4) Haakjes van bekleding losmaken van het oude zitschuim
De haakjes van de bekleding losmaken was niet moeilijk, want je mag lomp zijn, want dat ouwe zitschuim gaat toch richting afvalberg.
5) Fixactie bekleding aan het nieuwe zitschuim
En nu komt het allermoeilijkste, het vasthaken van de bekleding aan dat nieuwe zitschuim. Dat moet natuurlijk een pak voorzichtiger gebeuren want je wilt dat toch wel fragiele schuim niet , of niet al te zeer beschadigen.
In de bekleding zitten drie stokjes. In de vorm van een hoofdletter H zitten die in de bekleding genaaid. Twee van de stokjes lopen dus parallel met je bovenbeen, vertikaal zeg maar, en één stokje loopt daartussen, "horizontaal" als het ware, van het ene stokje naar het andere. Aan de zes uiteinden (van de drie stokjes) zit een mooi haakje geplooid, waarmee de bekleding moet worden vastgehaakt aan de stokjes die in het zitschuim gesmolten zitten.
Vier van de zes haakjes zijn eenvoudig vast te maken omdat er nog geen spanning op het systeem zit. Het gaat om het "horizontale" stokje, en om de "voorste" haakjes van de twee vertikale stokjes.
Maar dan komt het moeilijkste: de twee "achterste" haakjes van de vertikale stokjes vasthaken. Nu blijkt het dat je ENORM veel kracht nodig hebt om de laatste twee haakjes vast te haken.
Na meerdere voorzichtige pogingen met schroevendraaiers - ondertussen was er al meer dan een uur verlopen, en ook veel zweet - heb ik echter een super simpele oplossing gevonden. Niet-destructief. Je moet er wel voor twee mee zijn.
Ik nam een lang sterk touw en hing dat rond het stokje waarover het haakje moest. Mijn vrouw ging achter mij staan en trok op mijn teken dat touw rustig maar met veel kracht (opbouwend) naar zich toe. Het zitkussen steunde tegen mij af en ik kon de bekleding manipuleren. Omdat zij op mijn teken zo hard trok, werd het zitkussen wat bij elkaar getrokken (tegen mijn lichaam) en daardoor kon ik heel eenvoudig het haakje op zijn plaats haken. Het was zo een kwestie van enkele seconden per haakje!
6,7,8) alles monteren
Dan gaat natuurlijk het chassis erop, plooi je de bekleding errond. Als laatste moet je dan de rand van de bekleding nog in de gleuf van het chassis duwen, maar dat is zeer eenvoudig. Vergeet echter niet van de bekleding nog een slagje om te slaan, zodat je die taaie lat niet meer ziet! Als laatste monteer je je mooie nieuwe zitvlak terug in de zetel.