

Hallo Pascal, ik meng mij hier even in nu het is opgelost, heb het idee dat je misschien voor mijn probleem (rook) ook wel wat te zeggen hebt.Pascal-141 schreef:Mooi dat het roken nu verbeterd is. Maar ik ben wel eens benieuwd naar het olieverbruik nu...
Je zegt zelf dat het niet extreem is , alleen bij stevig doortrekken in de bergen ? Dan lijkt het me niet abnormaal dat een klassieke 2.4D tijdens het klimmen wel wat zwarte rook gaat laten hoor . Zwarte rook = teveel onverbrande diesel , wat beter is dan blauwe rook , want dan is er wel wat aan de hand met de motor . Als je bij normaal rijden geen rook hebt = motor OK .Toin schreef:Hallo Pascal, ik meng mij hier even in nu het is opgelost, heb het idee dat je misschien voor mijn probleem (rook) ook wel wat te zeggen hebt.Pascal-141 schreef:Mooi dat het roken nu verbeterd is. Maar ik ben wel eens benieuwd naar het olieverbruik nu...
Het betreft zwarte rook(zichtbaar maar niet extreem) bij het doorschakelen in de bergen boven de 1100mtr bergop
Na het overschakelen is het dan wel over als ik horizontaal rij, bij weer doorschakelen rookt tie weer gedurende omhoogoptrekken.
In de afdalingen en beneden is het over, hij rookt nl nooit! Ook niet bij koude start.
Het is een 2.4 D .AAB 1994, met 170000 km en alle onderhoud op tijd en recent nw luchtfilter.
Geen olieverbruik en geen koelvloeistof verbruik.
Pascal ik ben benieuwd
Thank's
Toin
benk schreef:Beste Weetjeweller's
Ik heb zojuist aandachtig dit topic door zitten lezen in de hoop dat ik mogelijk een oplossing kan vinden voor mijn T4 California coach 2.4D AAB.
Ook mijn busje heeft de laatste tijd nogal wat last van zwarte rook bij optrekken (vanaf 2e versnelling tussen 2500 en 3000 rpm)
Ik zal even in het kort de historie van mijn T4 vertellen.
Sinds november 2010 heb ik deze bus in het bezit.
toen ik hem kocht had hij 207 dkm gelopen en nu staan er 255 dkm op de teller.
Distributieriem is vervangen bij uhhh 220dkm (uit mijn hoofd)
Een paar maanden geleden kreeg mijn bus wat start problemen en varieerde het toerental als je het gaspedaal in 1 stand hield. (met mijn logica had ik bedacht dat dit de brandstofpomp zou zijn en gloei bougies). Tot hier nagenoeg geen zwarte rook. (hijs van 91 dus beetje mag lijkt me) via het serviceluikje van de brandstofpomp zijn er de nodige onderdelen gereviseerd en ook de gloeiers vervangen. op t eerste oog leek mijn T4tje weer als vanouds rond te sjokken. totdat ik merkte dat er wat pluimpjes ontstonden bij het optrekken dit werd steeds erger dus ben weer terug gegaan. Nu is inmiddels de motor compressie getest deze was in orde. de verstuivers waren niet optimaal deze worden nu ook vervangen ook zat er nog een veertje in de brandstofpomp dit aan vervanging toe was. Mij werd wel benadrukt dat ze niet zeker is dat hiermee het probleem verholpen zou zijn. Ik ben nu een beetje bang dat ik in een bodemloze put terecht kom. Er werd ook al gesuggereerd dat er mogelijk een volledige rivisie van de brandstofpomp aan zit te komen en dan ook nog geen garantie dat het opgelost is. Ik vind het niet erg om te investeren maar zou wel graag een goede oplossing willen. Hebben jullie nog zinvolle tips voor mij of is er iemand die dit probleem herkend. laat dan even wat weten Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
PS. mijn busje verbruikt ca 1 liter op 10.000 km (olie) en ong. het zelfde met koelvloeistof.
Alvast bedankt voor jullie reacties.![]()
-verstuivers vernieuwen
-indien nodig : inspuitpomp reviseren
-timing laten controleren (de distributieriemen gaan altijd een beetje "rekken" , en aangezien ze er pakweg 30.000km op zitten , is dat dus goed mogelijk dat de timing nu niet meer 100% is .
Als bovenstaande 3 punten in orde zijn , zul je geen rook hebben bij het optrekken . Deze 3 punten kun je laten doen/controleren in een Bosch center . Die hebben meer ervaring dan een VW garage .
1L olieverbruik op 10.000km is vrij normaal voor een 2.4d
1L koelwaterverbruik is niet goed , een goed blok hoort geen koelwater te verbruiken . Waarschijnlijk heb je ergens een kleine lekkage , of , (bij een 2.4d geen uitzondering) : begin van een koppakking lekkage .
Groeten Ben