Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Waterpomp na 80.000 kapot + andere werkzaamheden.
Waterpomp na 80.000 kapot + andere werkzaamheden.
Had al een tijdje een zacht schurend/zagend geluid binnen in de bus.
Gaat hier over een ACV 2.5 TDI.
Geluid varieerde op het toerental.
Eerst de spanrol (Kl*te klusje bij een ACV) + geleiderol multieriem vernieuwd.
Geluid werd iets minder......maar niet helemaal weg.
Daarna de spanrollen + riem brandstofpomp vervangen. Die spanrollen waren bij de vorige distributie niet vervangen.
Helaas....dit was het ook niet. Oude spanrollen waren absoluut niet slecht.
Raar.....buiten met geopende motorkap was niks te horen, binnen in de auto, onder het rijden wél.
Had al een paar keer koelvloeistof bij moeten vullen. Niet veel, maar tóch....
Tevens een hele lichte geur, die vrijkomt als je heet gietijzer afkoelt in water.
Dacht eerst dat de koppakking iets lekte, omdat ik pas vrij laat de oude blauwe G11 koelvloeistof heb verruild voor de rode G12 koelvloeistof. Deze 2 soorten mag je NIET mengen, omdat dit een chemische reactie aangaat en o.a je koppakking gaat aanvreten. Dit hoorde ik achteraf. Helaas blijft er in je motorblok + kachelradiateur altijd wel een paar liter oude blauwe G11 hangen.
De hardheid van het schurend geluid werd de laatste tijd wat luider.
Ik begon de waterpomp te verdenken, want geluid verplaatst zich door water veel sneller + harder als door lucht.
Wat zit er binnen in je cabine onder je dashboard? Inderdaad, de kachel-radiateur.
Met olie verversen + filter was de bodembeschermbak eraf.
Kappen van de distributie los gemaakt...
Yepp, bingo.......alles rondom de waterpomp was wit geoxideerd met rode spikkels.
Dus gistermorgen begonnen met de hele boel los te gooien + te vervangen.
Op de brug in de privé-werkplaats van Harmpie, die ook bij VW-Seat werkt.
Alleen heeft hij een hekel om te werken aan T4 bussen & VW Sharans/Seat Alhambra's.
Dus ik moest hem effe motiveren.
Geen olielekkages bij het oliepomphuis + krukas/cilinderkop keringen. Heb ik niks aan gedaan/ lekker laten zitten, scheelt een hoop werk. Had deze spullen wel besteld.
Nadat ik de eerste bout aan de onderkant van de waterpomp een paar slagen had losgedraaid, spoot de koelvloeistof eruit.
Duidelijk werd dat de O-ring de geest had gegeven.
Nadat de waterpomp gedemonteerd was, effe aan het lager gevoeld. Deze had geen speling, maar maakte wel herrie.
Omdat ik 2 weken terug de brandstofpomp-riem + spanrollen heb vervangen, hebben we gekozen om de nokkenas op 3 plaatsen af te tekenen met een dunne lakstift, op alle lagerkappen, natuurlijk nadat we de motor eerst exact op tijd hebben gezet.
Nadat alles is vervangen + afgesteld en dubbel gecheckt.....sleutel omgedraaid.....starten & direct goed lopen.
Materiaalkeuze:
SKF: Spanrollen & waterpomp. (oude pomp was van Graf, wél 20 tands)
Contitech: Getande riemen + multieriem.
Tevens de olieveer in de pomp vervangen, na 330.000km/18 jaar kan ik me voorstellen dat de voorspanning wat minder wordt, door iedere keer warm/koud. Bij koude start duurde het ongeveer 2 seconde voordat het olielampje uitging.
Ook het kunststof thermostaathuis + kunststof sensor koelbuisje aan de cilinderkop preventief vervangen.
Ze zien er nog goed uit, na 18 jaar.....eigenlijk niks mis mee.
Nu gaan we verder met het plaatwerk.
