Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Een irritant rammeltje...
Een irritant rammeltje...
Beste mensen,
Al geruime tijd wordt mijn rijplezier in m'n T5 1.9 TDI 68 kW aanmerkelijk gestoord door een vreemd en irritant geluid dat uit of achter het instrumentenpaneel lijkt te komen. Het geluid is het best te omschrijven als een losloggend moertje of iets dergelijks dat voortdurend heen en weer stuitert. Het resultaat is een gorgelend, pruttelend gerammel. Niet erg hard, maar zeer onaangenaam.
Het maakt niet uit over welk wegdek ik rijd, snel of langzaam, bocht of geen bocht, uitrollend of versnellend. Wél typisch: het is er lang niet altijd, soms alleen in het begin van de rit een paar minuten, maar soms ook uren achter elkaar en gelukkig ook geregeld helemaal niet. Het is altijd weer afwachten of het hoorbaar is!
Ik heb al eens gekeken of er losliggende beukenoten of zo onder de motorkap zijn te vinden, ik heb al eens de isolatie van de motorkap losgehaald, maar nee, zo te zien geen losliggend spul dat bijvoorbeeld in de rijwind zou kunnen gaan stuiteren. In de ventilatiekanalen kan ik uiteraard niet komen...
Rara, wat zou dit kunnen zijn? En natuurlijk, hoe los je dat op? Ik ben geen monteur, maar ook weer niet onhandig. Alvast dank voor jullie reacties!
Groeten,
Niek
Al geruime tijd wordt mijn rijplezier in m'n T5 1.9 TDI 68 kW aanmerkelijk gestoord door een vreemd en irritant geluid dat uit of achter het instrumentenpaneel lijkt te komen. Het geluid is het best te omschrijven als een losloggend moertje of iets dergelijks dat voortdurend heen en weer stuitert. Het resultaat is een gorgelend, pruttelend gerammel. Niet erg hard, maar zeer onaangenaam.
Het maakt niet uit over welk wegdek ik rijd, snel of langzaam, bocht of geen bocht, uitrollend of versnellend. Wél typisch: het is er lang niet altijd, soms alleen in het begin van de rit een paar minuten, maar soms ook uren achter elkaar en gelukkig ook geregeld helemaal niet. Het is altijd weer afwachten of het hoorbaar is!
Ik heb al eens gekeken of er losliggende beukenoten of zo onder de motorkap zijn te vinden, ik heb al eens de isolatie van de motorkap losgehaald, maar nee, zo te zien geen losliggend spul dat bijvoorbeeld in de rijwind zou kunnen gaan stuiteren. In de ventilatiekanalen kan ik uiteraard niet komen...
Rara, wat zou dit kunnen zijn? En natuurlijk, hoe los je dat op? Ik ben geen monteur, maar ook weer niet onhandig. Alvast dank voor jullie reacties!
Groeten,
Niek
Ik wordt al vanaf het begin geteisterd door een irritante resonantie achter het dashboard bij het optrekken. Deze resonantie is er niet constant, maar wel bij hard optrekken vanaf 2500 omw/min. De dealer heeft de oorzaak niet kunnen vinden. Ik ben er onlangs achter gekomen dat de resonatie afkomstig is van de koelwaterleiding die de kachel van warm water voorziet. Deze leiding rammelt in het kachelhuis. Ik ben er nog niet uit hoe ik deze leiding ga vastzetten.
Ik weet niet of je airco hebt.
Maar we hebben al bij een aantal bussen gehad dat de airco leidingen rammelen.
Als je een beetje geluk hebt dan kun je als je de onderkant van dashbord helemaal kaal maakt er jet bij, deze dan intapen met vilttape.
Als je pech hebt zitten ze net in het kachelhuis.
Hiervoor moet de airco leeg gehaald worden en dan je complete dachbord er uit en dan de kachel er uit halen en het huis (de)monteren. Ook hier weer vilttape voor gebruiken.
als je het zelf los haalt en ben je min. 2 dagen bezig, zeker als je het nooit gedaan hebt.
Maar we hebben al bij een aantal bussen gehad dat de airco leidingen rammelen.
Als je een beetje geluk hebt dan kun je als je de onderkant van dashbord helemaal kaal maakt er jet bij, deze dan intapen met vilttape.
Als je pech hebt zitten ze net in het kachelhuis.
Hiervoor moet de airco leeg gehaald worden en dan je complete dachbord er uit en dan de kachel er uit halen en het huis (de)monteren. Ook hier weer vilttape voor gebruiken.
als je het zelf los haalt en ben je min. 2 dagen bezig, zeker als je het nooit gedaan hebt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Jaap 162
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
- Locatie: Valthe in het wonderschone Drentshe land
- Contacteer:
Deze resonantie heb ik ook gehad. Naar een dag zoeken door de dealer hadden ze het gevonden. De airco leiding gaf deze resonantie.
Ze hebben hem opnieuw ingetapte en weg was de resonantie. Ook bij mij vanf 2500 toeren kwam dit voor.
Ze hebben hem opnieuw ingetapte en weg was de resonantie. Ook bij mij vanf 2500 toeren kwam dit voor.
Groeten
Jaap

"Thank you, Thank you, Elvis left the building"
http://www.geuzinge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaap

"Thank you, Thank you, Elvis left the building"
http://www.geuzinge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
- Contacteer:
- Gerard 136
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
- Contacteer:
- Gerard 136
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08
Dank voor jullie reacties!
De versnellingskabels verdenk ik eigenlijk niet, het reutelen gaat lustig voort tijdens het schakelen, ook als ik wat aan de knop trek en duw. Maar de airco, da's een goeie! Moet het rammelen veranderen als de airco aan of uit gaat? En tsja, de andere vraag: ik kan dat niet zelf! Tenminste, 'de onderkant van het dashboard helemaal vrijmaken', dat lijkt me een lastige! Grote klus in de garage?
Groeten!
Niek
De versnellingskabels verdenk ik eigenlijk niet, het reutelen gaat lustig voort tijdens het schakelen, ook als ik wat aan de knop trek en duw. Maar de airco, da's een goeie! Moet het rammelen veranderen als de airco aan of uit gaat? En tsja, de andere vraag: ik kan dat niet zelf! Tenminste, 'de onderkant van het dashboard helemaal vrijmaken', dat lijkt me een lastige! Grote klus in de garage?
Groeten!
Niek