Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
is het binnenkort nog een diesel waard?
is het binnenkort nog een diesel waard?
Misschien een heel vroege vraag, maar met de aangekondigde stijging van de dieselprijzen.......
Ok, een bestelbusje is traditiegetrouw een diesel..... al zijn er ook benzineversies.
Maar ik ben er nog nooit eentje tegengekomen op de weg......
Ik kan me echter niet voorstellen dat bv. de 2.0 tsi 150kw ondergemotoriseerd zou zijn voor de T5 bij normaal gebruik.
Ok, hij zal wel een pak meer verbruiken...(iemand idee van het 'praktijk'verbruik?)
Maar 'althans hier in België' is een 2.0tsi 150kw caravelle goedkoper dan een 2.0 bitd.
Laat ons stellen dat we een dubbele cabine nemen, dan is de jaarlijkse rijtaks voor beiden een 130€
inschrijving 0€
we zullen de problemen die beide motoren hebben even buiten beschouwing laten ;-)
Wat pleit er dan nog voor de diesel (met al z'n milieutroep die toch stukgaat?)
mensen die vaak met aanhangers of volle belasting rijden, zullen sneller richting diesel gaan.
Maar voor half Belgie die er 2 fietsen mee vervoert......
ik zie bv ook geen benzines met LPG tank bij de T5? Dat zou qua kostenplaatje misschien nog interessanter zijn....
Ok, een bestelbusje is traditiegetrouw een diesel..... al zijn er ook benzineversies.
Maar ik ben er nog nooit eentje tegengekomen op de weg......
Ik kan me echter niet voorstellen dat bv. de 2.0 tsi 150kw ondergemotoriseerd zou zijn voor de T5 bij normaal gebruik.
Ok, hij zal wel een pak meer verbruiken...(iemand idee van het 'praktijk'verbruik?)
Maar 'althans hier in België' is een 2.0tsi 150kw caravelle goedkoper dan een 2.0 bitd.
Laat ons stellen dat we een dubbele cabine nemen, dan is de jaarlijkse rijtaks voor beiden een 130€
inschrijving 0€
we zullen de problemen die beide motoren hebben even buiten beschouwing laten ;-)
Wat pleit er dan nog voor de diesel (met al z'n milieutroep die toch stukgaat?)
mensen die vaak met aanhangers of volle belasting rijden, zullen sneller richting diesel gaan.
Maar voor half Belgie die er 2 fietsen mee vervoert......
ik zie bv ook geen benzines met LPG tank bij de T5? Dat zou qua kostenplaatje misschien nog interessanter zijn....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
Waar maak je jezelf druk om?
Wij betalen hier al jaren een hogere dieselprijs als in België.
En hier wordt er niets gecompenseerd of minder accijns geheven,
als het boven een bepaald bedrag komt..
Wellicht is het een stimulerings maatregel om te kiezen voor energie zuiniger auto's ?
Als je gaat kijken wat het diesel percentage bij nieuwe auto's in Europa is,
en je kijkt per land, dan is het voor de Belgische Staat een eenvoudige rekensom om de begroting op orde te krijgen.
Maar dat zijn we hier in Nederland al jaren gewend hoor, dat automobilisten als melkkoe gebruikt worden om de begroting rond te krijgen.
Wij betalen hier al jaren een hogere dieselprijs als in België.
En hier wordt er niets gecompenseerd of minder accijns geheven,
als het boven een bepaald bedrag komt..
Wellicht is het een stimulerings maatregel om te kiezen voor energie zuiniger auto's ?
Als je gaat kijken wat het diesel percentage bij nieuwe auto's in Europa is,
en je kijkt per land, dan is het voor de Belgische Staat een eenvoudige rekensom om de begroting op orde te krijgen.
Maar dat zijn we hier in Nederland al jaren gewend hoor, dat automobilisten als melkkoe gebruikt worden om de begroting rond te krijgen.

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
Mja van melkkoeien beginnen ze hier ook veel te kennen hoor ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
Olen = Provincie Antwerpen?mettesboy schreef:Mja van melkkoeien beginnen ze hier ook veel te kennen hoor ;-)
http://veeteelt.nl/nieuws/grootste-vlaa ... -antwerpen
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
1. De benzines komen veel koppel te kort t.o.v. de diesels , en rijden niet zo lekker , ze moeten toch hoger in toeren gehouden wordenmettesboy schreef:Misschien een heel vroege vraag, maar met de aangekondigde stijging van de dieselprijzen.......
Ok, een bestelbusje is traditiegetrouw een diesel..... al zijn er ook benzineversies.
Maar ik ben er nog nooit eentje tegengekomen op de weg......
Ik kan me echter niet voorstellen dat bv. de 2.0 tsi 150kw ondergemotoriseerd zou zijn voor de T5 bij normaal gebruik.
Ok, hij zal wel een pak meer verbruiken...(iemand idee van het 'praktijk'verbruik?)
Maar 'althans hier in België' is een 2.0tsi 150kw caravelle goedkoper dan een 2.0 bitd.
Laat ons stellen dat we een dubbele cabine nemen, dan is de jaarlijkse rijtaks voor beiden een 130€
inschrijving 0€
we zullen de problemen die beide motoren hebben even buiten beschouwing laten ;-)
Wat pleit er dan nog voor de diesel (met al z'n milieutroep die toch stukgaat?)
mensen die vaak met aanhangers of volle belasting rijden, zullen sneller richting diesel gaan.
