Volgens deze regeling (bron?) zou je dus na het inbouwen van een roetfilter niet deze boete krijgen?
In 2019 is mijn busje 23 jaar oud en gezien de verwachting (ik rij nu 20000 per jaar met de bus, naar verwachting wordt dat per 2016 zo'n 40000) zou ik dan in 2019 bijna 400k op de teller hebben staan. Dan is de T4 2.5TDi motor nog lang niet afgeschreven (hij is net goed ingereden).
Ik ben zeker voorstander van het verbeteren van het milieu, alhoewel ik dit soort regelingen behoorlijk de verkeerde kant op vind wijzen. De beslissende mensen ineens bepalen dat die paar oude Diesel bussen die we vaak met liefde en plezier onderhouden, ineens extra moeten betalen omdat ze niet vriendelijk zijn voor het milieu op basis van jaartal of het wel of niet hebben van een roetfilter?
Ondertussen mogen nog steeds dikke benzineslurpende bakken rondrijden die 1 op 4 of nog onzuiniger rijden.
Wat is dan meer milieuvervuilend? Een > 15 jaar oude diesel waar veel materiaal van moet worden weggegooid omdat het niet meer te gebruiken is als het wordt gesloopt of een nieuwe plastic fantastic benzineslurpende bak uit China/Japan/Korea/Amerika die waarschijnlijk de 10 jaar niet volhoudt ?
Leuk zo'n hybride of full electric auto, maar over enkele jaren (mark my words) hebben we ineens issues met accu's die niet meer te gebruiken zijn en een overschot aan weet-ik-veel-wat-voor-troep wat in die accu's zit.
Sorry, dat is gewoon krom. Laat die paar oude diesels met rust of kijk gewoon echt naar uitstoot. Liefhebbers van hun oude(re) auto's zullen hun machine aanpassen dat deze binnen de regels komt (want ik denk echt wel dat een T4 dusdanig te optimaliseren is dat de uitstoot schoner is dan elke moderne diesel) en mensen die een oude diesel rijden vanwege het goedkoop rijden (wat waarschijnlijk het grootste probleem is om deze regels te doen) zullen deze moeite niet willen doen.
Deze regeling zou dan ook moeten gelden voor benzine auto's.