Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
- didrickydo
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02
Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
Beste ers !
Ik heb onder de auto gekeken en ik heb zowel links als rechts in de lege ruimtes niks zitten wat iets met voorverwarmen of standkachel te maken heeft . Nou zijn originele t5 webasto systemen genoeg te vinden. Is dit een hele ingewikkelde ingreep ? Het liefst een systeem die zowel binnen als het koelwater op temperatuur brengt . Ik heb geen clima in de bus zitten.
Mvg Rick
Ik heb onder de auto gekeken en ik heb zowel links als rechts in de lege ruimtes niks zitten wat iets met voorverwarmen of standkachel te maken heeft . Nou zijn originele t5 webasto systemen genoeg te vinden. Is dit een hele ingewikkelde ingreep ? Het liefst een systeem die zowel binnen als het koelwater op temperatuur brengt . Ik heb geen clima in de bus zitten.
Mvg Rick
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
Nee hoor.
als je een beetje bekent met met sleutelen is het vooral veel schroeven.
op zich is het goed te doen.
ervaring met een thermo top C.
Oh ja brug is wel heel fijn omdat het meeste onder de bus moet gebeuren e de tank moet zakken ivm brandstof leiding. .
als je een beetje bekent met met sleutelen is het vooral veel schroeven.
op zich is het goed te doen.
ervaring met een thermo top C.
Oh ja brug is wel heel fijn omdat het meeste onder de bus moet gebeuren e de tank moet zakken ivm brandstof leiding. .
- didrickydo
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
Oke Ronald dat is mooi ! Ik heb zelf een 4 koloms brug dus dat is geen probleem.ronald tdi schreef:Nee hoor.
als je een beetje bekent met met sleutelen is het vooral veel schroeven.
op zich is het goed te doen.
ervaring met een thermo top C.
Oh ja brug is wel heel fijn omdat het meeste onder de bus moet gebeuren e de tank moet zakken ivm brandstof leiding. .
Die thermo top c van jou is dus voor binnen en het koelwater ? Want je hebt er ook 1 die alleen het koelwater doet en maar wel ook om te bouwen is toch ?
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
Ja klopt.
thermo top C verwarmt het water en stuurt de fan aan die dan de binnenkant verwarmd.
om om te bouwen zijn er inderdaad setjes te koop.
thermo top C verwarmt het water en stuurt de fan aan die dan de binnenkant verwarmd.
om om te bouwen zijn er inderdaad setjes te koop.
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
kijk anders even bij de topic alweer een standkachel vraag.
Daar ben ik begonnen van niets wetend tot geheel ingebouwd.
De eerste paar pagina's kan je overslaan dat gaat over de aanschaf van de kachel.
Daar ben ik begonnen van niets wetend tot geheel ingebouwd.
De eerste paar pagina's kan je overslaan dat gaat over de aanschaf van de kachel.
- didrickydo
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
Ik kan deze kopen voor 190.- Is dit de goede die ik moet hebben ? en is dit teveel geld of gelijk ophalen ?
graag julli reacties
graag julli reacties
- Bijlagen
-
- stand2.JPG (37 KiB) 7954 keer bekeken
-
- stand1.JPG (31.29 KiB) 7954 keer bekeken
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
als je nog niets hebt 3 dit is enkel de kachel kan je bij abc bussen in Schiedam een nieuwe kopen vooral 150 euro.
Deze is ge demonteert van nieuwe bussen en zij verkopen de onderdelen los.
je zal waarschijnlijk een andere elektra setje moeten kopen omdat het een canbus kachel is.
plus de rest kom je op ongeveer 250 tot 300 euro vooral een complete nieuwe kachel.
en dan in bouwen.
alles staat in mijn topic met foto en dergelijke.
Deze is ge demonteert van nieuwe bussen en zij verkopen de onderdelen los.
je zal waarschijnlijk een andere elektra setje moeten kopen omdat het een canbus kachel is.
plus de rest kom je op ongeveer 250 tot 300 euro vooral een complete nieuwe kachel.
en dan in bouwen.
alles staat in mijn topic met foto en dergelijke.
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
heb net gekeken en ze hebben de prijs flink opgeschroefd
als die kachel goed is dan doen maar 160 is wel een prijs waarbij je even goed kijken moet.
wat zit er bij
Hoe ziet hij er uit
hoe lang heeft het gedraaid
als die kachel goed is dan doen maar 160 is wel een prijs waarbij je even goed kijken moet.
wat zit er bij
Hoe ziet hij er uit
hoe lang heeft het gedraaid
- didrickydo
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
ik heb ook even gekeken en gauw weggeklikt.!! pfff
ik vrees dat het enkelt de kachel is . hij is gebruikt maar in perfecte staat zegt men.
Ik heb even gevraagt of er iets bij zit en of de beste man enig idee heeft van de draaiuren..
ik vrees dat het enkelt de kachel is . hij is gebruikt maar in perfecte staat zegt men.