Maar voor half Belgie die er 2 fietsen mee vervoert......
ik zie bv ook geen benzines met LPG tank bij de T5? Dat zou qua kostenplaatje misschien nog interessanter zijn....
2. Het verbruik van een bezine t.o.v. een diesel
3. Lpg zou een optie zijn , moesten er wat meer tankstations zijn die lpg verkopen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
Toch is die vraag helemaal niet zo gek. Jaaaaren geleden ging ik voor een grijs kenteken kijken toen er een Mercedes V-klasse op geel kenteken in de rij stond. Op benzine. Omdat we de bus vooral voor familie uitjes en vakantie met de tent gingen gebruiken, die genomen. was een 2.3 ltr met meen iets van 140 pk. Dat ging heel best en het verbruik lag iets boven de 1:10. Veel plezier van gehad, niks mis mee. En met de vaak wat korte afstanden blijft het t.o.v. een diesel langer heel.
En de TSI motoren van VW zijn qua vermogen opbouw helemaal net diesels. Het overwegen zeker waard.
En de TSI motoren van VW zijn qua vermogen opbouw helemaal net diesels. Het overwegen zeker waard.
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
motoren die veel koppel moeten leveren zijn geen benzine motoren!!
die moeten veel koppel bij een laag toerental leveren.
TSI ?? als dat het zou zijn dan zouden ze die ook wel in vrachtwagens en bussen bouwen.
op 1 liter diesel rijdt je gewoon een stuk verder als op 1 liter benzine
en hoe groter en zwaarder de wagen hoe groter het verschil
die moeten veel koppel bij een laag toerental leveren.
TSI ?? als dat het zou zijn dan zouden ze die ook wel in vrachtwagens en bussen bouwen.
op 1 liter diesel rijdt je gewoon een stuk verder als op 1 liter benzine
en hoe groter en zwaarder de wagen hoe groter het verschil
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
Gewoon belangstelling: Hoe zit het dan met vrachtwagens welke op LPG/aardgas rijden? Zijn dat diesels of benzinemotoren?frank884 schreef:motoren die veel koppel moeten leveren zijn geen benzine motoren!!
die moeten veel koppel bij een laag toerental leveren.
TSI ?? als dat het zou zijn dan zouden ze die ook wel in vrachtwagens en bussen bouwen.
op 1 liter diesel rijdt je gewoon een stuk verder als op 1 liter benzine
en hoe groter en zwaarder de wagen hoe groter het verschil
Ik krijg de indruk dat het meer subsidieprojecten zijn dan daadwerkelijke revoluties?
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
vrachtwagens op aardgas misschien voor enkele vuiniswagens maar verder niks
bussen zie je ook op gas
maar die rijden rondjes rond het tankstation in een straal van 40 km
voor het "echte"werk worden die niet gebruikt
zijn allemaal subsidie projecten voor in de zgn groene zone's
Heel vroeger hadden ze in leger vrachtwagens op benzine
daarvan weet ik dat de takelwagen in het terein 6 liter benzine op 1 kilometer gebruikte
in het oosten bij poetin hebben ze er ook nog op benzine
maar dat is meer omdat het daar >40 graden wil vriezen en daar houd diesel niet van.
bussen zie je ook op gas
maar die rijden rondjes rond het tankstation in een straal van 40 km
voor het "echte"werk worden die niet gebruikt
zijn allemaal subsidie projecten voor in de zgn groene zone's
Heel vroeger hadden ze in leger vrachtwagens op benzine
daarvan weet ik dat de takelwagen in het terein 6 liter benzine op 1 kilometer gebruikte
in het oosten bij poetin hebben ze er ook nog op benzine
maar dat is meer omdat het daar >40 graden wil vriezen en daar houd diesel niet van.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
Hier in de regio rijden veel vrachtwagens van DOC (kaascooperatie) op een soort van LPG. Ze klinken echt als diesels, geen benzinemotoren maar hebben wel een aantal gastanks eronder hangen. Mogelijk een combinatie van diesel/gas?
- Cedarcanoe
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 00:58
- Locatie: Storfors, Zweden
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
Heemskerk,
Om even op je vraag te antwoorden: diesel plus gas
http://www.truck-business.com/alternati ... 86185.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Om even op je vraag te antwoorden: diesel plus gas
http://www.truck-business.com/alternati ... 86185.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
om het topic nieuw leven in te blazen....
Met de resultaten van al die diesel-onderzoeken uitstoot van stikstof etc....
Binnenkort allen een 2.0 TSI (met gastank)????
Kent er eigenlijk iemand ergens een verdwaalde ziel die een VWT5-T5GP TSI heeft????
Voor huis tuin en keukengebruik moet dit toch haalbaar zijn?
Als ze hier in belgie zoals nu te voorspellen was, alles waar het woord 'diesel' in voorkomt weer sterker willen belasten......
Met de resultaten van al die diesel-onderzoeken uitstoot van stikstof etc....
Binnenkort allen een 2.0 TSI (met gastank)????
Kent er eigenlijk iemand ergens een verdwaalde ziel die een VWT5-T5GP TSI heeft????
Voor huis tuin en keukengebruik moet dit toch haalbaar zijn?
Als ze hier in belgie zoals nu te voorspellen was, alles waar het woord 'diesel' in voorkomt weer sterker willen belasten......
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: is het binnenkort nog een diesel waard?
Jullie vergeten misschien dat benzinemotoren al eerder "last" hadden van die "milieutroep"? Katalysator, secundaire lunchtinlaat e.d. zit ook in een benzinemotor hoor ... 

VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar