Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koelvloeistof voorverwarming
koelvloeistof voorverwarming
hallo weetje wellers
een vraagje
bij het bestellen van mijn bus had ik koelvloeistof voorverwarming besteld hoe kan je eigenlijk zien dat dat er wel in zit ???????????????
een vraagje
bij het bestellen van mijn bus had ik koelvloeistof voorverwarming besteld hoe kan je eigenlijk zien dat dat er wel in zit ???????????????
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
- Contacteer:
In mijn vorige bus ging de koelvloeistofverwarming automatisch aan bij een buitentemperatuur van ongeveer 7 graden of lager. Let wel, motor moet dan wel draaien. Op deze wijze wordt het motorblok sneller warm én het interieur natuurlijk ook. Door het hoge rendement van de hedendaagse diesels produceren ze zo weinig restwarmte, dat anders bij lagere buitentemperaturen de cabine niet warm is te stoken, en dat het ook erg lang duurt voordat de motor (motorolie met name) op bedrijfstemperatuur is.
Dit oliekacheltje zit aan de buitenzijde onder de bestuurdersstoel. Er komt dan ook een stinkende petroleumlucht onder vandaan als die aan staat.
Dit oliekacheltje zit aan de buitenzijde onder de bestuurdersstoel. Er komt dan ook een stinkende petroleumlucht onder vandaan als die aan staat.
In de voorbumper zit een temperatuursensor. Deze stuurt de thermotop c aan en ook de buitentemperatuurmeter (indien je een boordcomputer in het dashboard hebt). Daalt de buitentemperatuur onder de zeven tot negen graden celcius, dan gaat bij koude motor de thermotop aan. Deze verwarmt het koelwater. De motor is dan binnen zo'n 4 km op bedrijfstemperatuur. De interieurverwarming is dan ook snel warm. De verwarming schakelt na het uitzetten van de motor volgens een vaste procedure uit. Dit is lastig wanneer je je T5 in een garage parkeert. Je hebt dan stank- en rookoverlasthans l schreef:Hallo Vaniac,zou jij me uit kunnen leggen hoe dit dan werkt,bij mij zit dit er ook in maar ik weet niet hoe het werkt.
vriendelijke groeten,
Hans l



koelvloeistof voorverwarming
Altijd bij bestellen met een nieuwe bus, heel belangrijk maar.: Een nadeel, als het buiten beneden de 7 graden komt dan blijft hij door lopen al rij je ook na Rusland, er had natuurlijk ook een temperatuur sensor ergens bij de motor moeten zitten ( misschien eindelijk nu wel?) en met het bereiken van 90 graden dan afslaan. Je kunt er natuurlijk wel handmatig een aan/ uit schakelaar op zetten maar dat kan niet want hij moet een uitloop (naverbranding) hebben. Daarom loopt hij nog even een poosje door als je de motor afzet.
Dit onderwerp is al vaker hier a.d. order geweest, misschien wil er nog eens iemand uitleg over geven die voor dat probleem i.m. een technische alternatieve oplossing heeft bedacht.
Want de winter zit er weer aan te komen dat hij weer continue gaat branden de hele winter door.
Je snap Pon/ de dealers ook niet, ze kennen dat probleem, maar waar blijft nu de oplossing! of heb ik die gemist.
Heeft Pon geen informatie site, waar je bv. kunt lezen ( betreft de auto waar je in rijd )onderwerpen net als deze, en andere problemen o.a. Glaslook panelen bv. met de mededeling, ja wij kennen u probleem, excuses voor het ongemak, we zijn bezig en hopen u op korte termijn te kunnen enz. enz.
Het is maar goed dat dit forum bestaat, dan blijft je t.m. nog een beetje op de hoogte.
Alvast bedankt, Jan
Dit onderwerp is al vaker hier a.d. order geweest, misschien wil er nog eens iemand uitleg over geven die voor dat probleem i.m. een technische alternatieve oplossing heeft bedacht.
Want de winter zit er weer aan te komen dat hij weer continue gaat branden de hele winter door.
Je snap Pon/ de dealers ook niet, ze kennen dat probleem, maar waar blijft nu de oplossing! of heb ik die gemist.
Heeft Pon geen informatie site, waar je bv. kunt lezen ( betreft de auto waar je in rijd )onderwerpen net als deze, en andere problemen o.a. Glaslook panelen bv. met de mededeling, ja wij kennen u probleem, excuses voor het ongemak, we zijn bezig en hopen u op korte termijn te kunnen enz. enz.