Vorige week nieuwe dorpels bij de deuren erin gelast.
Plus een nieuwe plaat aan de binnenkant laadruimte, bij het rechter achterspatbord.....
Dit moet nog afgewerkt worden + antiroest.
Werk zat, kan voorlopig nog vooruit met dit busje
Gaat hier over een ACV 2.5 TDI.
Geluid varieerde op het toerental.
Eerst de spanrol (Kl*te klusje bij een ACV) + geleiderol multieriem vernieuwd.
Geluid werd iets minder......maar niet helemaal weg.
Daarna de spanrollen + riem brandstofpomp vervangen. Die spanrollen waren bij de vorige distributie niet vervangen.
Helaas....dit was het ook niet. Oude spanrollen waren absoluut niet slecht.
Raar.....buiten met geopende motorkap was niks te horen, binnen in de auto, onder het rijden wél.
Had al een paar keer koelvloeistof bij moeten vullen. Niet veel, maar tóch....
Tevens een hele lichte geur, die vrijkomt als je heet gietijzer afkoelt in water.
Dacht eerst dat de koppakking iets lekte, omdat ik pas vrij laat de oude blauwe G11 koelvloeistof heb verruild voor de rode G12 koelvloeistof. Deze 2 soorten mag je NIET mengen, omdat dit een chemische reactie aangaat en o.a je koppakking gaat aanvreten. Dit hoorde ik achteraf. Helaas blijft er in je motorblok + kachelradiateur altijd wel een paar liter oude blauwe G11 hangen.
De hardheid van het schurend geluid werd de laatste tijd wat luider.
Ik begon de waterpomp te verdenken, want geluid verplaatst zich door water veel sneller + harder als door lucht.
Wat zit er binnen in je cabine onder je dashboard? Inderdaad, de kachel-radiateur.
Met olie verversen + filter was de bodembeschermbak eraf.
Kappen van de distributie los gemaakt...
Yepp, bingo.......alles rondom de waterpomp was wit geoxideerd met rode spikkels.
Dus gistermorgen begonnen met de hele boel los te gooien + te vervangen.
Op de brug in de privé-werkplaats van Harmpie, die ook bij VW-Seat werkt.
Alleen heeft hij een hekel om te werken aan T4 bussen & VW Sharans/Seat Alhambra's.
Dus ik moest hem effe motiveren.
Geen olielekkages bij het oliepomphuis + krukas/cilinderkop keringen. Heb ik niks aan gedaan/ lekker laten zitten, scheelt een hoop werk. Had deze spullen wel besteld.
Nadat ik de eerste bout aan de onderkant van de waterpomp een paar slagen had losgedraaid, spoot de koelvloeistof eruit.
Duidelijk werd dat de O-ring de geest had gegeven.
Nadat de waterpomp gedemonteerd was, effe aan het lager gevoeld. Deze had geen speling, maar maakte wel herrie.
Omdat ik 2 weken terug de brandstofpomp-riem + spanrollen heb vervangen, hebben we gekozen om de nokkenas op 3 plaatsen af te tekenen met een dunne lakstift, op alle lagerkappen, natuurlijk nadat we de motor eerst exact op tijd hebben gezet.
Nadat alles is vervangen + afgesteld en dubbel gecheckt.....sleutel omgedraaid.....starten & direct goed lopen.
Materiaalkeuze:
SKF: Spanrollen & waterpomp. (oude pomp was van Graf, wél 20 tands)
Contitech: Getande riemen + multieriem.
Tevens de olieveer in de pomp vervangen, na 330.000km/18 jaar kan ik me voorstellen dat de voorspanning wat minder wordt, door iedere keer warm/koud. Bij koude start duurde het ongeveer 2 seconde voordat het olielampje uitging.
Ook het kunststof thermostaathuis + kunststof sensor koelbuisje aan de cilinderkop preventief vervangen.
Ze zien er nog goed uit, na 18 jaar.....eigenlijk niks mis mee.
