, dat de onderkant van de demper meedraait.
Een persoon laten fixeren en de ander los laten draaien. Dan moet het wel lukken. En anders met een griptang..
Betekend wel dat ze zeer vast zitten.
Bovenzijde al ingespoten met kruipolie; want die zal dan ook erg vast zitten.
Gebruik een stukje pijp desnoods om een wat groter moment te krijgen.
Kun je eens beschrijven wat er nu allemaal tussen zit bij de veer en dan graag van boven naar beneden even opnoemen
Mocht je er helemaal niet uitkomen, dan kun je ook even langskomen,
dan doen we het samen even vervangen
oja en de combinatie van veren en schokdempers is een mooie combinatie, je zal er geen spijt van hebben..

Het wil wel eens voorkomen, dat de onderkant van de demper meedraait.
Een persoon laten fixeren en de ander los laten draaien. Dan moet het wel lukken. En anders met een griptang..
Betekend wel dat ze zeer vast zitten.
Bovenzijde al ingespoten met kruipolie; want die zal dan ook erg vast zitten.
Gebruik een stukje pijp desnoods om een wat groter moment te krijgen.
Kun je eens beschrijven wat er nu allemaal tussen zit bij de veer en dan graag van boven naar beneden even opnoemen

Mocht je er helemaal niet uitkomen, dan kun je ook even langskomen,
dan doen we het samen even vervangen

oja en de combinatie van veren en schokdempers is een mooie combinatie, je zal er geen spijt van hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ik heb zojuist via een Duits bedrijf een leuke aanbieding ontvangen voor Bilstein B6: 69 euro per stuk. 'k Ga deze dus maar bestellen.Multivan Generation schreef:Bilstein B6 is nog steeds prima geschikt voor comfortabel vervoer hoor, maak je daarover maar geen zorgen![]()
Tsja, het lijkt er op dat deze dempers al ruim 15 jaar op de Caravelle zitten... Inderdaad al met WD40 aan de slag geweest, dat hielp voor de bovenkant wel , in combinatie met wat 'geweld', maar voor de onderkant helaas (nog) niet.Het wil wel eens voorkomen, dat de onderkant van de demper meedraait.
Een persoon laten fixeren en de ander los laten draaien. Dan moet het wel lukken. En anders met een griptang..
Betekend wel dat ze zeer vast zitten.
Bovenzijde al ingespoten met kruipolie; want die zal dan ook erg vast zitten.
Gebruik een stukje pijp desnoods om een wat groter moment te krijgen.
Ik zal binnenkort even een schemaatje inscannen en invoegen.Kun je eens beschrijven wat er nu allemaal tussen zit bij de veer en dan graag van boven naar beneden even opnoemen![]()
Waar woon jij ergens Peter, je webadres doet mij het Zuiden des Lands vermoeden, en ik zit vrij Noordelijk (net onder de Friese grens, in de Kop van Overijssel)....Mocht je er helemaal niet uitkomen, dan kun je ook even langskomen,
dan doen we het samen even vervangen
Ik kijk er naar uit om hiermee te gaan rijden....!!!oja en de combinatie van veren en schokdempers is een mooie combinatie, je zal er geen spijt van hebben..


Goed gereedschap is het halve werk, alleen jammer dat het wel lijkt of je voor elke klus wéér ander nieuw gereedschap moet aanschaffen, dat je vervolgens zelden of nooit meer gebruikt.....Berrie en Rene schreef:Onderste gedeelte van de demper kun je tegen houden met een grote waterpomptang of moordenaar, dan is ie zo los.

Wat een vreemde namen heeft dat gereedschap van tegenwoordig trouwens.....

- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Vandaag m'n Bilstein B6 schokdempers binnen gekregen, nog mooi op tijd om van 't weekend te gaan 'knutselen'.
Naar aanleiding van de vraag van Peter:
Zoals ik de verlagingsveren nu heb gemonteerd: bovenaan de originele VW onderlegschijf, daaronder de meegeleverde Eibach onderlegschijf (8 mm)..
Ik vraag mij echter af of dit wel echt nodig is, en het beperkt de verlaging nogal .....
Wat vinden de experts daarvan: de extra schijf weglaten of niet?
Ondertussen heb ik naar aanleiding van het verlagingsartikel van Peter ook van die extra dunne (5mm) onderlegschijven besteld bij de VW-dealer, in combinatie met een setje kapjes voor montage tussen de veer en de draagarm. Is het mogelijk/verstandig om dus de huidige standaard onderlegschijf én de extra Eibach schijf te vervangen door enkel de 5mm onderlegschijven...? Dan zou ik wel een heel stukje extra verlaging hebben, maar ik wil wel zeker weten of dat veilig en comfortabel blijft....

Naar aanleiding van de vraag van Peter:
Een plaatje/beschrijving uit de Eibach montage-handleiding zal ik jou even mailen, Peter, want ik krijg dat niet ingevoegd....Multivan Generation schreef: Kun je eens beschrijven wat er nu allemaal tussen zit bij de veer en dan graag van boven naar beneden even opnoemen.
Zoals ik de verlagingsveren nu heb gemonteerd: bovenaan de originele VW onderlegschijf, daaronder de meegeleverde Eibach onderlegschijf (8 mm)..
Ik vraag mij echter af of dit wel echt nodig is, en het beperkt de verlaging nogal .....
Wat vinden de experts daarvan: de extra schijf weglaten of niet?
Ondertussen heb ik naar aanleiding van het verlagingsartikel van Peter ook van die extra dunne (5mm) onderlegschijven besteld bij de VW-dealer, in combinatie met een setje kapjes voor montage tussen de veer en de draagarm. Is het mogelijk/verstandig om dus de huidige standaard onderlegschijf én de extra Eibach schijf te vervangen door enkel de 5mm onderlegschijven...? Dan zou ik wel een heel stukje extra verlaging hebben, maar ik wil wel zeker weten of dat veilig en comfortabel blijft....
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
ik zou de 13 en de eibach onderlegschijven, beiden niet monteren maar alleen die van 5 mm aan de bovenzijde.
Maar als je ze al besteld hebt, dan is het best wel jammer, want als die Eibach er gratis bijzaten is het eigenlijk ruim 38 euro voor niets..
Die 3 mm dunner levert hooguit een mm of 8 meer verlaging op..
Maar als je ze al besteld hebt, dan is het best wel jammer, want als die Eibach er gratis bijzaten is het eigenlijk ruim 38 euro voor niets..
Die 3 mm dunner levert hooguit een mm of 8 meer verlaging op..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hoi Peter,
Bedankt voor je advies. Ik ga vanavond of morgen dan alleen die 5 mm schijven er op zetten. De meegeleverde Eibach-schijven waren alleen van (enigzins slap) rubberachtig spul, zonder metalen versterking. De dunne VW-schijven hebben wel een metalen versterking er in, lijkt me dus beter.
En.... al is 't verschil dan toch maar 8 mm., die kunnen net 't verschil maken tussen m'n camperdakje heel houden of slopen in de parkeergarage..... :alarm
Ik heb er dus toch geen spijt van dat ik die 5 mm schijven besteld heb!
Bedankt voor je advies. Ik ga vanavond of morgen dan alleen die 5 mm schijven er op zetten. De meegeleverde Eibach-schijven waren alleen van (enigzins slap) rubberachtig spul, zonder metalen versterking. De dunne VW-schijven hebben wel een metalen versterking er in, lijkt me dus beter.
En.... al is 't verschil dan toch maar 8 mm., die kunnen net 't verschil maken tussen m'n camperdakje heel houden of slopen in de parkeergarage..... :alarm
Ik heb er dus toch geen spijt van dat ik die 5 mm schijven besteld heb!