Het is maar goed dat dit forum bestaat, dan blijft je t.m. nog een beetje op de hoogte.
Alvast bedankt, Jan
Mannen ik heb ook zón verwarming erop zitten!
Ik gebruik het echter nooit.
Ik heb een afstand bediening en het display zit bij de binnen verlichting schuin boven je hoofd! Als ik nu een warme cabine zou willen ( heb het meestal warm en vind koude cabine juist prettig) dan kan ik de afstand bediening gebruiken en schakeld de boel in en gaat het een en ander branden en draaien. Dit zonder dat de moter draait komt wat rook onder uit de auto (zit pijpje aldaar) Dan is de cabine en het koelwater zo warm en schakeld de boel weer automatisch uit!!!
Dit proces kan ik dmv een dispay en knopjes ook via een timmer laten verlopen!
Vorig jaar heb ik in de winter 2 x nachtvorst meegemaakt en verder was het gewoon geen winter geweest!!!
Is dit nu wat anders dan wat jullie hebben want dat lijkt meer op een ondersteunende standkachel?
Met vriendelijke groet erik
Ik gebruik het echter nooit.
Ik heb een afstand bediening en het display zit bij de binnen verlichting schuin boven je hoofd! Als ik nu een warme cabine zou willen ( heb het meestal warm en vind koude cabine juist prettig) dan kan ik de afstand bediening gebruiken en schakeld de boel in en gaat het een en ander branden en draaien. Dit zonder dat de moter draait komt wat rook onder uit de auto (zit pijpje aldaar) Dan is de cabine en het koelwater zo warm en schakeld de boel weer automatisch uit!!!
Dit proces kan ik dmv een dispay en knopjes ook via een timmer laten verlopen!
Vorig jaar heb ik in de winter 2 x nachtvorst meegemaakt en verder was het gewoon geen winter geweest!!!
Is dit nu wat anders dan wat jullie hebben want dat lijkt meer op een ondersteunende standkachel?
Met vriendelijke groet erik
Hallo Eric,
Jij hebt de super de luxe standkachel met ook nog eens de afstandsbediening!
Dit is eigenlijk de uitbreiding op de koelvloeistofvoorverwarming (wat een rotwoord). Werkt dus onafhankelijk van de motor (die hoeft dus niet aan). Je zal dan ook wel een tweede accu onder de bestuurdersstoel hebben.
Moet je niet gebruiken in een afgesloten ruimte, lijkt mij niet zo gezond.
Echt iets voor koukleumen, zoals mijn vrouw, die stond erop dat ik de standkachel als optie meebestelde bij de Multivan. En nou maar hopen op een strenge winter.
Ruud
Jij hebt de super de luxe standkachel met ook nog eens de afstandsbediening!
Dit is eigenlijk de uitbreiding op de koelvloeistofvoorverwarming (wat een rotwoord). Werkt dus onafhankelijk van de motor (die hoeft dus niet aan). Je zal dan ook wel een tweede accu onder de bestuurdersstoel hebben.
Moet je niet gebruiken in een afgesloten ruimte, lijkt mij niet zo gezond.
Echt iets voor koukleumen, zoals mijn vrouw, die stond erop dat ik de standkachel als optie meebestelde bij de Multivan. En nou maar hopen op een strenge winter.
Ruud
Hi Ruud,Ruud PS schreef:Hallo Eric,
Jij hebt de super de luxe standkachel met ook nog eens de afstandsbediening!
Dit is eigenlijk de uitbreiding op de koelvloeistofvoorverwarming (wat een rotwoord). Werkt dus onafhankelijk van de motor (die hoeft dus niet aan). Je zal dan ook wel een tweede accu onder de bestuurdersstoel hebben.
Moet je niet gebruiken in een afgesloten ruimte, lijkt mij niet zo gezond.
Echt iets voor koukleumen, zoals mijn vrouw, die stond erop dat ik de standkachel als optie meebestelde bij de Multivan. En nou maar hopen op een strenge winter.
Ruud
Heb ik niet jou winterbandjes?
Hoe bevalt je nieuwe multivan?
Ik heb geen accu onder de stoel hij werkt gewoon op de eenige accu onder de kap!Verder mag het van mij ook koud worden van de winter in ons eigenlijke kikkerland!
Met vriendelijke groet Erik