Nu gaan we verder met het plaatwerk.
Vorige week nieuwe dorpels bij de deuren erin gelast.
Plus een nieuwe plaat aan de binnenkant laadruimte, bij het rechter achterspatbord.....
Dit moet nog afgewerkt worden + antiroest.
Werk zat, kan voorlopig nog vooruit met dit busje
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Waterpomp na 80.000 kapot + andere werkzaamheden.
Thanks Geert, Leuke beschijving. Mis toch wel als strip lezer de plaatjes van de verbouwing.
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Waterpomp na 80.000 kapot + andere werkzaamheden.
Dat wil je niet wetenSnautzer schreef:Thanks Geert, Leuke beschijving. Mis toch wel als strip lezer de plaatjes van de verbouwing.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Waterpomp na 80.000 kapot + andere werkzaamheden.
Beetje herkenbaar (helaas).
Maar gelukkig had je al eens kunnen "oefenen".
Ik had overigens wel meteen de krukaspakking en oliepomp pakking vervangen,
je had nu toch al alles los, en dan is het nog maar een half uur extra werk.
En je had het notabene aan onderdelen al liggen.
Of je moet het voor je plezier doen
Ik ben destijds wel voor nieuwe kunststof behuizingen voor waterpomp en sensoren gegaan,
gezien de leeftijd vertrouwde ik het niet meer.
Maar mooi dat je er achter bent gekomen. Is altijd balen als je iets hoort en je kunt er niet precies de vinger op leggen.
En voor de strip lezer, er bestaat meer als plaatjesboeken
En foto's hiervan kun je wellicht ook in mijn topic vinden (ombouw naar camper linkje
groeten Peter
Maar gelukkig had je al eens kunnen "oefenen".
Ik had overigens wel meteen de krukaspakking en oliepomp pakking vervangen,
je had nu toch al alles los, en dan is het nog maar een half uur extra werk.
En je had het notabene aan onderdelen al liggen.
Of je moet het voor je plezier doen
Ik ben destijds wel voor nieuwe kunststof behuizingen voor waterpomp en sensoren gegaan,
gezien de leeftijd vertrouwde ik het niet meer.
Maar mooi dat je er achter bent gekomen. Is altijd balen als je iets hoort en je kunt er niet precies de vinger op leggen.
En voor de strip lezer, er bestaat meer als plaatjesboeken
En foto's hiervan kun je wellicht ook in mijn topic vinden (ombouw naar camper linkje
groeten Peter
Re: Waterpomp na 80.000 kapot + andere werkzaamheden.
Multivan Generation schreef:Beetje herkenbaar (helaas).
Maar gelukkig had je al eens kunnen "oefenen".
Dat klopt, helemaal waar
Ik had overigens wel meteen de krukaspakking en oliepomp pakking vervangen,
je had nu toch al alles los, en dan is het nog maar een half uur extra werk.
En je had het nota bene aan onderdelen al liggen.
Klopt Peter, maar alles was kurkdroog, ook nergens oliezweet, dus in overleg met Harm alles laten zitten, met zijn argumentatie:"Als iets niet stuk of defect is, hoef je het ook niet te vervangen."
Om het oliepomphuis daarna aan de onderkant weer goed dicht te krijgen na demontage, moet je ook de carterpan verwijderen, + compleet schoonmaken/oude pakkingsresten verwijderen. Ben je zo weer 1½ uur verder
Dat heb jij toen toch ook gedaan??
En het MOEST zaterdagmiddag klaar zijn, want zondagmorgen hadden ze de brug weer nodig
Of je moet het voor je plezier doen
Nee, echt niet,
Maar ik denk dat mijn structureel beleid, om het olieniveau niet hoger te zetten als halverwege de pijlstok, in de loop der jaren zijn vruchten heeft afgeworpen. Kan de motor ook geen carterdruk op gaan bouwen , veroorzaakt door het teveel aan olie.