Ik heb even gevraagt of er iets bij zit en of de beste man enig idee heeft van de draaiuren..
- didrickydo
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
er zit niks bij alleen de kachel.. het systeem ziet er in nieuwstaat uit zegt die en het uitlaatje is nog als nieuw.
ga hem maar kopen denk ik de spullen verzamelen om werkend te maken.
ik snap alleen niet dat het niet via canbus kan werken.. deze kachels horen in de t5 op die plek toch.... ?
ga hem maar kopen denk ik de spullen verzamelen om werkend te maken.
ik snap alleen niet dat het niet via canbus kan werken.. deze kachels horen in de t5 op die plek toch.... ?
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
Ja klopt.
maar krijgt dan signaal via de/het canbus systeem.
nu gaat de stroom en bediening buiten de bus systeem om.
Deze moet je dan ook aanleggen.
als de kachel netjes is dan is het niet echt duur.
als je de set (kabelboom en bediening klokje) koopt zit er ook een goede tekening bij dus dat moet goed komen.
Let wel waar de kachel komt moeten moeren zitten, zo niet dan moeten deze erin gepopt worden.
Daar is een woord voor maar ben ik vergeten.
Hier voor is een speciaal gereedschap nodig en dat heeft de monteur voor mij gedaan evenals de brandstof leiding aansluiten op de tank.
de rest heb ik zelf gedaan tis allemaal goed te doen.
maar krijgt dan signaal via de/het canbus systeem.
nu gaat de stroom en bediening buiten de bus systeem om.
Deze moet je dan ook aanleggen.
als de kachel netjes is dan is het niet echt duur.
als je de set (kabelboom en bediening klokje) koopt zit er ook een goede tekening bij dus dat moet goed komen.
Let wel waar de kachel komt moeten moeren zitten, zo niet dan moeten deze erin gepopt worden.
Daar is een woord voor maar ben ik vergeten.
Hier voor is een speciaal gereedschap nodig en dat heeft de monteur voor mij gedaan evenals de brandstof leiding aansluiten op de tank.
de rest heb ik zelf gedaan tis allemaal goed te doen.
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
Blindklinkmoeren...
- didrickydo
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
ronald tdi schreef:Ja klopt.
maar krijgt dan signaal via de/het canbus systeem.
nu gaat de stroom en bediening buiten de bus systeem om.
Deze moet je dan ook aanleggen.
als de kachel netjes is dan is het niet echt duur.
als je de set (kabelboom en bediening klokje) koopt zit er ook een goede tekening bij dus dat moet goed komen.
Let wel waar de kachel komt moeten moeren zitten, zo niet dan moeten deze erin gepopt worden.
Daar is een woord voor maar ben ik vergeten.
Hier voor is een speciaal gereedschap nodig en dat heeft de monteur voor mij gedaan evenals de brandstof leiding aansluiten op de tank.
de rest heb ik zelf gedaan tis allemaal goed te doen.
Bedankt voorn jou duidelijke uitleg
Ik zal hem op laten sturen en jou topic is rustig doornemen om de spullen te bestellen die erbij komen.. Ik heb zelf een garage dus moet lukken.
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
didrickydo schreef:er zit niks bij alleen de kachel.. het systeem ziet er in nieuwstaat uit zegt die en het uitlaatje is nog als nieuw.
ga hem maar kopen denk ik de spullen verzamelen om werkend te maken.
ik snap alleen niet dat het niet via canbus kan werken.. deze kachels horen in de t5 op die plek toch.... ?
Ik gaf er destijds de voorkeur aan om de standkachel te integreren in het electrische- en CAN-bus circuit. Dit heeft als voordeel dat de standkachel dan ook als (originele) bijverwarmer werkt in het de opwarmperiode na de start of bij substantiële koude wordt bijgeschakeld tijdens het rijden (al heeft dat gezien de huidige winter weinig meerwaarde), uitleesbaar is via de OBD (als integraal onderdeel van het systeem). Ook de kachelventilator wordt dan integraal aangestuurd ipv deze érgens bij op te knopen op de ventilatorschakelaar. Ook een origineel schakelklokje in de hemelbekleding vond ik mooier (ben een origineel-freak) dan het Webasto-gevalletje.
Je moet dan wel op zoek naar een originele standkachel die CAN-passend is (gelijkwaardig aan je huidige CAN-systeem en mits je dus een CAN aansluiting voor de Webasto in je systeem hebt), diverse kabelboompjes, etc.. Meestal is een bouwjaar gerelateerde versie passend, maar er zijn uitzonderingen in overgangssituaties heb ik mij laten vertellen. Ook heb ik destijds niet duidelijk gekregen of álle (de eerste series) de bij- en/of standkachels geintregeerd zijn in het CAN. De stoelverwarming bijvoorbeeld lag los van het CAN-systeem in mijn AXD (2005). Uiteindelijk de bus verkocht terwijl het project niet niet helemaal was afgerond.
