@ Geert,
ga er nu eens standaard van uit dat een dynamo van een T4 geen vrijloop rol heeft, op enkele uitzonderingen daargelaten.
@ Topic starter: als een riem koud is, dan is die iets stugger als dat die door de beweging na 5 minuten als iets warmer en soepeler is geworden. Multiriemen van Gates hebben hier iets meer last van als je dat vergelijkt met die van Contitech. Materiaal samenstelling
Ook de juiste lengte van de multiriem speelt hierbij mee.
Bij de dealer kun je onder hetzelfde onderdeelnummer 3 verschillende lengtes krijgen. 2211, 2215 en 2218.
De kortste geeft de minste klachten, de langste kan klapper geluiden veroorzaken.
Dus lengte 2211 en eventueel 2213 mits verkrijgbaar zijn aan te bevelen, ervan uitgaande dat het een 88 of 102 pk betreft met af-fabriek airco. Bij een 150 pk TDI kan er een andere lengte van toepassing zijn, omdat die een andere riemspanner hebben.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter