Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Weer een nieuw geluidje
Weer een nieuw geluidje
Hallo allemaal,
Sinds deze week heb ik een nieuw bijgeluidje in de bus. Soms als ik het rempedaal intrap hoor ik een korte metaalachtige "klik". Het is moeilijk om aan te geven op welk moment dit optreedt, maar meestal als er even niet geremd is. Als tijdens manoeuvreren het repedaal meerdere keren kort achter elkaar wordt ingetrapt, dan hoor je het niet.
Is dit soms de beruchte "tik in de vacuumpomp" of kan het iets anders zijn? En wat kan ik eventueel aan het probleem doen?
Thx!
Sinds deze week heb ik een nieuw bijgeluidje in de bus. Soms als ik het rempedaal intrap hoor ik een korte metaalachtige "klik". Het is moeilijk om aan te geven op welk moment dit optreedt, maar meestal als er even niet geremd is. Als tijdens manoeuvreren het repedaal meerdere keren kort achter elkaar wordt ingetrapt, dan hoor je het niet.
Is dit soms de beruchte "tik in de vacuumpomp" of kan het iets anders zijn? En wat kan ik eventueel aan het probleem doen?
Thx!

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
nee, dit is niet de tik in de vacuumpomp, dat is een tik die toerental afhankelijk is en niet één tik, maar een tik per nokkenasomwenteling (eens per twee krukasomwentelingen) Bovendien verdwijnt deze tik door remmen (vacuum minder, pomp moet weer werken en tikt niet meer)
Dit klinkt meer als een remblok dit schuift in zijn geleiding of een deel van de wielophanging dat zich kan zetten.
als je rijdt en je remt hoor je dan die tik?
en als je vervolgens weer (fors)optrekt? tikt ie dan ook?
en als je remt (met tik) vervolgens achteruit rijdt en weer (flink) remt?
Dit klinkt meer als een remblok dit schuift in zijn geleiding of een deel van de wielophanging dat zich kan zetten.
als je rijdt en je remt hoor je dan die tik?
en als je vervolgens weer (fors)optrekt? tikt ie dan ook?
en als je remt (met tik) vervolgens achteruit rijdt en weer (flink) remt?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
hoi dirk,
klinkt mij ook bekend in de oren.
vd week ff naar de garage geweest,met het vermoeden van de bovenste fusees,
blijkt dat de draagarmrubbers totaal versleten zijn.
had ook met plots remmen de harde metaal op metaal geluid. zeer duidelijk hoorbaar. en met achteruit parkeren met de wielen in de uiterste stand naar rechts of links leek het wel of de remklauw eraf brak.
word vd week gemaakt,en dan hopelijk van alle bijgeluidjes af
succes
jerry
klinkt mij ook bekend in de oren.
vd week ff naar de garage geweest,met het vermoeden van de bovenste fusees,
blijkt dat de draagarmrubbers totaal versleten zijn.
had ook met plots remmen de harde metaal op metaal geluid. zeer duidelijk hoorbaar. en met achteruit parkeren met de wielen in de uiterste stand naar rechts of links leek het wel of de remklauw eraf brak.
word vd week gemaakt,en dan hopelijk van alle bijgeluidjes af
succes
jerry
Hoi Jerry! De bus is net eind aug goedgekeurd voor de APK, dus ik ga ervan uit dat de ophanging dan in orde is. De tik is niet heel luid, als de radio aan staat hoor je het alleen als je er op let. Het is niet meer dan een klik als of er een een deur zacht en soepel in het slot valt. Wat Roger zei over een remblok komt denk ik goed in die richting en het lijk mij dat ik hier niet te lang mee moet doorrijden.
Maarreh, iig bedankt voor de reacties
Maarreh, iig bedankt voor de reacties


1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
extra slijtage aan blokken en schijven, warmlopen eventueel daardoor veroozaakte lagerschade.
ik denk dat het gevaar meer in kosten aan werk en onderdelen zit dan in direct fysiek gevaar (al remt een warmgelopen blok ook minder)
ik denk dat het gevaar meer in kosten aan werk en onderdelen zit dan in direct fysiek gevaar (al remt een warmgelopen blok ook minder)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Hmm, ja da's een duidelijk antwoord
Die remblokken zitten er pas sinds april ofzo in (9000 km), kan is vragen bij de plaatselijke garage. Zie mezelf niet direct de boel demonteren.
Maar goed, dank voor het meedenken, hier kan ik verder mee :klappen

Maar goed, dank voor het meedenken, hier kan ik verder mee :klappen

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!