Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koplampen
- Wim T4 935
Koplampen
Vorige week APK goedgekeurd zonder enige bemerking betreffende de verlichting.
Sindsdien 3 maal geconfronteerd met een overijverige politiefunctionaris die mij meedeelde dat xenon toch echt niet mocht in angel eyes en dat ik deze dien te verwijderen.
Ik vraag mij dus nu af met welke koplampen de hoogste legale lichtopbrengst is te behalen.
Sindsdien 3 maal geconfronteerd met een overijverige politiefunctionaris die mij meedeelde dat xenon toch echt niet mocht in angel eyes en dat ik deze dien te verwijderen.
Ik vraag mij dus nu af met welke koplampen de hoogste legale lichtopbrengst is te behalen.

Groeten van Wim

- Multivan Generation
- Contacteer:
Re: Koplampen
Heb je ook gevraagd aan de politie functionaris waarom het niet mocht?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Nou, een kleine uitleg dan.
Je hebt in NL drie verschillende vormen van regelgeving.
1) toelatingseisen (RDW bij op kenteken zetten)
2) keuringseisen (RDW APK eisen)
3) wettelijke eisen (politie en justitie)
Zoals je ziet, heb je met 2 verschillende eisen te maken. In koplampen die niet voor xenon goed gekeurd zijn, die dus geen kenmerk in het glas hebben staan, zijn ze wettelijk niet toegestaan. Bij de APK heb je keuringseisen. Die keuringseisen bestaan uit: goed afgesteld en de hoogteregeling moet werken, mits deze aanwezig is.
En dus mag je officieel geen xenon in halogeen lampen zetten. Voor de APK maakt het inderdaad niet uit.
mvg Rick
Je hebt in NL drie verschillende vormen van regelgeving.
1) toelatingseisen (RDW bij op kenteken zetten)
2) keuringseisen (RDW APK eisen)
3) wettelijke eisen (politie en justitie)
Zoals je ziet, heb je met 2 verschillende eisen te maken. In koplampen die niet voor xenon goed gekeurd zijn, die dus geen kenmerk in het glas hebben staan, zijn ze wettelijk niet toegestaan. Bij de APK heb je keuringseisen. Die keuringseisen bestaan uit: goed afgesteld en de hoogteregeling moet werken, mits deze aanwezig is.
En dus mag je officieel geen xenon in halogeen lampen zetten. Voor de APK maakt het inderdaad niet uit.
mvg Rick
- Wim T4 935
Uiteraard maar daar kwam een weinig onderbouwt verhaal uit. Ze zouden altijd verblinden en nooit een correct lichtbeeld geven omdat ze er niet voor gemaakt zijn.Multivan Generation schreef:Heb je ook gevraagd aan de politie functionaris waarom het niet mocht?

Groeten van Wim

- Multivan Generation
- Contacteer:
Dat correcte lichtbeeld wordt jaarlijks getest bij APK,
en dat ze er niet voor gemaakt zijn, dat klopt.
Veel hangt ook af van welke xenon-lampen je er in hebt.
Je hebt speciale sets die ontwikkeld zijn voor koplampen met reflectoren D2R bijvoorbeeld.
Die genereren wat minder strooilicht..
Ik had in zo'n discussie geen zin, en heb toen naar lenzen omgebouwd..
oja, en de koplampglazen voorzien van de juiste codes
Je hebt speciale sets die ontwikkeld zijn voor koplampen met reflectoren D2R bijvoorbeeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Agentjes met pukkeltjes en een veel te grote pet?? 

Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Ik kom 's avonds veel auto-hobbisten tegen die hun lampen ondeskundig hebben omgebouwd en je ernstig verblinden. Ik vind het een goede zaak dat de politie dit soort zaken goed controleert.Harry 341 schreef:Agentjes met pukkeltjes en een veel te grote pet??
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
@Harry je vergeet de luier nogHarry 341 schreef:Agentjes met pukkeltjes en een veel te grote pet??

Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
- sgsdebruijn
Dit is precies de reden dat ik naar lampen met lens ben gegaan, reflector met xenon geeft een hoop strooilicht.
Wat Peter aangeeft is een mogelijkheid om het strooilicht te beperken, kapjes voor de xenonlampen en onderaan de voet van de xenonlamp coating helpt hier ook bij. Maar het blijft gewoon een hoop strooilicht geven.
Wat Peter aangeeft is een mogelijkheid om het strooilicht te beperken, kapjes voor de xenonlampen en onderaan de voet van de xenonlamp coating helpt hier ook bij. Maar het blijft gewoon een hoop strooilicht geven.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Hoi PeterMultivan Generation schreef:Dat correcte lichtbeeld wordt jaarlijks getest bij APK,
Ik heb ook xenon in mijn Angeleyes lampen. Nu schrijf jij iets over D2R. maar welke moet ik dan hebben met speciale l adapters zoals op Ebay. Want het moet wel voor H7 fittingen geschikt zijn en volgens afbeelding zijn de lampvoetjes rond.
Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
- Multivan Generation
- Contacteer:
Dat klopt Fred,
ik heb ook niet gezegd dat het effe eenvoudig plug and play zou zijn,
het was een voorbeeld

En voor inspiratie:
hier
of hier
hier ook heel mooi
nog een mooi project
een andere benadering
ik heb ook niet gezegd dat het effe eenvoudig plug and play zou zijn,
het was een voorbeeld

En voor inspiratie:
hier
of hier
hier ook heel mooi
nog een mooi project
een andere benadering
-
Als een agent zeker van zijn zaak is, schrijft hij wel een bon uit.Wim T4 935 schreef:Uiteraard maar daar kwam een weinig onderbouwt verhaal uit. Ze zouden altijd verblinden en nooit een correct lichtbeeld geven omdat ze er niet voor gemaakt zijn.Multivan Generation schreef:Heb je ook gevraagd aan de politie functionaris waarom het niet mocht?
Maar het is een grijs gebied qwa regelgeving.
Ik heb bijna 3 jaar met blauw zwaailicht rongereden.
Ben er nooit op aangesproken.
Dan is het makkelijker een bekeuring uit te schrijven bij een parkeertijdoverschrijding van 11 minuten.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Het blijft zeer doen hé? 

Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Vrijdag op APK geweest; Originele koplampen (wijsneus)
daar merkte de monteur op dat het lichtbeeld perfect is, daar het nog te vroeg was (8.40 uur) om af te melden bij de RDW
liet die daarna bij een (Sl)-opel Zavira zien hoe dat eruit zag met die kunstof koplampen
daar moest flink aan gepolijst worden en dan was het nog maar de vraag of dat voldoende was (anders "€" unit vervanging)
tja
dus andere kwaliteit
daar merkte de monteur op dat het lichtbeeld perfect is, daar het nog te vroeg was (8.40 uur) om af te melden bij de RDW
liet die daarna bij een (Sl)-opel Zavira zien hoe dat eruit zag met die kunstof koplampen
daar moest flink aan gepolijst worden en dan was het nog maar de vraag of dat voldoende was (anders "€" unit vervanging)
tja

moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life