Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stock 88pk tunen of niet?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Toering
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 12:13

Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door Toering »

Hallo beste je weet wellers!

ben nog helemaal groen op dit forum maar vind het nu al leuk!
superveel info!!!!!!

Heb het volgende dilemma

Heb net een t4 2.5 tdi blauwe i gekocht met al 290.000 km op de teller.

Busje ziet er nog prima uit en rijdt uitstekend.

Nu zit ik te twijfelen om hem binnenkort te laten chiptunen!
Bus is nog helemaal standaard zover ik weet.
rijdt,schakelt en trekt goed en haalt top 160 op de teller dus motorisch mankeert er niet al teveel aan denk ik.

Ik zou graag wat advies hebben?

1-is het verstandig met deze km stand
2-egr afdoppen of niet?
3-intercooler plaatsen of niet?

Als doel heb ik niet maximale prestaties maar gewoon een beetje extra pit

Alvast bij voorbaat dank voor het meedenken
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10869
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door Pascal-141 »

Waarom niet ? Over de km stand hoef je niet in te zitten , die TDI's draaien moeiteloos +600.000km , zelfs veel meer.
Draai er wel geen powerbox of zo in , maar laat het chippen doen bij iemand die er verstand van heeft . (een forumlid uit Zeeland bvb)

Mijn 88PK heb ik ook laten chippen bij km stand 292.000 . (naar alle tevredenheid)
Roetkat had ik al leeggemaakt.
Plaatje had ik ook al gemonteerd bij de EGR .
Een interkoeler (van een 102PK versie) heb ik een tijdje geleden ook nog gemonteerd. (is niet absoluut nodig , maar het zorgt wel voor wat extra power , en een koudere lucht dat de motor ingaat , wat altijd beter is voor de motor)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door kikker »

Ik ben ook in Zeeland geweest. Ook de egr dichtgemaakt, intercooler erop en de kat eronderuit. En andere luchtmassameter erin. Hij reageert veel directer op het gas en loopt ook veel vlotter. Ik wil niet meer terug naar orgineel
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Toering
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 12:13

Re: Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door Toering »

OK, ennuh wie is dat furumlid dan en wat kost het ongeveer?

is het ook mogelijk om eerst bijv de egr af te doppen en te tunen en dan later evt de intercooler plaatsen?
of doe je dan de tuning teniet?

Alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
cali_generation
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 okt 2012, 22:10

Re: Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door cali_generation »

Hallo kikker, ik heb zelf eerst alle "hardware" aanpassingen gedaan (EGR afdoppen, inlaat reinigen, uitlaat goeie diameter, katvervanger etc.) en dan de softwarematige tuning uit laten voeren. Ik neem aan dat met "Zeeland" forumlid multivan_generation bedoeld wordt, daar heb ik zelf ook erg goeie ervaringen mee en kan ik je zeker aanraden, stuur m een PB voor details.
:T44EVER
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door kikker »

Mischien heb je hier iets aan.
http://link.marktplaats.nl/807597071" onclick="window.open(this.href);return false;
Let wel op dat er 3 soorten sensoren zijn. De 4pins kan je omwisselen, maar dan moet je wel de goede sensor erbij hebben.

En kijk eens op www. eldiape.com dat is de site van multivan generation. Daar staat veel informatie en daarmee kan je ook contact opnemen voor chippen
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Toering
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 12:13

Re: Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door Toering »

Had al het een en ander gelezen op eldiape idd.

maar jullie raden allemaal aan om ook de intercooler te plaatsen dus?
en de kat eronderuit? scheelt dat veel aan vermogen of hebben we het over 2a3 pk?

ben zelf geen automonteur dus het moet ook geen compleet ombouwproject worden!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10869
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door Pascal-141 »

Toering schreef:Had al het een en ander gelezen op eldiape idd.

maar jullie raden allemaal aan om ook de intercooler te plaatsen dus?
en de kat eronderuit? scheelt dat veel aan vermogen of hebben we het over 2a3 pk?

ben zelf geen automonteur dus het moet ook geen compleet ombouwproject worden!
Het is geen absolute noodzaak om een interkoeler te plaatsen , er zijn vele 88pk-ers die gechipt rondrijden waar geen interkoeler is bijgeplaatst.
Maar een interkoeler levert een paar extra pk's op , even als de roetkat leeg te maken , dat levert ook enkele pk's op. Als je roetkat er nu bvb al 250.000km onder zit , dan zal deze al redelijk "vol" raken met roet , als je die dan eens geheel bevrijd van de inhoud , is het verschil des te groter , ik schat dat het zeker 8pk zal schelen , indien de roetkat echt vol begon te zitten , is de winst waarschijnlijk nog meer dan die 8pk.
Als je bvb ook nog aanhangers gaat trekken , dan zou ik toch wel een interkoeler aanraden.(om de thermische belasting in de motor te reduceren door gekoelde inlaatlucht in de motor te halen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
CubaT4nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2013, 23:08

Re: Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door CubaT4nl »

I understand that you think of the making a little more power to your AJT. You have to remember that the transmission is not very strong in this model, the same clutch. I had AJT with 131PK, and after 120kkm gearbox broke down. Too much torque.!!!! Of course, you need to install the IC. I also changed the injectors for larger from the model AXG.
Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Darknoor
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mei 2014, 15:51

Re: Stock 88pk tunen of niet?

Bericht door Darknoor »

Hallo

Gewoon als doen ik heb daar mee meer dan 6000000 km mee gereden
Begin nu met de tweede motor met 1700000 en daar zit het weer op rijd weer als een trein
Dus je voordeel er mee.

Groetjes
Richard
Plaats reactie