Op het zwakste punt gaat ie dan lekken/zweten......en dat zijn inderdaad de pakkingen of keringen.
En werkelijk olieverbruik hebben deze type motoren niet. Bij mij een half litertje per 10.000km.
Ik ben destijds wel voor nieuwe kunststof behuizingen voor waterpomp en sensoren gegaan,
gezien de leeftijd vertrouwde ik het niet meer.
Heb ik nu ook gedaan, juist omdat de koelvloeistof er toch af was
Maar mooi dat je er achter bent gekomen. Is altijd balen als je iets hoort en je kunt er niet precies de vinger op leggen.
En voor de strip lezer, er bestaat meer als plaatjesboeken
En foto's hiervan kun je wellicht ook in mijn topic vinden (ombouw naar camper linkje
groeten Peter
Dank je Peter.....
Wat mij het meeste tegen staat om op dit forum foto's te plaatsen, is het eeuwige verkleinen van foto's, omdat dit board alleen het ouderwetse formaat hanteert en niet zelf automatisch converteert naar het benodigde formaat, wat de meeste internet sites juist wel doen.
Elke telefoon genereert gemiddeld 2MB per foto. Waarom kan de software van dit board niet aangepast worden, zodat er tijdens het uploaden, automatisch bijlagen geconverteerd worden naar het juiste bestandsformaat??
De gebruiksvriendelijkheid neemt dan alleen maar toe
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Waterpomp na 80.000 kapot + andere werkzaamheden.
Of je zet je camera tijdelijk even in een lagere stand, meestal te vinden bij "Formaat" in je camera. 1024 x 768 is het max wat het board toelaat.Dank je Peter.....
Wat mij het meeste tegen staat om op dit forum foto's te plaatsen, is het eeuwige verkleinen van foto's, omdat dit board alleen het ouderwetse formaat hanteert en niet zelf automatisch converteert naar het benodigde formaat, wat de meeste internet sites juist wel doen.
Niet om te zeuren of zo maar het is zo ontzettend veel duidelijker voor een leek als ik met plaatjes.
Re: Waterpomp na 80.000 kapot + andere werkzaamheden.
Fotosizer misschien een idee.Snautzer schreef:Of je zet je camera tijdelijk even in een lagere stand, meestal te vinden bij "Formaat" in je camera. 1024 x 768 is het max wat het board toelaat.Dank je Peter.....
Wat mij het meeste tegen staat om op dit forum foto's te plaatsen, is het eeuwige verkleinen van foto's, omdat dit board alleen het ouderwetse formaat hanteert en niet zelf automatisch converteert naar het benodigde formaat, wat de meeste internet sites juist wel doen.
Niet om te zeuren of zo maar het is zo ontzettend veel duidelijker voor een leek als ik met plaatjes.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Waterpomp na 80.000 kapot + andere werkzaamheden.
Ik zet mijn foto's online via picasa,henkru schreef:Fotosizer misschien een idee.
en link dan in weetjewel naar de url van de foto,
wordt het dan geladen via het forum dan vind er automatisch resizing plaats,
maar op de achtergrond wordt het volledige formaat wel geladen,
willen mensen dan meer detail, dan klikken op de foto voor een grotere versie.
Je hebt dan ook geen limiet aan bijlagen en kunt dan gewoon 10 of meer foto's
Wat ook een mogelijkheid is,
is zoals Henkru aangaf een image resizer te gebruiken, en die zat vroeger in de windows powertoys.
Bijvoorbeeld: https://imageresizer.codeplex.com/
Ik gebruik zo iets dergelijks bijna dagelijks als ik foto's moet versturen naar anderen..
Ik scale van naar 40%.
Meestal kun je dan de foto's die je wilt verkleinen in je windows verkenner even allemaal selecteren en dan rechtsklikken
En dan de optie image resize, en hopla allemaal worden ze verkleind.
Wellicht kun je er iets mee.