Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

vragen over de T4
Chalet
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Chalet »

Na vervangen waterpomp en distributieriem liep de motor soepel en stil (voor zover mogelijk bij de T4), maar de volgende dag merkte ik dat de motor rauw liep en meer lawaai maakte dan voor de wissel. Het geluid is toerental afhankelijk en ik heb de indruk dat ie boven de 3000 toeren lekkerder draait dan daaronder. Motor pakt ook wat minder goed op bij wegrijden.

Spanrol is niet helemaal lekker meer, maar dat was al voor de wissel zo en dat hebben ze laten zitten vanwege de kosten

Wat kan het geluid veroorzaken ?

Timing brandstofpomp verlopen ?
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Endebendebus »

Ik zou de timing checken... :wjw
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3258
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door J vd Pal »

Meteen terug naar de garage!! Er is iets niet goed en de kans op kostbare schade is groot.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Pascal-141 »

Chalet schreef:Na vervangen waterpomp en distributieriem liep de motor soepel en stil (voor zover mogelijk bij de T4), maar de volgende dag merkte ik dat de motor rauw liep en meer lawaai maakte dan voor de wissel. Het geluid is toerental afhankelijk en ik heb de indruk dat ie boven de 3000 toeren lekkerder draait dan daaronder. Motor pakt ook wat minder goed op bij wegrijden.

Spanrol is niet helemaal lekker meer, maar dat was al voor de wissel zo en dat hebben ze laten zitten vanwege de kosten

Wat kan het geluid veroorzaken ?

Timing brandstofpomp verlopen ?
Spanrol was "niet lekker meer" , maar toch laten zitten ??? :muur :muur
Spanrol die kapot gaat is de meest voorkomende oorzaak van een distributieriem die kapot gaat bij een T4 , met een paar 1000eur kosten aan de motor tot gevolg .
Niet erg slim om die oude spanrollen voor een paar tientjes niet mee te vervangen ...

En als hij de dag nadien al rauw loopt , dan stel ik mij al serieus vragen bij de (on)kunde van diegene die de distributieriem heeft vervangen (en de timing dus duidelijk verkeerd heeft gezet , of misschien iets niet heeft vastgezet waardoor nu alles verlopen is )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Chalet
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Chalet »

Dank voor de reacties

Kwam er voor nieuwe tweemassa koppelingsplaat en rumoer in het motorblok. Men constateerde optisch een lekkende waterpomp (na 10.000km) en optisch een lekkende stuurbekrachtigingspomp. Die zijn beide vervangen en daardoor onverwacht ook nieuwe distributie.

Spannervervanging is niet geoffreerd, maar zonder overleg buiten de vervanging gehouden omdat het veel werk is en men wel eens meemaakte dat met een nieuwe distributie ook de spanner weer goed werkt.

Wat had bij een universele garage een spanrolvervanging eigenlijk moeten kosten als de boel toch al openligt ?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Geert G »

Ik heb dit klusje twee weken geleden gedaan. Inmiddels weer 800km gereden. :yes
De waterpomp vervangen is méér werk dan de spanner vervangen.
Alle metalen kappen moeten los worden geschroefd om de pomp te verwijderen.

De spanner ligt dan geheel vrij, en zit met één M8-bout vast.
Dus uhh......ik begrijp het effe niet, deze redenatie, dan een spanner zéér veel werk is :ie
Er wordt dus weer wat afgeprutst, door de z.g. professionals. :bonk :bonk :bonk

En is de brandstofpomp daarna ook dynamisch fijn afgesteld middels VagCom? :wjw
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Chalet
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Chalet »

Bij de VW dealer vanmiddag een VAGcom check op brandstofpomp-timing laten doen: staat veel te vroeg (verspringend tussen 36 en 46) ipv 60 stabiel.

Dus morgen terug naar de universele garage - die op dit forum goed aangeschreven staat- om te organiseren dat ik een tevreden klant kan worden.

Door jullie bijdrage aan dit topic (waarvoor dank), maakt alleen de timing goed zetten me niet meer tevreden. Zonder overleg niet vervangen van de spanner en de spanrollen zit me niet lekker en ik wacht ook nog steeds op toezending van de factuur.

Ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33918
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Multivan Generation »

Chalet schreef:Bij de VW dealer vanmiddag een VAGcom check op brandstofpomp-timing laten doen: staat veel te vroeg (verspringend tussen 36 en 46) ipv 60 stabiel.

Dus morgen terug naar de universele garage - die op dit forum goed aangeschreven staat- om te organiseren dat ik een tevreden klant kan worden.
Ik ben benieuwd waar je weest bent (mag ook via PB).

De conclusie staat veel te vroeg, is in mijn ogen niet juist.
Volgens mij staat de inspuittiming te laat.
Richting de 70 is te vroeg, richting de 40 te laat..

Lijkt er op dat je nu geen schade hebt,
en ik hoop voor jou dat het opgelost wordt.

Succes en groeten
Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33918
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Multivan Generation »

Chalet schreef:Door jullie bijdrage aan dit topic (waarvoor dank), maakt alleen de timing goed zetten me niet meer tevreden. Zonder overleg niet vervangen van de spanner en de spanrollen zit me niet lekker en ik wacht ook nog steeds op toezending van de factuur.

Ik hou jullie op de hoogte
Nou , als je dan toch het puntje op de I wil hebben , hoe is het met de krukaspoelie ?
Het rubber in dat ding heeft ook niet het eeuwige leven .[/quote]

Over het vervangen van een spanner, dat ligt misschien wat genuanceerder.
Je hele vraag ligt misschien wat genuanceerder.
In mijn beleving zijn er 2 zijden, de distributie zijde en de brandstofpomp zijde.
Ik zal het proberen per kant uit te leggen..

Brandstofpomp zijde:
Brandstofriem vervangen, en 2 rollen vervangen en bij twijfel ook de draadstift van de spanrol.

Distributiezijde:
Waterpomp vervangen, riem vervangen, spanrol vervangen,
trillingsdemper op de krukas controleren op droogtescheurtjes en bij twijfel vervangen evenals diamantschijfje.
Tevens even controleren op lekkage krukaskering en oliepomppakking en zo nodig vervangen (alles ligt dan toch al open).

Multiriem:
2 omlooprollen controleren en bij twijfel vervangen, en multiriem vervangen, spanner hierbij niet vervangen, alleen bij gerede twijfel en eventueel klapperen van multiriem (bij juiste lengte van de riem).

Dus waar gaat het precies over is de vraag?

Brandstofpomp timing zou kunnen verlopen doordat de voorste spanrol niet helemaal lekker in zijn holletje zat, of dat bij de achterste rol het draadeind niet meer jofel was en wat los is gekomen, of dat bij beide rollen de boutjes niet goed zijn vastgezet.
Een gescheurde trillingsdemper van de krukas, kan ook soortgelijke klachten geven, zoals onrond lopen van de motor.
En heb al van mensen gehoord dat een 2 MV ook vage klachten hieromtrent kan geven..(die snapte ik zelf nog niet helemaal, maar goed).

Ik ben benieuwd waar het op uitkomt..

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Geert G »

Brandstofpomp timing zou kunnen verlopen doordat de voorste spanrol niet helemaal lekker in zijn holletje zat, of dat bij de achterste rol het draadeind niet meer jofel was en wat los is gekomen, of dat bij beide rollen de boutjes niet goed zijn vastgezet.
Een gescheurde trillingsdemper van de krukas, kan ook soortgelijke klachten geven, zoals onrond lopen van de motor.
En heb al van mensen gehoord dat een 2 MV ook vage klachten hieromtrent kan geven..(die snapte ik zelf nog niet helemaal, maar goed).
@Peter.........Op zich niet zo moeilijk: :dans

Als de spanrol aan distributiezijde niet jofel is, staat de distributieriem iets of wat te klapperen.
Dit klapperen, hoe minuscuul ook, veroorzaakt een resonantie frequentie, laten we zeggen: Ruis op de lijn...
Ook een kapot lager in de waterpomp veroorzaakt een resonantie frequentie /ruis in de getande riem.
In beide gevallen draait je nokkenas a.h.w. minuscuul met horten & stoten rond.
Aan de andere zijde van de nokkenas zit je pompriem met daaraan verbonden de brandstofpomp.
De ruis wordt linea recta doorgegeven via de nokkenas aan de pompriem, naar de brandstofpomp.
Dit veroorzaakt het heftig verspringen/jutteren van je inspuitmoment.
Goed te zien in VagCom TDI-Checker tijdens dynamisch afstellen. En natuurlijk Meetwaardeblokken-000 kanaal 2
Mijn bus was hier recentelijk een prachtig voorbeeld van. :werkaanT4

Mocht de pompriem ook nog te slap staan, wordt het effect alleen maar versterkt.
Een kapot 2MV veroorzaakt ook deze resonantie /ruis op de lijn, op dezelfde manier als een kapotte spanner of waterpomp.


Kortom, voor een goede pompafstelling bij 5 cilinder dieselmotoren (dus ook de 2,4 AAB)
Zorg éérst dat aan de distributiekant alles 100% is.
Anders gaat het gegarandeerd fout aan de pompzijde.

Verspringend/jutter inspuitmoment wordt meestal veroorzaakt door:
1) Te slappe tandriem(en)
2) Defecte draaiende onderdelen veroorzaken resonantie (ruis) in de distributie keten.
3) Versleten brandstofpomp. Meestal uitgeslagen pomphuis of versleten nokkenasschijf. Beide met metaalgruis als gevolg.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Pascal-141 »

Geert , Ik vermoed dat wat Peter bedoeld is : soms gebeurt het wel eens dat de bout of draadstand die de spanrol "vasthoud" loskomt . Heb ik zelf ook al gehad , de schroefdraad in de cilinderkop kwam los , waardoor de spanrol heel miniem begon te "verlopen" na verloop van tijd .
Afstellen van timing , alles OK , en dan na een paar dagen toch slechter beginnen draaien , controle doen en timing verlopen . Opnieuw afstellen , paar dagen later terug hetzelfde . Dan bij nader onderzoek bleek bij het vastzetten van de 2 spanrollen aan pompzijde er eentje bij te zijn waar de schroefdraad dus langzaam aan het afsterven was . Helicoil erin en probleem opgelost .

:knipoog

Hoeft dus niet altijd "trilling" te zijn , en soms is het omslachtig de correcte oorzaak te vinden ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33918
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Multivan Generation »

Inderdaad Pascal,
dat bedoelde ik.

Heeft Sebastiaan de Bruyn volgens mij ook gehad..
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Geert G »

Pascal-141 schreef:Geert , Ik vermoed dat wat Peter bedoeld is : soms gebeurt het wel eens dat de bout of draadstand die de spanrol "vasthoud" loskomt . Heb ik zelf ook al gehad , de schroefdraad in de cilinderkop kwam los , waardoor de spanrol heel miniem begon te "verlopen" na verloop van tijd .
Afstellen van timing , alles OK , en dan na een paar dagen toch slechter beginnen draaien , controle doen en timing verlopen . Opnieuw afstellen , paar dagen later terug hetzelfde . Dan bij nader onderzoek bleek bij het vastzetten van de 2 spanrollen aan pompzijde er eentje bij te zijn waar de schroefdraad dus langzaam aan het afsterven was . Helicoil erin en probleem opgelost .

:knipoog

Hoeft dus niet altijd "trilling" te zijn , en soms is het omslachtig de correcte oorzaak te vinden ...
Hoi Pascal,
Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Mooi praktijkvoorbeeld. :lach
Toevallig kwam ons oud dieselsysteem, waar we in de T4 mee rijden, afgelopen woensdag bij de cursus "Diesel Diagnose Basistraining" van GMTO voorbij. Heb het thema aangesneden en deel hier met jullie de opgedane kennis. :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Chalet
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Chalet »

Meer nieuws

Garage gaat timing maandag corrigeren en alle spanrollen vervangen zonder arbeidsloon en kosten van vervangend vervoer te rekenen. Dus dat is mooi.

Maar jullie gedetailleerde beschrijving van waar je allemaal op moet letten baart me wel zorgen. Hoe weet ik zeker dat deze reparatie van de reparatie met zoveel verborgen, inwendige onderdelen, degelijk en met goed vakmanschap wordt uitgevoerd ? Ben het vertrouwen kwijt en wil graag meer zekerheid.

Is er bijvoorbeeld een officiële VW-checklist van de zaken die jullie noemen ? Zal ik alle vervangen onderdelen mee vragen en is een second opinion te regelen ?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Rauw lopen 2.5 102pk binnen een dag na distributiewissel

Bericht door Geert G »

@Chalet:
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Voor een leek/buitenstaander is het ook moeilijk om alles te controleren, wat een garage uitvoert. Iets van vertrouwen moet er gewoonweg zijn. :winter
Waar woon je? Mischien een WjW met VCDS-VagCom in de buurt...

Als men onderstaande aanhoud, zit je in de regel voor 90% safe en heb je een betrouwbare distributie.

Vuistegel vervanging Distibutie:
Altijd een distributie-set gebruiken. Dit is een kit met getande riem + spanner(s) +bouten/tapeinden.
Altijd waterpomp mee vervangen. Dit was/is altijd een zwakke schakel geweest bij de 5-cilinders.
Altijd blauwe loctite op de schroefdraad de krukasbout. Dit voorkomt loslopen, veroorzaakt door trillingen vanuit het on-even-aantal cilinders.
Ververs meteen alle koelvloeistof.
Controleer dynamisch het inspuitmoment bij warme motor (80°C) met alle stroomverbruikers uit.
Klik/zet de brandstofpomp in de basis stand. Deze schakelt de correctieregeling van de ECU uit. (voorgloeilampje knippert in deze modes)

Afstellen tussen de blauwe & groene lijn, volgens: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
(wat jij het prettigst rijden vind)
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie