Mooi voorbeeld is Pascal z'n topic: viewtopic.php?f=3&t=30562&p=202162&hilit=506.01#p202162" onclick="window.open(this.href);return false;
Mij laat het ook niet los, wil gewoon het naadje van de kous weten.
Wil het tevens technisch onderbouwd hebben & niet als een papegaai de rest na roepen.
De berichtgeving & meningen over dit onderwerp zijn anno 2014 zó verdeeld.
Men roept dat de coating van de lagers oplost door 5W30 LL-3.
Zijn hier praktijkvoorbeelden van, dat door gebruik van VW 504.00-507.00 5W30 LL-3 olie, AXD/AXE motoren kapot zijn gelopen

Tevens dateert de VW 506.01 LL-2 norm ergens van begin jaren 2000.
De VW 504.00-507.00 LL-3 norm dateert vanaf begin 2006 en is tot op heden, de meest recente.
De research & ontwikkeling van smeermiddelen staat ook niet stil.
504.00-507.00 is wederom een recentere techniek, vergeleken met 506.01.
Toevoeging in de 504.00-507.00 norm: Het is een Low Saps olie, laat geen as na, tijdens verbranding.
Waarop baseer ik mijn vermoedens:

In onderstaand PDF document van Elsawin UK staat duidelijk dat VW 504.00-507.00 alle voorgaande VW olienormen vervangt:
Zie document: http://homepage.ntlworld.com/h5djr/elsa ... 20oils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik in Federal Mugol webcat kijk zie ik dat: Krukas, drijfstang & nokkenas lagers voor zowel de AXD/AXE als de BNZ/BPC motoren exact dezelfde zijn. http://www.fmecat.eu/selProd2.asp?make= ... &engseal=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom zou het dan in een AXD/AXE motor wél kapot lopen en in een BNZ/BPC motor niet?
Uit ervaring weet, dat 0W30 zo dun is als kraanwater in warme/hete toestand.
Uit de praktijk: Een 0W30 motor die olie verbruikt, stopt vaak met dit verbruik, nadat er 5W30 wordt toegepast.
Iets wat dun is & hot, wordt onder zware drukbelasting makkelijker weg geperst t.o.v. een iets dikkere oliesoort waar dankzij dikkere moleculen de smerende eigenschappen behouden blijven.
viewtopic.php?f=3&t=45755" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom is in dit topic bij Goudriaan de turbo in Oostenrijk kapot gelopen?
Hij had er 0W30 LL-2 in zitten.
Turbo was recentelijk door Jos (JB Autoservice) schoon gemaakt.
Ik vermoed nog steeds door te dunne olie & daardoor te weinig of geen smering.
In bergomstandigheden, waar een turbo hard moet werken (met een 2-Tons sleurhut erachter) is de thermische belasting van een motor ook vele malen hoger, als in ons vlakke Nederland.
Al met al geeft dit stof tot nadenken.

Is het niet zo...... dat we in het verleden (2004-2006) iets gelezen hebben, en dat nu nog steeds roepen, terwijl door de verdergaande ontwikkelingen dit misschien compleet achterhaald is?
Wederom de hamvraag gebaseerd op bovenstaande feiten:
Zijn er praktijkvoorbeelden van kapot gelopen AXD/AXE motoren door het gebruik van 5W30 LL-3?
Gr, Geert :