Na jaren T4 te hebben gereden is het dan zo ver, ik heb een verlengde T5 gekocht, 114000 km bj 2008. Gekocht bij een erkende Bosch garage.
Er zaten heavy duty veren onder, de bus stuiterde..die heb ik door de originele Suplex veren laten vervangen in de hoop dat de auto daarna normaal zou veren. Ik weet dat de T5 rondom schokbrekers heeft in tegenstelling tot de T4 maaar ik erger me nog steeds dood aan de onmogelijke vering. Ik rij de auto leeg, zonder gewicht in de laadruimte (ik gebruik hem voor mijn hondenuitlaatservice) en op wat slechtere wegen in de stad word ik voortdurend heen en weer geslingerd. De bus stuitert op de punten van de schokbrekers.De schokbrekers zijn niet lek..alles is in orde maar zo een vering is onmogelijk..Heeft niemand hier dezelfde ervaring met de T5?
Is er iets aan te doen? Het is toch niet fijn rijden als je kont voortdurend heen en weer gaat? Zelfs als je langzaam een bocht neemt met maar 40/ uur dan gaat de bus zelfs in de bocht nog een paar x heen en weer..
Iedereen die ik gevraagd heb (ook de ANWB) zegt: de T5 heeft schokbrekers die meer verticaal staan, die is gedaan om de bus comfortabeler te laten rijden:) maar ze hebben een verschrikking gefabriceerd. De T4 reed veel beter, stabieler.
Met de T4 kon je keihard over de klinkers en zelfs door kuilen. Met de T5 kan dat niet..je wordt voortdurend heen en weer geknikkerd.
Op de snelweg is de besturing te overgevoelig, de bus duikt. Dit schijnt ook bij de T5 te horen..Ik heb erg veel busjes en auto's gereden maar de T5 heeft absoluut het slechtste onderstel. Op hobbelweggetjes heb ik het gevoel dat het hele onderstel het gaat begeven. Waarom durven mensen 180 te rijden met zo een bagger?
NB de auto mankeert niets en is grondig geinspecteer+ proefgereden door verschillende garages.
Ik zou blij zijn als er een oplossing voor was...zonder 20 zakken zand in de auto te moeten laden.
Wilfriedus