Wil je het écht pro doen dan laat je het systeem op een tweede accu draaien zoals in de originele configuratie. De tweede accu komt dan onder de bestuurdersstoel. De huidige onderbak voor de stoel is dan af-fabriek vervangen door een exemplaar waar accubevestiging aanwezig is (APK plicht, al let volgens mij geen keurmeester of dit tweede exermplaar wel overeenkomstig bevestigd is) Daarnaast heb je het kabelboompje nodig die vanaf de zekeringkast onder de accu deze tweede accu oplaadt met bijbehorend (scheidings)relais en nog wat klein materiaal.
Wanneer je het op de wijze doet zoals Ronald het heeft dan wordt het stuurapparaat in de Webasto-kachel vervangen door een 'universele' print welke niet middels CAN communiceert maar 'gewoon' elektrisch aangestuurd wordt en feitelijk separaat van het electrisch-& besturingssysteem wordt gemonteerd.
Laatst gewijzigd door heemskerk op 18 feb 2015, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- didrickydo
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02
Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen
heemskerk schreef:didrickydo schreef:er zit niks bij alleen de kachel.. het systeem ziet er in nieuwstaat uit zegt die en het uitlaatje is nog als nieuw.
ga hem maar kopen denk ik de spullen verzamelen om werkend te maken.
ik snap alleen niet dat het niet via canbus kan werken.. deze kachels horen in de t5 op die plek toch.... ?
Ik gaf er destijds de voorkeur aan om de standkachel te integreren in het electrische- en CAN-bus circuit. Dit heeft als voordeel dat de standkachel dan ook als (originele) bijverwarmer werkt in het de opwarmperiode na de start of bij substantiële koude wordt bijgeschakeld tijdens het rijden (al heeft dat gezien de huidige winter weinig meerwaarde), uitleesbaar is via de OBD (als integraal onderdeel van het systeem). Ook de kachelventilator wordt dan integraal aangestuurd ipv deze érgens bij op te knopen op de ventilatorschakelaar. Ook een origineel schakelklokje in de hemelbekleding vond ik mooier (ben een origineel-freak) dan het Webasto-gevalletje.
Je moet dan wel op zoek naar een originele standkachel die CAN-passend is (gelijkwaardig aan je huidige CAN-systeem en mits je een CAN aansluiting voor de Webasto in je systeem hebt), diverse kabelboompjes, etc.. Meestal is een bouwjaar gerelateerde versie passend, maar er zijn uitzonderingen in overgangssituaties heb ik mij laten vertellen. Ook heb ik destijds niet duidelijk gekregen of álle (de eerste series) de bij- en/of standkachels geintregeerd zijn in het CAN. De stoelverwarming bijvoorbeeld lag los van het CAN-systeem in mijn AXD (2005). Uiteindelijk de bus verkocht terwijl het project niet niet helemaal was afgerond.
Wil je het écht pro doen dan laat je het systeem op een tweede accu draaien zoals in de originele configuratie. De tweede accu komt dan onder de bestuurdersstoel. De huidige onderbak voor de stoel is dan af-fabriek vervangen door een exemplaar waar accubevestiging aanwezig is (APK plicht, al let volgens mij geen keurmeester of dit tweede exermplaar wel overeenkomstig bevestigd is) Daarnaast heb je het kabelboompje nodig die vanaf de zekeringkast onder de accu deze tweede accu oplaadt met bijbehorend (scheidings)relais en nog wat klein materiaal.
Wanneer je het op de wijze doet zoals Ronald het heeft dan wordt het stuurapparaat in de Webasto-kachel vervangen door een 'universele' print welke niet middels CAN communiceert maar 'gewoon' elektrisch aangestuurd wordt en feitelijk separaat van het electrisch-& besturingssysteem wordt gemonteerd.
Dit heeft ook mijn voorkeur eerlijk gezegt.. vooral omdat ik het lang vind duren dat de motor op temperatuur is als het onder de 0 graden is.. en ik ook voorkeur kies voor origineel.
Als ik op het onderdeel nummer kijk kom ik wel op mijn bouwjaar van 2007.. Maar ook op een bouwjaar info van 2003-2010.
dus dat zal afwachten zijn denk ik of het canbus gaat werken. Ik ben helemaal NIET thuis in het canbus systeem en heb dan ook GEEN idee hoe deze te werk gaat.. Ik kan lekker sleutelen maar electrische is niet echt mijn ding....
Maar goed.. mocht het wel nodig zijn een universele print etc te plaatsen is dat maar zo.. het klokje werk ik wel ergens netjes weg, en als er dan ook nog een afstandsbediening op kan ben ik ook blij (haaat krabben)
Komt deze kachelunit op de lege ruimte aan de bestuurderskant ? want ik had is ergens gelezen dat het ene type aan de bijrijderskant zit en het andere type aan de bestuurderskant.. Ik heb dan ook 2 lege ruimtes onder de auto.. waarbij ik in de ruimte onder de bestuurderskant een soort van pompje zag zitten... (ik twijfel ook of deze werkt)