Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof verbruik ACV MOTOR 2002

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanG
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:33
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Koelvloeistof verbruik ACV MOTOR 2002

Bericht door JanG »

Hoi allemaal,

Al sinds vorig jaar aan het zoeken naar de oorzaak van koelvloeistof verlies. Afgelopen vakantie ca. 3 -4 liter moeten bijvullen. Onder de auto geen lekkages te zien, onder de motorkap eigenlijk ook niet.
Voor de vakantie is het systeem nog afgeperst door de garage en niks kunnen vinden. Wel is de dop van het expansievatje vervangen want dat zou eventueel nog de oorzaak kunnen zijn. Helaas de dop was niet het probleem merkte ik na 400km richting Frankrijk want het lampje en het geluidssignaal gaven weer aan dat het koelvloeistof niveau te laag was.

Het rare is eigenlijk dat vanaf september vorig jaar tot aan de vakantie van dit jaar geen probleem was met het koelvloeistof niveau, lijkt of het alleen met lange ritten aan de orde is.
Tevens merk ik dat het systeem redelijk wat druk heeft als je de dop van het expansievatje eraf draait, koelvloeistof spuit eruit als je niet heel voorzichtig de druk eraf laat. Naar mijn idee dient de druk in het koelsysteem bij een koude motor toch bijna nihil te zijn?

Beetje lezen op het forum lijkt het een koppakking probleem, maar de auto loopt en draait uitstekend.

Iemand ideeën om te bepalen wat het probleem kan zijn, binnenkort bij de garage maar eens een test laten doen op uitlaatgassen in het expansievatje of eventueel iemand andere ideeën?

Alvast bedankt

Jan
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2728
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Koelvloeistof verbruik ACV MOTOR 2002

Bericht door Erdem50 »

Klinkt inderdaad als de koppakking. Bij een diesel is dat soms lastig te achterhalen van 'buitenaf'. Wat wij normaal doen in zo een situatie op het werk is de kop eraf en samen met de koppakking wegbrengen naar een revisie-specialist. Die ziet snel genoeg of het de kop/koppakking is. De boel opfrissen en weer erop en gaan met die banaan.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie